eXistenZ hjælp? evt spoiler...
Fra : Jesper Winding

Dato : 01-05-03 19:02

Er der nogen der lige gider give mig en forklaring her... Vi sad to og
skulle se denne film som har fået blandede anmeldelser alle steder, men
hælder vel til den gode side.
Men vi fatter ikke en klejne og opgav ca. halvvejs. Hvad sker der i den
film. Sidder og roder med en gummiklump. helt ærligt, kunne de ikke finde på
noget bedre? Og handlingen der er så rodet at det slet ikke giver mening.
Indrømmet, vi så den ikke færdig, kan være alting snører sig sammen til
sidst, men der var ikke noget som helst for mig i den film. Og jeg er endda
stor tilhænger at mørke sci-fi's som Dark City, City of lost Children og 12
Monkeys osv. Men det her var totalt tåbeligt i mine øjne...

--
Jesper

Fra : zcully

Dato : 01-05-03 21:49

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

12
> Monkeys osv. Men det her var totalt tåbeligt i mine øjne...

Jeg har det fuldstændig ligesom dig. Jeg havde hørt en del om den, så den
MÅTTE jeg bare se.
Jeg faldte også af halvvejs, men valgte alligevel at se videre. Jeg sad
nærmest bare det sidste og kiggede billeder som om jeg var 3 år igen!! En
masse billeder der fløj forbi uden nogen mening, så jeg havde egentlig glemt
den fil (indtil du nævnte den nu).

/Zcully

Fra : Jeppe Møller

Dato : 01-05-03 22:10

> [...]
> nærmest bare det sidste og kiggede billeder som om jeg var 3 år igen!! En
> masse billeder der fløj forbi uden nogen mening, så jeg havde egentlig

Vidunderligt!
Cronenberg er i eliten af intruktører
eXcistenZ er efter min mening en af hans bedste- den er udtrippet og vrider
hjernen med et piskeris- wicked!
/JeppeM

Fra : Jesper Winding

Dato : 01-05-03 22:42

Jamen hvorfor, syntes du ikke den er rodet og hvad er forklaringen på den
tåbelige gummiklat? var det virkelig det bedste han kunne finde på? I det
mindste kan man da nogenlunde forstå "hatten" i Strange Days.

--
Jesper

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-05-03 00:27

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev:

>Jamen hvorfor, syntes du ikke den er rodet og hvad er forklaringen på den
>tåbelige gummiklat?

Det er en fjernbetjening/joystick. Tænk, jeg troede det var
indlysende.

Det er en fed film, men den kræver noget af seeren. Slug et par svampe
og se den så igen.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Rikke & Brian

Dato : 02-05-03 06:26

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev:
>

> Det er en fed film, men den kræver noget af seeren. Slug et par svampe
> og se den så igen.

Jeg tror da egentligt at jeg forstod filmen, jeg sad da ikke og undrede mig
specielt. Men jeg synes bestemt ikke den var noget særligt. Den kan højst få
en middelkarakter i min bog. En film bliver da ikke nødvendigvis god bare
fordi dens handling ikke er lige ud af landevejen.

Og hvis man er nød til at have spist svampe for at nyde en film, så er det
sku en skod film efter min mening

Mhv. Brian

Fra : Jesper Winding

Dato : 02-05-03 12:46

Årh svampe er da fede - Og jeg har sq styr på hvad gummidimsen gør - Jeg
syntes bare det var elendigt lavet. Kunne de ikke have fundet på noet
smartere?

--
Jesper

Fra : Jeppe Møller

Dato : 02-05-03 10:16

> Jamen hvorfor, syntes du ikke den er rodet og hvad er forklaringen på den
> tåbelige gummiklat? var det virkelig det bedste han kunne finde på? I det
> mindste kan man da nogenlunde forstå "hatten" i Strange Days.

Det var da deres 'bio-pad' (alternativ til en joy-pad :), som de tilsluttede
deres bioports i ryggen, og dermed spillede et computerspil i deres egen
krop- det synes jeg var nogenlunde indlysende (så indlysende som sådan noget
nu en gang er...)
At det ret beset var en prob lavet af latex er en helt anden sag, men nu
sidder jeg heller ikke ved de fleste film og tænker 'hey- det der var sgu da
bare CGI, der var slet ingen eksplosion!' Det er nu en gang en del af
filmens univers at den er fiktiv.
Jeg er ret vild med Cronenberg film, og som med faktisk alle andre film
drejer det sig også om man ønsker at blive lokket med ind i filmens univers-
og om filmen giver en mulighed for det. Jeg ville gerne lokkes, og filmen
gav mig rig mulighed for at lade mig forføre væk og blive betaget og
fascineret- og sådan er vi så forskellige.

