MSIE - Netscape - igen igen, hjælp
Fra : John Klindt

Dato : 03-05-03 11:12

Hej
Jeg mener at have lavet en rimelig simpel hjemmeside - eller er ved
det. Nu har jeg som så mange andre problemer med at se den i Netscape
på tilsvarende vis som i MSIE. Hvor kan man finde ud af hvilke koder
Netscape ikke accepterer?
Se evt. www.klindt.dk
På forhånd tak for en super gruppe - jeg lærer mange ting her.
John

NB! Siden er endnu ikke færdig!

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-05-03 12:08

Hej John

John Klindt wrote:
> [...]
> det. Nu har jeg som så mange andre problemer med at se den i Netscape
> på tilsvarende vis som i MSIE. Hvor kan man finde ud af hvilke koder

Et af dine problemer, tror jeg er forskellen på standard box-modellen,
og den specielle IE box-model. Netscape bruger altid W3C's standard
box-model, men kun IE6 understøtter standard-modellen og det endda kun
når du bruger en !doctype som sætter browseren i "standard compliant mode".

Forskellen på de to modeller er først og fremmest hvordan
bredde-angivelser fortolkes. I standard-modellen angives content-bredden
*indeni* box'en, mens det i IE's box-model er den ydre bredde incl.
border. Jeg vil gætte på at grunden til at menuen ryger under det øvrige
indhold, er at der ikke er plads til den efter standard box-modellen.

Så må du i øvright heller ikke putte font-navne som Arial og Verdana i
gåseøjne, men jeg tror ikke det er det som er skyld i nogen af problemerne.

Ligeledes mangler du enheder på nogle af dine størrelser i CSS, kun så
længe de er 0 er det tilladt at udelade enheder. Så længe du ikke putter
en !doctype på som sætter Netscape i "standard compliant mode" burde det
dog ikke give problemer, da nNetscape mig bekendt automatisk gætter på
px i "quirks mode".

Men prøv at kigge på bredderne af din DIVs i første omgang. Jeg kan ikke
lige hurtigt gennemskue hvorfor baggrundsfarven ikke slår igennem
overalt, men måske er det lettere at se hvis du retter bredderne først.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-05-03 12:09

info@klindt.dk (John Klindt) skrev :

> [...]
>det. Nu har jeg som så mange andre problemer med at se den i Netscape
>på tilsvarende vis som i MSIE. Hvor kan man finde ud af hvilke koder

I din css mangler du angive en enhed for størrelse langt de
fleste steder, f.eks.

..side{
   background-color:#FFFFFF;
   margin-right:auto;
   width:756;
   margin-left:auto;
   color:black;
   border:solid 1px #666699;
}

Ved width skal der stå 756px, da det sikkert er pixels du mener.
Det eneste sted man ikke behøver enhedsangivelse er når værdien
er 0 (nul).

Prøv at rette det og se om det hjælper, ellers kigger jeg på det
igen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-05-03 12:15

John Klindt skrev:

> [...]
> den i Netscape på tilsvarende vis som i MSIE. Hvor kan man
> finde ud af hvilke koder Netscape ikke accepterer?

Start med at valider din side. Din HTML er allerede i orden, men
din css-kode har flere fejl (alle fejlene er manglende angivelse
af enheder på størrelser - du skal formentlig blot sætte "px"
efter tallene for at rette dem):

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://www.klindt.dk/&warning=1&profile=css2>

NB: Hvilken Netscape-udgave har du testet med? Der er himmelvid
forskel på hvad Netscape 4.79 og Netscape 7 får ud af css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-05-03 12:41

John Klindt wrote:

> [...]
> det. Nu har jeg som så mange andre problemer med at se den i Netscape
> på tilsvarende vis som i MSIE. Hvor kan man finde ud af hvilke koder

Altså, lige nu handler det mere om, hvilke standard-koder, som *IE*
endnu ikke understøtter. Netscape (eller måske rettere Mozilla) er den
browser, der understøtter standarderne bedst. Men du taler måske om den
gamle Netscape (version 4.x?).

Det, du skal gøre, er at bruge standardkode, tjekke gyldigheden af koden
http://validator.w3.org/ og http://jigsaw.w3.org/css-validator/ og
dernæst undersøge, om det hele virker som det skal i browserne.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-03 09:30

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Altså, lige nu handler det mere om, hvilke standard-koder, som
> *IE* endnu ikke understøtter. Netscape (eller måske rettere
> Mozilla) er den browser, der understøtter standarderne bedst.

Tjo - du kan nu også se på hvilke ikke-standardkoder som (kun) IE
understøtter. Dem er der også en del af.

