Bedste sidespejle til bilen ?
Fra : Henrik Flindt

Dato : 02-05-03 22:07

Hvad er jeres erfaringer med sidespejlle til bilen ?

Hvad er godt / dårligt ?

Jeg er, som sagt ny-campist, og skal skal have nogle spejle til bilen
(Mondeo), så jeg hører gerne jeres anbefalinger m.v.

/Hef

Fra : Henrik Flindt

Dato : 07-05-03 21:04

Øvvv... her troede jeg, at nogen havde nogle gode tips / forslag til
campingsidespejle (kan vist bedre kalde dem?).

Anyone ?

/Hef

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-05-03 08:43

"Henrik Flindt" skrev
> Øvvv... her troede jeg, at nogen havde nogle gode tips / forslag til
> campingsidespejle (kan vist bedre kalde dem?).

Njah... Det er lidt forskelligt hvad der passer bedst til
ens bil og temperament.
Jeg brugte oprindeligt to forskellig spejle. I højre side
et spejl fremme på skærmen fordi "klistre-på-bilens-eget
sidespejl-løsningen" kom så langt tilbage at min kone
skyggede for et ordentligt udsyn. Dette spejl formindskede
en del, hvilket jeg foretrækker.
I venstre side et spejl af den slags med to plasticarme
der spændes fast om spejlet med gummistropper.
Dette spejl formindskede ikke hvilket gjorde det uhyre
svært at indstille præcist. Til gengæld rystede det helt vildt når man
kørte så man ku' alligevel ikke se noget...
Nu bruger jeg to lidt dyrere spejle af den slags som
formindsker og hvor selve fastgørelsesmekanikken bliver siddende
på sidespejlet mens campingspejlet kan løsnes fra
det rør, som fastholder det, med en enkelt fingerskrue.
Denne type kan godt anbefales.
Men visse biler har sidespejle der nemt klapper ind og
vindpresset fra campingspejlene kan få den til at klappe
ind mens man kører (grim oplevelse) Jo større spejl, jo
større vindpres.
Skærmspejle er lidt hårde ved lakken og kræver som
regel en spalte mellem motorhjelm og skærm.
På min nye bil er spalten så lille at et spejl ikke kan
gøres fast dér.
Så forudsat at din bil ikke har for store, forkert udformede,
for lette at klappe ind, sidespejle, vil jeg klart anbefale typen
hvor man fastspænder en holder på sidespejlet og hvor
selve campingspejlet let kan frigøres når man skal ud at
køre uden campingvogn. Jeg gav ca. 500,00 kr for et sæt.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henrik Flindt

Dato : 08-05-03 18:54

Tak for tips'ene

Hvad hedder de spejle, hvor fastgørelsesmekanikken (herligt ord)
sidder fast på spejlet?
- Det lyder lidt smart

/Hef

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-05-03 23:01

"Henrik Flindt" <h@flindtNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for tips'ene
>
> Hvad hedder de spejle, hvor fastgørelsesmekanikken (herligt ord)
> sidder fast på spejlet?
> - Det lyder lidt smart
>
> /Hef

Det er forskelligt fra fabrikat til fabrikat. De kaldes bl.a. klemspejle.
Men nogen kalder dem slet ikke noget.
Jeg er i øvrigt helt enig med Peter Schrøder. Vi var sidste år nødsaget til
at udskifte vores gode skærmspejle og endte også med nogle store spejle til
montering på sidespejlene. Der er også arm på, så man selv kan justere hvor
langt ude de skal sidde, om de skal vende opad, nedad eller på tværs og kan
tages af ved at løsne en skrue, mens selve fastholdelsesdelen bliver
siddende.
Vi købte dem i Sverige for ca. 400 kr og jeg kan selvfølgelig ikke huske
hvilket fabrikat det var, og jeg har ikke lige adgang til dem, da cv stadig
står på stald.
Ingen problemer med vibrationer på dem.
Du kan evt. få lidt inspiration her

http://www.camper.dk/commerce/com_category_products.asp?p_cat_id='215'&cat_i
d=&p_cat_NAME=Spejle+til+bil&page=1&menuguid=2

Jeg vil anbefale spejle i stil med spejlsæt Jockey. Der er også en del
klemspejle, men der har du slet ikke de samme justeringsmuligheder, ligesom
du kan få dem med løse arme med større spejle.
Men besøg den lokale campingforhandler, og se hvad han har. Det er jo lidt
forskellige fabrikater de fører, men de fleste har et stort udvalg med alle
typer.
Betal de ca. 300 kr. ekstra, som det koster at få nogle bedre spejle. Tænk
på hvor meget du (forhåbentlig) vil bruge dem.

Kurt

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-05-03 23:11

Se f.eks.
>http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='101150'&page=1&p_c
at_id='216'&menuguid=2<
Denne type er med skrueanordninger (!) fremfor remme til justering af
fastspænding. Det betyder at de kan komme til at sidde 100% fast på bilens
spejle - i det mindste på vor gamle 745'er. Jeg ville ikke have samme tillid
til de billigere modeller, hvor tilspændingen foregår med remme.
Lyder måske lidt tåget, men prøv at se
>http://www.camper.dk/commerce/Com_category_products.asp?p_cat_id='216'&cat_
id=11&menuguid=2&p_cat_NAME=Klemspejle< - muligvis kan du ane hvad jeg
mener. Hvis billederne er for små må du ud "i den virkelige verden" - når du
ser dem live vil du straks kunne se forskellen.
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-05-03 00:22

Hm - de links blve vist ikke for gode - prøver lige igen:
[...]

2. forsøg:

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-05-03 08:11

"Henrik Flindt" skrev
> Hvad hedder de spejle, hvor fastgørelsesmekanikken (herligt ord)
> sidder fast på spejlet?
> - Det lyder lidt smart

Den type "Jockey" som Jesper linker til på første linie
ligner meget godt.
Men jeg glemte iøvrigt at skrive, at denne type
kræver et sidespejl, hvor den vipbare del sidder
i en fast "skal" fordi remmen slutter med en krog
der skal sidde i revnen mellem spejl og skal.
Om man monterer røret foroven eller forneden
er en smag sag, ligesom selve spejlet kan drejes
ud i en liggende position. At glasset formindsker
mener jeg er et must, fordi man ikke behøver hele
og halve timer til at justere det, man kan næsten altid
bare sætte det i og køre med det samme.

Fra : Henrik Flindt

Dato : 09-05-03 21:10

Supert - tak for alle tipsene.
Det var meget brugbart !

/Hef

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-05-03 06:31

> [...]

Hej Henrik.

Jeg har også spejle der ligner dem du har fået anbefalet men af et andet
mærke de heder Speicial mirror
http://www.hks-camping.dk/produkter.phtml?produkt=596&katid=4
Prisside 398,00 kr.

Kan også fås med ekstra lange arme køre selv med dem syntes det er dejligt
at kan se hvad der sker bag ved campingvognen
http://www.hks-camping.dk/produkter.phtml?produkt=1515&katid=4 Prisside
478,00 kr.

Håber du bliver glad for campiglivet.

--
Med Venlig Hilsen
Steen Larsen

Fra : EJE

Dato : 13-05-03 10:04

> [...]
dejligt
> at kan se hvad der sker bag ved campingvognen

Der kan også købes "løse" lange arme til Special Mirror, hvis man allerede
har anskaffet den korte udgave.Ca. 40 kr. pr. stk.