Alene hjemme træning
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 02-05-03 19:42

Hejsa.

Ja, som emnet lyder skal vi træne Tessa i at være alene hjemme. Desværre er
jeg ret sikker på at det bliver svært

Vi prøvede idag at gå fra hende i ca. 2 min. hvor vi kunne høre at så snart
vi var ude af døren så HYLEDE Tessa inde på den anden side. Det tog
fuldstændig pippet fra os.
Vi ved godt at det jo nok var hvad vi kunne forvente men tanken om at hun
bliver SÅ ulykkelig er næsten ikke til at bære. Især ikke når vi tænker på
at om ca. 10 dage så skal hun til at være alene hjemme mens vi er på arb.

Hvad kan vi gøre?

Skal vi tage det som et dårligt tegn (vær ærlige) at hun peb sådan da vi gik
eller skal vi vente og se de næste par dage hvor vi træner hende flere gange
om dagen?

Gode tips, tricks er velkomne.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Helle Jensen

Dato : 02-05-03 21:47

Hej Kenneth

Her kommer mine råd. Lige som sidst er de afprøvet på Aya, som nu er 3½
måned og godt kan være alene hjemme.

Når I går fra Tessa er det meget vigtigt, at hun er beskæftiget med noget
godt - et tyggeben, søge efter guffer eller lignende. Hun må faktisk ikke
opdage, at I går før lidt efter. Der er altså ikke noget med at sige farvel,
vi kommer snart osv. I forsvinder bare.To minutter lyder ikke af meget, men
det kan det være i starten. Her er det nok bare lige at gå ud af døren,
lukke den og så komme ind igen. Dette gør I mange gange om dagen. Ligeledes
kan I forsøger at "forsvinde" i lejligheden. Altså gå ind i et andet rum,
mens hun ikke lige er opmærksom og så dukke op igen eller lade hende finde
jer. Hun skal i starten altså opleve, at når I forsvinder/går, dukker I op
næsten lige med det samme, og at der ikke skete noget ved det. Rigtig godt
er det i starten at nå tilbage, mens hun stadig er beskæftiget med
tyggebenet eller andet. Ligeledes er det vigtigt, når I kommer tilbage, at I
er helt almindelige og nærmest lidt ligeglade med hende. Selvfølgelig må I
hilse men ellers bare gå ind og gør, som I plejer.

Øg tiden meget langsomt. Hvis hun når at begynde at hyle, må I ikke gå
tilbage, før hun har været stille lidt. Gør I det så lærer hun, at I kommer,
når hun kalder og vil sandsynligvis fortsætte med at hyle.

Det er svært at efterlade en hvalp alene hjemme. Jeg kan huske, jeg havde
kæmpe ondt i maven de første mange gange. Det kommer imidlertid lige så
stille, og pludselig har man været væk i en halv time, og hvalpen har det
godt, når man kommer hjem.

Mange hilsner

Helle

Se mine hunde på: www.helleshunde.dk

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3eb2bc08$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 04-05-03 11:14

> Hej Kenneth

Hej Helle

> Her kommer mine råd. Lige som sidst er de afprøvet på Aya, som nu er 3½
> måned og godt kan være alene hjemme.

Dejligt at høre

> [...]
> er helt almindelige og nærmest lidt ligeglade med hende. Selvfølgelig må I
> hilse men ellers bare gå ind og gør, som I plejer.

De 2 min. var bare en slags test for at se/høre hvordan hun ville reagere på
at lejligheden var tom.
Det med at gå ind i et andet rum mens hun er beskæftiget med et tyggeben ol.
er afprøvet med "success".

> [...]
kommer,
> når hun kalder og vil sandsynligvis fortsætte med at hyle.

Vi er nu oppe på 20 min. hvilket hun klarer helt fint. Hun har gøet en
enkelt gang men ligger sig ellers umiddelbart efter vi er gået.

> [...]
> kæmpe ondt i maven de første mange gange. Det kommer imidlertid lige så
> stille, og pludselig har man været væk i en halv time, og hvalpen har det

Det går bedre med maven her i hvert fald. Det var _meget_ slemt de første
gange.

