Hjælp søges til akvariemiljø uden fisk.
Fra : Speusenstein

Dato : 03-05-03 09:04

Hej Gruppe

Jeg håber at der er nogen her, der kan svare på mit spørgsmål.

Vi har et akvariemiljø ( 50 ltr ) ude fisk, der er kun planter i, men
planterne skal jo også have noget at leve af, i vores dyrhandel siger de, at
man ikke behøver noget bare man skifter vand, en gang imellem, men planterne
sygner hen, jeg har prøvet med et par dråber "Substral" men det giver en
algevækst der er abnorm. Er der nogen her der har et godt råd ?

--
Tommy Michael Jørgensen
tommy@the-healer.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-03 11:34

Speusenstein wrote:
> [...]
> men planterne sygner hen, jeg har prøvet med et par dråber "Substral"
> men det giver en algevækst der er abnorm. Er der nogen her der har et

Tilfør CO2 til vandet, og gødning.

Jeg håber du mener rigtigt plantegødning, og ikke substral.

Hvad bruger du af lys ? Forhåbentligt ikke grolux og andre ikke akvarie
planterør.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-03 15:08

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> wrote in message

> Jeg håber du mener rigtigt plantegødning, og ikke substral.

Det lyder da ellers meget fornuftigt - uden fisk er der jo netop behov for
kvælstof og fosfor, og disse stoffer vil normalt mangle i alm.
akvariegødning.
Hvad er i øvrigt 'rigtig' plantegødning? -kolort eller NPK?

vh
Jan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 03-05-03 13:58

"Speusenstein" <t.m.j@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> sygner hen, jeg har prøvet med et par dråber "Substral" men det giver >en
algevækst der er abnorm. Er der nogen her der har et godt råd ?

Hmmm akvarieplante gødning i første omgang, og så skal du tilsætte ganske
lidt Nitrat og Fosfor. Nitrat kunne være Kalisalpeter fra Matas som også
indeholder Kalium. Fosfor ved jeg simpelthen ikke lige hvordan du kan dosere
i tilstrækkeligt små mængder. Fiskefodder måske ? Et lille flok neon kunne
producere rigeligt Nitrat og Fosfor.

CO2 er selvfølgelig også næsten et must, men det afhænger lidt af hvor meget
man vil gå op i det.

/DM

Fra : jabbe

Dato : 04-05-03 21:30

Ellers kan man jo lave sit eget CO2 anlæg...
Det er beskrevet andet sted her i NG'en...

Jabbe

Fra : Rapper

Dato : 07-05-03 20:46

"Speusenstein" <t.m.j@get2net.dk> wrote in message
> Er der nogen her der har et godt råd ?

Hvorfor får du ikke bare en flok guppier eller lignede til at lave
"gødning"?
Det ville være billigere på længere sigt, og så er der da også lidt liv i
akvariet + at de selv kan formere sig.

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619