Opera kompatibel
Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 03-05-03 10:22

Hej NG

Jeg sidder og arbejder på et site jeg har udviklet til mit australske
fodbold hold http://andersp.kabelnettet.net/crocs/ . Jeg har så vidt muligt
overholdt W3C conventionerne for XHTML (der er sikkert svipsere på
undersiderne da dette er en prototype).

Mit problem ligger i at sitet ser for "svamperus" ud i Opera 7.1. Jeg har
dog ikke den store erfaring i at optimerer til universelt browserbrug og er
da også inforstået med at dette er umuligt med mindre man gider investerer
utroligt meget tid på dette.

Er der defor en venlig sjæl som gider give mig et par guidelines til
optimering i opera?? Har selv ledt lidt på nettet efter sådanne uden held.

På Forhånd tak
Anders

Fra : Rune Glerup

Dato : 03-05-03 10:50

Anders Bo Pedersen skrev:

> [...]
> da også inforstået med at dette er umuligt med mindre man gider investerer

Det er jeg uenig i. Det handler om at indarbejde de rigtige vaner og
teknikker i sit workflow. Jeg bruger meget lidt tid på at få siderne til
at se ordentligt ud i forskellige browsere.

> Er der defor en venlig sjæl som gider give mig et par guidelines til
> optimering i opera?? Har selv ledt lidt på nettet efter sådanne uden held.

Det første du skal gøre er at tvinge IE6.0 ind i standards-compliant
mode. Det gør du ved at fjerne xml-prologen:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

DOCTYPE-erklæringen skal stå som allerførste tegn i din markup. Der må
ikke være kommentarer, linjeskift eller mellemrum før, hvis IE skal
reagere på det.

Dernæst bør du nok overveje at skifte fra et transitional-layout til et
table-frit layout.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-03 21:32

On Sat, 3 May 2003 11:22:06 +0200, "Anders Bo Pedersen"
<andersp@NOSPAMkabelnettet.dk> wrote:

> [...]
>fodbold hold http://andersp.kabelnettet.net/crocs/ . Jeg har så vidt muligt
>overholdt W3C conventionerne for XHTML (der er sikkert svipsere på

Der er en tester på W3.org. Hvis du sætter godkendelses-etiketten på
alle dine sider, kan du let klikke på det og checke, om også
undersiderne er godkendt HTML.

>Mit problem ligger i at sitet ser for "svamperus" ud i Opera 7.1.

Jeg åbnede din side i Opera 7.10, som er min standard-browser. Den er
lidt mørk i kanterne, men ellers o.k. Dernæst kopierede jeg linket
over i MSIE, og den var nøjagtig magen til.

>Er der defor en venlig sjæl som gider give mig et par guidelines til
>optimering i opera?? Har selv ledt lidt på nettet efter sådanne uden held.

Jeg har lagt mærke til, at Opera ikke bryder sig om layers, men jeg
ved faktisk ikke, om de er W3-godkendte. Ellers er designet ikke
specielt anderledes, hvis du holder dig fra JavaScripts og
StyleSheets, der kun virker på MSIE, og dermed i øvrigt heller ikke er
W3-godkendte.

Kort sagt: Hvis din side er godkendt HTML, er der ingen problemer i
Opera.

Den kan sågar vise farvede rullepaneler, der IKKE er godkendt af W3.
Britt Malka
Vil du modtage ugebrevet med tips og tricks? Læs mere på http://www.malka.it/idg/tips.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-03 21:42

"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev
> [...]
>
> Der er en tester på W3.org. Hvis du sætter godkendelses-etiketten på
> alle dine sider, kan du let klikke på det og checke, om også

Sætte et godkendelsesmærkat på en side, før den er godkendt? Det kan da kun
få mærkatet til at miste værdi.

Hvorfor ikke bare lade Opera uploade siden direkte fra egen harddisk til
validering og få rettet fejlene efter givne oplysninger?

Højreklik på siden i Opera, i popup'en klikkes på Ramme og i den nye popup
på Valider Kildekode.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Britt Malka

Dato : 13-05-03 20:52

On Sat, 3 May 2003 22:42:13 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Sætte et godkendelsesmærkat på en side, før den er godkendt? Det kan da kun
>få mærkatet til at miste værdi.

Nej, nej, jeg skrev ikke, at han skulle sætte mærkaten på, før siden
var godkendt, men at han kunne sætte det på, og herefter checke
undersiderne.

>Højreklik på siden i Opera, i popup'en klikkes på Ramme og i den nye popup
>på Valider Kildekode.

Tak for tippet. Det kendte jeg ikke.
Britt Malka

Vil du modtage ugebrevet tips & tricks? www.malka.it/libris/tips.html

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-03 23:45

britt@malka.fr (Britt Malka) wrote in

> Den kan sågar vise farvede rullepaneler, der IKKE er godkendt af
> W3.

Opera ? - min kan da ikke...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Britt Malka

Dato : 13-05-03 20:52

On Sat, 3 May 2003 22:44:54 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>britt@malka.fr (Britt Malka) wrote in

>Opera ? - min kan da ikke...

Fra version 7 kan den, men du er nødt til at ændre en fil for at gøre
det.

Jeg kan ikke på stående fod huske hvilken og hvad du skal tilføje, men
du kan læse det på mit ugebrevs-arkiv: www.malka.it/libris/tips/ - det
var det brev, jeg skrev i sidste uge, så det må være fra den 2. maj
2003.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-05-03 18:18

> Jeg kan ikke på stående fod huske hvilken og hvad du skal
> tilføje, men du kan læse det på mit ugebrevs-arkiv:
> www.malka.it/libris/tips/ - det var det brev, jeg skrev i sidste
> uge, så det må være fra den 2. maj 2003.

Kanon :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-03 09:23

Anders Bo Pedersen skrev:

> Jeg har allerede valideret sitet og det stemmer overens med
> konventionerne. Gider bare ikke have det grimme "du er dygtig"
> tag fra W3 på mine sider.

Man kan evt. bare lave linket som tekst. Se fx her
<http://www.u-o.dk/>

Hvis man slet ikke vil "reklamere" for valide koder kan man bruge
det lille tilføjelsesprogram checky til browseren Mozilla. Her kan
man ved tryk på en knap få en vilkårlig side valideret mod et hav
af valideringstjenester (man vælger selv hvor mange i opsætningen).

NB: Du må gerne klippe lidt mere i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-03 09:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Højreklik på siden i Opera, i popup'en klikkes på Ramme og i
> den nye popup på Valider Kildekode.

Man kan også blot trykke Ctrl-Alt-V (så længe det ikke er en enkelt
ramme i et rammesæt man vil validere).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 04-05-03 08:19

"Britt Malka" <britt@malka.fr> wrote in message

> [...]

> lidt mørk i kanterne, men ellers o.k. Dernæst kopierede jeg linket
> over i MSIE, og den var nøjagtig magen til.

Jeg har rettet i koden siden dette indlæg blev postet, så det nu virker i
Opera. Men tusind tak for hjælpen alligevel.