> Mange hilsner
>
> Helle
>

> Se mine hunde på: www.helleshunde.dk

Tusind tak for dit svar.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 03-05-03 16:28

Hej

Ikke fordi jeg har så meget at tilføje til det andet svar, som jeg er helt
enig i. Brug hverdag - toilet, bad, skraldespand m.m. til at træne alene
hjemme med. Start når hun er træt og alligevel ligger og sover - så ud med
skraldespanden m.m.

Jeg har også en artikel liggende på min hjemmeside om alene hjemmetræning -
www.hundeskolentrofast.dk - du finder artikler fra forsiden under nyheder -
hvis du er interesseret.
--
KH
Søs

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 04-05-03 11:17

> Hej

Hej Søs.

> [...]
> hjemme med. Start når hun er træt og alligevel ligger og sover - så ud med

Det har vi taget med nu. Når vi går i bad eller lign. så ligger hun sig og
tygger i sit tyggeben. Det samme oplever vi når vi går i lidt længere tid.

> Jeg har også en artikel liggende på min hjemmeside om alene hjemmetræning

Den vil vi kigge nærmere på.

> www.hundeskolentrofast.dk - du finder artikler fra forsiden under
> [...]

Tusind tak for dit svar.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Ditte K

Dato : 04-05-03 12:25

Det er dejligt at høre hun kan være alene i 20 min, det er jo her omkring
hvor man kalder det at være alene hjemme. Bliv I bare ved med træne, tror
ikke der bliver de store problemer og det er jo dejligt for jer
Hun skal bare forbinde det med noget godt når I går, hvilket det med at give
hende noget godt, et godt ben fx, plejer at være en succes.

Mvh Ditte

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 04-05-03 12:46

> [...]
give
> hende noget godt, et godt ben fx, plejer at være en succes.

Jeps. Det er faktisk skønt. Så er der EN bekymring mindre *S*.
Vi fortsætter med at træne og ligger 5 min. oveni hver gang. Jeg havde en
gammel walkman liggende, hvor der kan tilsluttes en mic. Den ligger vi ude
i gangen, så vi når vi kommer hjem kan høre om hun har hylet eller gøet.
Indtil videre gør hun kun meget kort når hun opdager vi er væk. Ellers er
der ro. Vi oplever at hun lige tisser på gulvet ude i gangen men ellers
laver hun ikke nogen "ulykker".
Når vi går så spreder vi lige en håndfuld tørfoder ud over gulvet. Det
synes hun nemlig er sjovt at gå og rode med. Ellers så giver vi hende
hendes tyggeben som hun så slås med og tygger i.

Tak for dit svar.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Ditte K

Dato : 04-05-03 17:41

Hejsa

Lige en kommentar til at hun har tisset på gulvet når I kommer hjem. Man
plejer jo at sige en hvalp kun kan holde sig i 10 minutter *G* Skal man, så
skal man og en hvalp kan fysik slet ikke holde sig så længe. Hun skal nok
lade være med det når hun bliver ældre *S*

Ditte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-05-03 11:12

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3eb4fd6a$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> synes hun nemlig er sjovt at gå og rode med. Ellers så giver vi hende
> hendes tyggeben som hun så slås med og tygger i.

Hej hele Banden

Husk at når i forlader hunden, så skal det være noget positivt at i går.
Altså snak om hvad i skal lave når i kommer hjem, ikke om at i skal gå.
Sådan at i selv lyder overbevisende positive og glade når i går. Altså jeg
går nu, for så kommer jeg hurtigere hjem til dig igen, og så skal vi godt
nok tumle .. Hvis i har en gammel trøje, som hunden kan ligge med, så
er det helt fint, noget der lugter dejligt af jer, så kan den altid sniffe
til jer, vil måske også kunne hjælpe.

M.V.H......Benny..

