Akvariebaggrund i PU-skum!
Fra : KED

Dato : 01-05-03 20:55

Hej akvarister

Er der nogen her i gruppen der ved om man kan bruge PU-tætningsskum
(Polyurethanskum) (sælges af Harald Nyborg for kr. 30,00 pr. ds. med 500 ml)
til at lave en indvendigbaggrund til akvariet.

Det er jo et nemt materiale at arbejde med, men det hjælper jo ikke meget
hvis akvariets beboere risikerer at afgå ved døden.

Er der nogen af jer der haft held med lignende eller kan anbefale en anden
løsning.

Jeg havde tænkt mig at lave en kasse/form med de ønskede mål og så sprøjte
skummet ud og grov forme, samt skære det til når det er tørt. Herefter enten
give det en gang vådklæber med fint sand eller evt. noget sandspartel.

Hilsen

KED

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-05-03 21:10

KED <ked@thorning-dahl no spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb17ba4$0$52194$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
enten
> give det en gang vådklæber med fint sand eller evt. noget sandspartel.

Du kan godt bruge det PU skum! Men det skal gøres udendøre, da det ikke
lige frem
er sundt at indånde, og det skal gennem hærde helt for end det kommer i
vand.
Jeg har selv prøvet at lave nogle vandløb til et terrarie, det lykkes men
var ikke helt let at styre
for det udvider sig jo enormt og ikke jævnt, så lav det hellere i flere
omgang.
Det kan males med vandfarve, og lakeres med en epoxylak bagefter.

Carsten

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 01-05-03 21:22

> ml)

Tjek Jan Bøgh´s hjemmeside http://jan.boegh.net/akvarium/Index.htm

Hilsen Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 01-05-03 21:22

Hejsa!

På min skole har jeg været med til at lave baggrunde i terrarier & ved at de
før har brugt samme metode til deres akvarier.

Man starter med at skære flaminco-plader til så de passer i akvariet og lime
det fast med akvarie silicone. Derefter kan man hvis man vil have hylder
eller lign. skære hul i bagbeklædningen (falmincoen) og sætte hylderne fast
deri. Når man har hylder eller hvad man kan finde på færdigt, tager man en
varmeblæser (værktøj som ligner en hårtørre, men brænder istedet. Aner ikke
hvad den hedder og laver fordybninger og afrunder hjørner osv. i
flamincoen.
Man bruger så noget mørtel hvilket man kan blande farve i efter smag og så
"klistrer" man bare flamincoen til. Det er nok bedst at gøre det af to
gange, så laget bliver tykt, for det opløses med tiden i vand (ikke
skadeligt for fiskene).

Derefter skal det tørre og så kan man fylde vand i og har så en fed
baggrund!

Mvh. Mette

Fra : jabbe

Dato : 02-05-03 09:58

Der er ingen problemer i at bruge PU-skum med hensyn til kemikalier der
afgives til vand...
Problemet er opdriften som er meget stor, jeg har hørt at det kan skubbe
toprammen af et 240L akvarie hvis det ikke er limet godt nok fast....

Men som det er sagt før HUSK at lade det gennem hærde inden du smider vand
i...
Og en anden ting lav det uden for akvariet og put det i til sidst da det har
enormt mange kræfter og kan presse akvariet i stykker..

Jabbe

Fra : KED

Dato : 02-05-03 17:23

Tak for svarene og specielt for Lasse's henvisning til Torben Bøgh's
hjemmeside som er en glimrende inspiration, den er gemt under gode links.

Hilsen
KED

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-03 15:26

"KED" <ked@thorning-dahl.dk> wrote in message
> Tak for svarene og specielt for Lasse's henvisning til Torben Bøgh's
> hjemmeside som er en glimrende inspiration, den er gemt under gode links.

Mon ham der Torben er en jeg kender?

Nå, men lige en enkelt kommentar til den omtalte PUskum. Jeg har uden
problemer brugt den til opbygning af baggrunde, hvorpå jeg har afsluttet med
fliseklæberen (er der for pokker da ikkke snart en eller anden, der gider
finde ud af om det dur til blødt/surt vand).
Jeg har også brugt den i forbindelse med farvelægning med plastmaling og
efterfølgende lakering med lak. Og her er det min erfaring at i hvert fald
Harald Nyborg-kvaliteten skrumper i forbindelse med vand. Og det bliver den
tilsyneladende ved med i modsætning til flamingo, der ikke ændrer sig.
Så jeg bruger altid flamingo til de store emner og så bruger jeg PU-skummen
til småtterier og sammenføjninger.

vh
Jan