navlebrokattest..
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 13:56

jeg faldt lige over følgende udsagn på www.racekatten.dk

Fra 1. januar 2002 skal alle "nye" avlskatte (dvs. avlskatte, der ikke
tidligere har fået registreret killinger) have dyrlægeattest på, at de ikke
har navlebrok.
Dette gælder katte der anvendes i avl for første gang således at kuldet
bliver født efter d. 1/1 2002.
Dvs. at katte der tidligere har fået kuld ikke behøver denne attest.

jeg synes ikke umiddelbart jeg kan huske det omtalt herinde før....
hvad siger reglerne.... skal hunkatten have en attest før man må lave en
parring eller hvordan hænger det sammen?
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 14:05

Hej Sabina,

du skal indsende navlebrokattesten sammen med stamtavlerekvisitionen når det
er kattens første kuld. Men hankatteejeren vil sikkert gerne se
navlebrokattesten, ligesom du bør se navlebrokattest og kryptorchidattest på
hankatten inden parringen (plus diverse andre attester alt efter hvad I
aftaler). Så det er en god ide at få lavet den hos dr. dyr før du sender
Linda på kærlighedsferie!

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 14:12

Pernille Scharff wrote:
> [...]
> attester alt efter hvad I aftaler). Så det er en god ide at få lavet
> den hos dr. dyr før du sender Linda på kærlighedsferie!

ja så meget kan jeg ligesom forstå*G*
det skulle jeg sku da have vidst da jeg fik hende PKD tjekket*G* så kunne
han have lavet en navlebrokattest med det samme....
jeg tænker lige på..... tror i dyrlægen skal se hende igen, når han nu har
tjekket for pkd og lavet en allover tjek på hende, for at lave en sådan
attest??
naturligvis skal attesten betales, men hvis han nu havde fundet navlebrok
eller lignende på hende, ville han så ikke have kommenteret det??

og hvordan tjekker de for det???

Fra : TM

Dato : 01-05-03 14:25

> [...]
> naturligvis skal attesten betales, men hvis han nu havde fundet navlebrok
> eller lignende på hende, ville han så ikke have kommenteret det??

Hej Sabina

Med mindre du er meget gode venner med denne doktor Sorø (hvor jeg i øvrigt
har fået oplyst en noget højere pris for PKD-scanning, end du fortalte mig
om.øøøøøøøøøv) så er du nok nødt til at begive dig til fornyet
undersøgelse...og penge ud af lomme igen ((

De mærker simpelthen på navlen - ikke noget kirurgisk eller
scanne-dims....helt let og simpelt.

MVH

Tina

DK Heart & Soul

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 14:31

TM wrote:

> Hej Sabina

hey :)

> Med mindre du er meget gode venner med denne doktor Sorø (hvor jeg i
> øvrigt har fået oplyst en noget højere pris for PKD-scanning, end du
> fortalte mig om.øøøøøøøøøv

hmmmm det undrer mig.... det er jo kun 5 uger siden jeg fik hende
tjekket.....
smid mig lige en mail om det.......

> ) så er du nok nødt til at begive dig til
> fornyet undersøgelse...og penge ud af lomme igen ((

nu får vi se.... jeg ringede til ham, og venter på at han skal ringe
tilbage...... han skrev jo en journal på hende, så nu får vi se ;)
men skulle det være penge ud af lommen igen, så fred være med det*G*
jeg ville såmænd bare have ønsket jeg havde vidst det, så jeg kunne have
fået det ordnet med det samme......
det undrer mig at INGEN har sagt noget, når jeg har snakket om avl......

> De mærker simpelthen på navlen - ikke noget kirurgisk eller
> scanne-dims....helt let og simpelt.

nå ja, det er jo rimelig ligetil*G*

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 14:30

> jeg tænker lige på..... tror i dyrlægen skal se hende igen, når han nu har
> tjekket for pkd og lavet en allover tjek på hende, for at lave en sådan
> attest??
Det er jo op til dyrlægen....kommer an på om han har mærket efter navlebrok!

> naturligvis skal attesten betales, men hvis han nu havde fundet navlebrok
> eller lignende på hende, ville han så ikke have kommenteret det??

Måske - min dyrlæge ville i hvert fald både have tjekket det og nævnt det!

> og hvordan tjekker de for det???

De mærker efter på kattens mave om der er navlebrok - såre simpelt
faktisk.... Men dyrlægens trænede hænder kan forhåbentlig finde et mindre
brok end vores nusse-hænder kan *grin*. Det mest ironiske er at katten kan
opereres for navlebrok som killing og så et par måneder senere få en attest
på at den er fri for navlebrok hvis man går op til en anden dyrlæge men
det er der forhåbentlig ikke nogen der udnytter!

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 14:38

Pernille Scharff wrote:

> Det er jo op til dyrlægen....kommer an på om han har mærket efter
> navlebrok!

så vidt jeg husker udnyttede han narkosen til at undersøge hendes mave......

> Måske - min dyrlæge ville i hvert fald både have tjekket det og nævnt
> det!

du bruger raiku ikk?

> [...]
> senere få en attest på at den er fri for navlebrok hvis man går op
> til en anden dyrlæge men det er der forhåbentlig ikke nogen der

lad os da håbe at ingen gør det.....
jeg udnytter tit muligheden når hun lægger sig til og masserer hendes mave
lidt.... og jeg har aldrig mærket noget der kunne minde om brok ( hverken
bule eller fordybning i mavemusklen)...
men lige nu venter jeg som sagt bare påa t han lige ringer tilbage*G*
damn det er godt jeg har jer ;))

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 14:55

> du bruger raiku ikk?

LOL - der er altså lidt langt til København fra Odense når vi bare skal
"almindeligt" til dyrlæge....så nej Vi bruger Overgades Dyreklinik her i
Odense som bl.a. har været med til at starte netdyredoktor.dk op, en meget
sød og katteglad dyrlæge som vi trygt tør overlade vores misser til!

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 15:02

Pernille Scharff wrote:

> [...]
> Dyreklinik her i Odense som bl.a. har været med til at starte
> netdyredoktor.dk op, en meget sød og katteglad dyrlæge som vi trygt

jamen damn jeg kan da slet ikke holde styr på hvor folk bor*GGG*
det beklager jeg meget ;)
er så vant til at alle herinde bruger raiku og roser hende til skyerne ;)

jeg står selv og skal flytte inden så længe, og så får jeg sørme en dyrlæge
til nabo*G* er i gang med at forhøre mig om ham, om ikke andet så er det
rart at have en nabo på tilkaldevagt ;)