Fra : Helle Jensen

Dato : 05-05-03 11:42

Hej Benny

Jeg er bare lige nødt til at sige, at jeg er meget uening i, at man skal
snakke til hvalpen, når man går. Jeg mener helt sikkert, at det er langt
bedre, at hvalpen er travlt optaget af noget andet, og nærmest ikke opdager,
at den bliver efterladt alene. At tiltrække sig opmærksomhed uanset om den
er positiv eller ej, vil for mig at se gøre det sværere for hvalpen at blive
efterladt. Opdager hvalpen ikke at ejeren går, vil man også på sigt undgå,
at hunden allerede bliver ked, når ejeren tager jakken på osv.

Jeg er ening i at når hvalpen har lært at være alene og er blevet god til
det, så kan man godt snakke med den, idet man forlader den, og få den
effekt, som du taler om. Men her ved hunden jo også, at ejeren altid kommer
hjem igen. Det gør den lille ny hvalp ikke.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-05-03 12:43

Hej Helle

Ja der kan jeg godt se, at vi er temmelig uenige. Hvis du er ude at gå med
din hund, og du pludselig er væk, vil din hund sætte himmel og jord i
bevægelse for at finde dig. Kan den ikke det, bliver den dybt ulykkelig.
Hvis du forlader hunden, og den stadig forventer du er der, bliver den dybt
ulykkelig, og går måske endda helt i panik. Hvis hunden er bange for at
være alene, så bliver den bestemt ikke mindre bange, ved pludseligt at vågne
op, og konstatere, at den er alene, så bliver den for alvor bange. Derfor
skal hunden lære, at det er noget positivt at du går. Ikke noget med at
sidde og trøste den, fordi den skal være alene. Det er min opfattelse, at
det oftest skyldes, at den ikke er kommet hensigtsmæssigt fra moderen og
eventuelle andre hvalpe, så den kom til at føle sig forladt, og det er det
den er bange for skal gentage sig.

M.V.H......Benny..

Fra : Helle Jensen

Dato : 05-05-03 13:32

Hej Benny

Det jeg skriver om at være alene hjemme er i forbindelse med den allerførste
alene hjemme træning og ikke hunde, der er angste for at være alene.

Først og fremmest er hvalpen, når den efterlades i kendte og trygge
omgivelser - ikke i en vildtfremmed skov - derfor ingen panikreaktion så
vidt jeg kan se. Dernæst er det, som skrevet tidligere, min tanke, at
hvalpen forlades ubemærket, mens den er travlt optaget af noget godt. I
starten vender ejeren hjem, mens hvalpen stadig er travlt optaget. Dernæst
vender ejeren hjem meget kort efter, at hvalpen ikke længere er optaget.
Hvalpen når altså kun lige at registrere, at ejeren er væk men opdager også,
at han kommer tilbage lige med det samme. Derfor ingen grund til panik. Når
hvalpen har lært, at ejeren altid kommer tilbage lige med det samme, kan
ejeren begynde at strække den tid der går, inden han vender tilbage. Hvalpen
er i trygge omgivelser og har nu lært, at ejeren vender tilbage - derfor
ingen panik.

Mine hunde på 5 og 6 år har lært det på denne måde (ikke at dette er en
endegyldig dokumentation) Når jeg har taget jakken osv. på, åbner jeg
skuffen med guf-ben og begge hunde styrter afsted ud i baggangen og lægger
sig i hver sin kasse. Det at jeg forlader dem, er blevet associeret med den
gode ting, de som hvalpe har været beskæftiget med - guf-ben. Min hvalp på
3½ måned har ligeledes lært det på denne måde. Hun fatter endnu ikke det med
skuffen, men når jeg går ud i baggangen lægger hun sig på sit tæppe og
venter på hendes guf-ben. Det at jeg forlader dem, er helt sikkert forbundet
med noget godt, og de ved 100% sikkert, at jeg vender hjem igen.

Det blev en lang smøre. Håber det uddyber mine tanker.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 05-05-03 16:00

Hmm - alene hjemme er min kæphest - og jeg vil give jer begge ret. Jeg siger
altid noget til mine hunde, når jeg går. Men det er et meget kort sætning
(kommer snart) - for at markere at jeg går, så de ikke leder forvildet efter
mig, men uden at give dem en lang snak, så det blvier for tomt, når man så
er væk.

Kompromis måske )
--
KH