> Det, du skal gøre, er at bruge standardkode,

Den anbefaling kan jeg kun støtte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Klindt

Dato : 05-05-03 06:21

Hej alle
Tak for Jeres hjælp. Jeg har valideret html og fået nul fejl. Jeg
bruger Stones til at lave siderne og gik egentlig ud fra, at jeg
dermed ikke havde problemer med "specielle IE kode"? Jeg prøver at
tjekke det og validere css og vender tilbage hvis ikke det hjælper.
mvh
John

Fra : John Klindt

Dato : 05-05-03 12:05

Hej
Det lykkedes vist med korrekt placering, nu skal det finpudses så det
ser ens ud. Jeg synes stadig, at der er for meget luft til højre for
menuen - specielt i msie.
Kan man lade sin default detektere hvilken browser, der bruges og så
have forskellige css for hver type (i hvertfald dem man har lyst til
at lave til)?
Jeg bruger msie6.0 og Netscape 7.0.
pft mvh
John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 12:44

John Klindt skrev:

> Kan man lade sin default detektere hvilken browser, der bruges
> og så have forskellige css for hver type (i hvertfald dem man
> har lyst til at lave til)?

Det kan man godt - bortset fra at man aldrig kan detektere enhver
browser. Til finpudsning af et layout synes jeg det er udmærket at
arbejde med browserspecifikke css-ark. Bare man ikke gør som dem
der baserer hele css-koden på browsersniffere.

Man kan se et skræmmeeksempel på den tilgang på siden her:
<http://www.ankiro.dk/> (hvis de ellers slipper af med deres
"trappable error"). Ser man siden med Mozilla eller Opera vises den
fuldstændig uden css - men Netscape 4.x og IE får hver deres
udførlige css-ark serveret.

NB: Læs venligst min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-05-03 20:29

John Klindt wrote:

> [...]
> Kan man lade sin default detektere hvilken browser, der bruges og så
> have forskellige css for hver type (i hvertfald dem man har lyst til

Begge ganske gode browsere. Jeg kan slet ikke se nogen grund til at lave
separat stylesheet til dem. Det, du vil opnå, kan man stor sandsynlighed
sagtens lade sig gøre, så det virker i alle nyere browsere. Prøv dig
frem. Og når du er blevet træt af det, så prøv igen. Som regel kan det
lade sig gøre.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 05-05-03 20:39

Hej John

John Klindt wrote:
> Det lykkedes vist med korrekt placering, nu skal det finpudses så det
> ser ens ud. Jeg synes stadig, at der er for meget luft til højre for
> menuen - specielt i msie.

Hvis du bruger en !doctype som sætter IE6 i "standard compliant mode",
så tror jeg siden vil se (næsten) ens ud i IE6 og Netscape. Din
nuværende !doctype er

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Prøv at udskifte den med

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Så skulle IE6 følge W3C's standard box-model ligesom Netscape gør.
Brugere af IE55 og tidligere, vil dog stadig se siden renderet efter
Microsofts specielle non-standard boxmodel.

Fra : John Klindt

Dato : 06-05-03 08:01

Hej Stig
Tak for svaret.

> Hvis du bruger en !doctype som sætter IE6 i "standard compliant mode",
> så tror jeg siden vil se (næsten) ens ud i IE6 og Netscape.

Ja - det ser sådan ud, bortset fra at "side" baggrundsfarve ikke slår
igennem i Netscape. Den skulle gerne være hvid.

Iøvrigt vil jeg gerne have, at menuen til højre står midt mellem den
blå lodrette streg og højre side af "siden" - er det smartere, at
bruge en tabel til det, når jeg ikke kan ramme den eksakte bredde?

Endnu en gang - og nu tror jeg, at jeg lærte ikke at tage for meget
af den gamle tekst med!
mvh John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 10:20

John Klindt skrev:

> Hej alle
> Tak for Jeres hjælp. Jeg har valideret html og fået nul fejl.

Velbekomme - og tillykke.

Hvis du vil gøre lidt til gengæld må du gerne læse og følge
vejledningen i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 09:56

John Klindt skrev:

> Ja - det ser sådan ud, bortset fra at "side" baggrundsfarve
> ikke slår igennem i Netscape. Den skulle gerne være hvid.

Det ser ud til at være en fejl i Mozilla/Netscape. Baggrunden er
fin hvid i Opera. Prøv at sætte klassen "side" på de to indholds-
div'er.

> Iøvrigt vil jeg gerne have, at menuen til højre står midt
> mellem den blå lodrette streg og højre side af "siden" - er
> det smartere, at bruge en tabel til det, når jeg ikke kan
> ramme den eksakte bredde?

Vil du have menuen længere til højre? - så den kommer uden for
topbilledet? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du vil her.

> Endnu en gang - og nu tror jeg, at jeg lærte ikke at tage
> for meget af den gamle tekst med!

Din citatteknik er nydelig - takker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Klindt

Dato : 06-05-03 19:15

Hej Jens:

> Vil du have menuen længere til højre? - så den kommer uden for
> topbilledet? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du vil her.

Menuen skal stå midt mellem den blå streg og sidekanten (højre kant af
topbillede). Dvs teksten: "nyheder" (eks.) skal stå midt i dvs.
afstanden mellem blå linie og baggrundsfarven (blå) skal være den
samme som fra baggrundsfarven til sidekanten. Lige nu er det lidt
skævt - som om menuen står for langt over mod den blå kant.
mvh
John