Fra : Jesper Winding

Dato : 02-05-03 12:49

Ja jeg var klar over hvad den gjorde, det var ikke det, det var bare
elendigheden i selve idéen med den gummidims, kunne de ikke have fundet på
noget bedre? eller er det lavet fra et manuskript hvor der stod "elendig
gummidims fungere som....".
Jeg er også normalt ret glad for Cronenberg, Sikkert derfor jeg blev så
skuffet - Det sker måske, og her understreges måske, at jeg ikke ser en film
færdig én ud af hundrede gange eller sådan noget...

--
Jesper

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 02-05-03 17:40

Jesper Winding wrote:
> [...]
> noget bedre? eller er det lavet fra et manuskript hvor der stod "elendig

Her er Cronenbergs eget svar:

Q: "And then you had to find the interface for the game and the players
-- humans have to adapt part of the game hardware, and the game has to
become organic."

A: "That became a question of my understanding of what technology is,
and my use of special effects as imagery and as metaphor. I think it
probably came out of -- and this is just me being able to now articulate
what I was originally only intuitive about, I'm really being a sort of a
critic of my own movie -- but I think it had to do with my understanding
of technology as an extension of the human body. I found a way to put
that metaphor on screen in a literal way, which pleases me because I
like to find imagery that has metaphorical value. That's probably why
I'm drawn to inventing new things. New creatures, new technologies and
stuff. Because then it's imagery that has no connections with anything
else for people, except my movie. So then you can kind of control the
meaning of those images more finely."

Q: "Regarding special effects, there's a minor slew of VR movies coming
out now -- "The Matrix" and "The Thirteenth Floor" -- but what is
notable about "Existenz" is that it's not really an effects movie in the
traditional sense. There are mutant amphibians and a fleshy game
controller, but there's a conspicuous absence of digital imagery. Was
that a deliberate choice?"

A: "Well it was on one level -- that stuff dates very quickly. My
effects guys certainly offered the same sort of Gap commercial-type
technology, where everything is frozen in midair. But freezing things in
space and time doesn't have a place in this movie. So I really
sidestepped all that and invented my own technology, my own look.

Creatively, none of that [effects technology] interested me, so with
"Existenz" I'm going after the essence of things that do. I wasn't naive
when I decided that I wouldn't have it in any "Blade Runner" city of the
future, because that's what everybody expects. I have no computers, and
I have no computer screens in the movie. I have no screens at all -- I
don't even have TV sets in the movie."

Taget fra:
<http://archive.salon.com/ent/movies/int/1999/04/29/cronenberg/>

Ulrik Magnusson

Fra : Jesper Winding

Dato : 02-05-03 18:36

Ok. Ja hvis han mener det virker er det jo hans valg. Det virkede bare ikke
på mig... Det lignede snarere en klump gummi end noget som helst organisk...
Men sådan er der jo så meget. Tak for artiklen Ulrik.

--
Jesper

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-05-03 09:52

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ok. Ja hvis han mener det virker er det jo hans valg. Det virkede bare
ikke
> på mig... Det lignede snarere en klump gummi end noget som helst
organisk...

Filmen prøver da eller gevaldigt på at gøre den organisk. Den bliver jo syg
(inficeret) og hende spildesigneren snakker jo til/om den som et levende
væsen, der har udviklet sig over tid.....

Prøv lige én gang til, med en kande stærk kaffe ved siden af

/jim

Fra : Micki

Dato : 01-05-03 23:13

> [...]

12
> Monkeys osv. Men det her var totalt tåbeligt i mine øjne...

Jeg synes den var helt fantastisk!
Udover at man ikke fik nogen forklaring på hvad der var virkelighed og hvad
der var spil, så synes jeg da ikke der var noget direkte uforståeligt ved
den...
Den scene hvor han samler kødpistolen er for fed

- Micki

Fra : Per

Dato : 02-05-03 07:35

> [...]

12
> Monkeys osv. Men det her var totalt tåbeligt i mine øjne...

Skynd dig dog at glemme den helt igennem elendige B-film.

Fra : Jesper Winding

Dato : 02-05-03 12:50

Jeg bliver frustreret når jeg føler at jeg burde forstå noget jeg ikke
gør... Men jeg skal gøre et forsøg :)

--
Jesper

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 02-05-03 10:33

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-05-03 11:09

Jeg synes den er overfed. Temmelig anderledes, og det sætter jeg stor pris
på.
Man skal, når man har set den færdig, liiiige sidde lidt for sig selv og
sige "okay, hvad var det nu liiiiige der skete her".

Lidt a la Being John Malkovich. Som jeg også synes er fed. Men konen sagde
(til begge film) "Den er for underlig. Jeg går i seng."

Jeg er en sucker for en god historie (eller nærmere idé). Om idéen så
udmønter sig i en god historie er jo ikke sikkert.

/jim

Fra : Jesper Winding

Dato : 02-05-03 12:51

Being Malko er forrygende. Bestemt en keeper på miin hylde.

--
Jesper