vores hund gør ad gæster
Fra : Kenth & Susanne Fugl~

Dato : 02-05-03 18:27

Vi har en ellers dejlig collie hund, men hun er begyndt at gø og vil gerne
"smage" på vores gæster, især vores børns kammerater kan hun ikke li samt et
par af vores gamle kollegaer. De har aldrig gjort hende noget. Nogle enkelte
nye skal komme her ca 10 gange før hun aller nådigst vil akseptere dem.
Dette er sket inden for det sidste års tid ( zenta, som vores hund hedder er
omkring 6 år ). Hun er utrolig kærlig over for os i familien og de vante
gæster, men nye gæster, så går det galt.

Er der nogen i NG som kan give en fornuftig forklaring omåske en fornuftig
hælp, er d velkommen.

venlig hilsen

kenth & Susanne fuglsang

www.fuglsang2.dk

Fra : Mari

Dato : 03-05-03 00:49

"Kenth & Susanne Fuglsang" <fuglsang@post.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en ellers dejlig collie hund, men hun er begyndt at gø og vil gerne
> "smage" på vores gæster, især vores børns kammerater

I den alder ville jeg begynde at være ekstra opmærksom på
problemer med livmoder.
Min første hund viste de første tegn på denne måde. Hun skaffede
"ro" - ved at nappe. Det var hendes måde at overskue en stresset
situation på - og hun blev stresset ved møde med nye mennesker.

Hun fik så akut livmoderbetændelse - og efter operationen var der
intet tilbage af denne værkværdige opførsel.

Smerter har ofte dette udtryk.

/Mari

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-05-03 12:01

> [...]
> gæster, men nye gæster, så går det galt.
>
> Er der nogen i NG som kan give en fornuftig forklaring omåske en fornuftig

Hej med jer

Mari's indlæg lyder rimeligt fornuftigt. Der kan også være tale om en
ganske anderledes sag. Nu skrev du ikke hvor gamle børnene var, og det var
måske mere interessant. Collien er jo en udpræget hyrdehund, hvad man godt
kan se på de fleste af dem, de er blevet lidt småfede (læs bollefede) men
problemerne starter måske med at hunden indtil nu, har haft let ved at holde
samling på ungerne, men nu er de begyndt at tage venner med hjem, eller
andre børn kommer. Så bliver opgaven lidt sværere, og der er fremmede, og
jeg gætter på det er disse fremmede, som oftest får et lille nap. Det er
faktisk rimeligt normalt for en hyrdehund, enten at jage fåret tilbage i
flokken, eller holde et fremmed ude, ved små beskedne nap, gælder for både
Collie, Aussie, Kelpie, men normalt ikke for Border Collie, som næsten
udelukkende stirrer fårene ( læs her børnene ) på plads. Både Collie,
Aussie og Kelpie bruger også mund, hvor Borderen igen adskiller sig, ved
sjældent at gø af fårene, igen skal du læse børnene. Derfor sker der det,
at når de er kommet tit nok, som du selv skriver 8 - 10 gange, så er de
legitime medlemmer af flokken, så se med hundens øjne, først har de besvær
med at komme ind, når den har accepteret det, så skal de blive, så må de
ikke forlade flokken. Så hvis ikke Mari's indlæg gør sig gældende her, hvad
jeg ikke tror det gør, så er det kort og godt hyrden der kommer frem, så
lidt forståelse mellem hund og børn, burde løse problemet. Altså nye børn
præsenteres for hunden, og er de først accepteret, så kan de trygt færdes i
flokken, men de skal måske lige vide, at inden de går igen, at de skal sige
farvel til hunden, så den ikke jager dem tilbage i flokken.

M.V.H.....Benny..