Folketælling 1916 - indtastning
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-05-03 12:19

Så fik jeg lige mikrokort for folketællingerne 1916 og 1921 for
Varpelev ind ad døren. Hvor spændende!

Jeg har bedt DDA om indtastningsnumre pr. mail (kan man det?), men har
endnu ikke fået dem. I håb om at få dem er jeg startet med at
indskrive dem i WinKip.

Jeg er i tvivl om skatte- og formuebeløbs-indskrivningerne. Når jeg
går ind i den demografiske database hos DDA, er disse beløb ikke med.
Så jeg kan ikke se, hvordan de skrives. Jeg er nu heller ikke helt
sikker på, at jeg vil offentliggøre disse beløb i folketællingerne på
min hjemmeside. De er sjove at kende, men også lidt afslørende. Her
bor stadig folk, der er børn af dem, der tjente beløbene i sin tid.

Men i WinKip-indtastningerne skal de vel med, ikke? Hvordan skal de
skrives? I WinKip er der bare nogle rubrikker til dem, ikke noget med
kroner og øre.

Har nogen her indskrevet for 1916?

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 03-05-03 15:47

Hvis du fx går ind i DDA på Aalborg amt, Klarup sogn 1916 og taster ___ (tre
underscore) får du et eksempel frem på 1916 indtastningen med husfaders
indkomst og formue!

v.h. Kjeld Jakobsen

PS Ja DDA giver gerne indtastningsnumre pr. e-mail, så de kommer nok mandag!

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-05-03 16:46

On Sat, 3 May 2003 16:46:52 +0200, "Kjeld Jakobsen"
<kjeld@jakobsen.mail.dk> wrote:

>Hvis du fx går ind i DDA på Aalborg amt, Klarup sogn 1916 og taster ___ (tre
>underscore) får du et eksempel frem på 1916 indtastningen med husfaders
>indkomst og formue!

Selvfølgelig! Jeg skulle jo lige bladre frem til en husfader, resten
af familien har vel ikke nogen indkomst.

>PS Ja DDA giver gerne indtastningsnumre pr. e-mail, så de kommer nok mandag!

Fint. Anette Gulbæk er vist syg for tiden, derfor har det varet lidt.
Men det gør ikke noget, for det er ikke så enkelt endda at skrive. De
dersens fødselsdatoer er noget gnidderværk at læse. Der hersker stor
tvivl om hvordan husstandene skal nummereres Og skriverkarlene er
ikke længere skolelærere, men tællingskommissærer. Det er lige før jeg
savner skolelærerne med den gotiske og spidse pen - Men sjovt er
det alligevel!

(Jeg har ikke selv transskriberet mine andre folketællinger fra
Varpelev).

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-03 16:30

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev Sat, 03 May 2003 13:18:37
+0200

> [...]
>min hjemmeside. De er sjove at kende, men også lidt afslørende. Her
>bor stadig folk, der er børn af dem, der tjente beløbene i sin tid.

Selvfølgelig skal de da med.!

Hvorfor i alverden skulle de dog ikke det. Der er da mange andre
oplysninger (feks. under erhverv /stilling) der er langt mere afslørende
end skatteevnen er.

Og iøvrigt var skattelisterne offentlige helt frem til 1952 (tror jeg de
var), og de ligger stadigvæk på til fri gennemsyn på landets biblioteker
/ lokalarkiver.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred