Excel vs. Word
Fra : M!

Dato : 01-05-03 13:39

Hej drenge,

Jeg har lavet lidt printstyring i Excel vha. BeforePrint - I Excel er
der mange forskellige i samme stil, men jeg kan kun finde New, Open og
Close i Word. Kan det passe?

Hvordan kan jeg ændret antal kopier ifm. udskrivning?

På forhånd tak.

M!

Fra : Mads

Dato : 01-05-03 15:25

"M!" <morten.vinther@sol.dk> wrote in message

> [...]
> Close i Word. Kan det passe?
>
> Hvordan kan jeg ændret antal kopier ifm. udskrivning?

Det kommer an på hvordan du har tænkt dig at gøre det.

ActiveDocument.PrintOut har et argument (Copies) der siger hvor mange kopier
der skal laves.

Hvis du går omkring den indbyggede dialogboks
(Application.Dialogs(wdDialogFilePrint)) hedder argumentet NumCopies.

Hvis du ønsker at overtage File -> Print skal du lave en procedure der
hedder FilePrint.

Mvh Mads

Fra : Leo Heuser

Dato : 02-05-03 07:06

Hej Morten

Med hensyn til events i Word er her et af mine tidligere svar,
som skulle kunne sætte dig igang

Citat begynd:

Palle

Det kan godt lade sig gøre, og jeg forstår godt Kurts kommentarer.
Det er vist en følelse alle hjælpere, inklusive undertegnede, kender
I Word 97 findes 3 automakroer, der har med dokumentet at gøre: AutoNew,
AutoOpen og AutoClose.
Desuden findes 2 automakroer, der virker i forbindelse med åbning/lukning af
Word: AutoExec og AutoExit.

Den gode nyhed er, at antallet af hændelser (events) er blevet væsentlig
øget i Word 2000 (med 12 stk),
den dårlige nyhed er, at det kræver noget "håndarbejde" at få fat i dem, men
har du først prøvet det et par gange, er det ikke så slemt
Den event, der skal bruges i denne sammenhæng, er WindowActivate, som finder
sted, hver gang et dokumentvindue bliver aktiveret.

Her er en beskrivelse af, hvordan du får det til at fungere. Alt bliver
implementeret i Normal.dot, så det kan bruges af alle dokumenter.

Først skal der dannes et class-modul:
1. Gå til VBA-editoren med <Alt><F11>
2. Find "Normal" i projektvinduet (øverst til venstre). Hvis det ikke er
åbent, så åbn med <Ctrl>R
Åbn properties-vinduet med <F4>, hvis det ikke er åbent i forvejen.
3. Højreklik "Normal" og vælg Insert > Class module.
4. Giv klassemodulet et nyt navn i properties vinduet (name) fx
WordApplikation
5. Klik i kodevinduet og skriv øverst i vinduet Public WithEvents
MyWord As Word.Application
Nu er applikationsobjektet (MyWord) defineret, og du kan bruge de
events, der hører til det.
6. Klik i den venstre listeboks og vælg MyWord
7. I højre listeboks vælges WindowActivate og følgende kode indsættes:

Private Sub MyWord_WindowActivate(ByVal Doc As Document, ByVal Wn As
Window)
Application.StatusBar = ActiveDocument.FullName
End Sub

I stedet for Application.StatusBar = ActiveDocument.FullName kan du
indsætte
Application.ActiveWindow.Caption = ActiveDocument.FullName, som
foreslået af Mads.

Nu er klassen oprettet, og der mangler kun en rutine, der initialiserer
objektet MyWord, hver gang Word starter op.
Denne rutine skal placeres i et almindelig modul.

8. Vælg Insert > Module og giv modulet et nyt navn fx "Stinavn" uden
"gåseøjne".
9. Indsæt følgende kode i modulet.

Dim MyWord As New WordApplication

Sub InitialiserObject()
Set MyWord.MyWord = Word.Application
End Sub

Så mangler vi "blot", at denne rutine kører hver gang Word åbnes. Dette
gøres ved at kalde rutinen fra Open-hændelsen i Normal.dot

Igen i projektvinduet find "Normal", åbn "Microsoft word objects" og
dobbeltklik ThisDocument
Vælg "Document" i venstre rulleliste og "Open" i højre rulleliste.
Indsæt koden:

Private Sub Document_Open()
InitialiserObject
End Sub

10. Gem Normal.dot med fx <Ctrl>s

Så skulle den være klar.
Næste gang du åbner word, vil du kunne skifte mellem de åbne dokumenter, og
stinavnet vil
stå enten i statuslinien eller øverst i titellinien.
Går der "kage" i implementeringen, er du velkommen til at maile.

Med venlig hilsen
LeoH

Citat slut.

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only, please.

Fra : M!

Dato : 02-05-03 10:19

Hej igen..

Mange tak, men er der ikke andre muligheder???

Det eneste jeg vil er at hver gang dokumentet (det er ikke generelt -
dvs. det skal ikke ligger normail.dot) udskrives så kommer det i eks.
3 kopier.

På forhånd tak

M!

Fra : pre

Dato : 02-05-03 12:10

Prøv at bruge Værktøjslinien AutoTekst. Klik på "Alle" og vælg
"Sidehoved og fod".
Der ligger både filnavn og sti+filnavn, ligge til at klikke ned hvor
det skal bruges.

pre

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-05-03 13:24

"pre" <Skriv@til.gruppen> skrev i en meddelelse
> Prøv at bruge Værktøjslinien AutoTekst. Klik på "Alle" og vælg
> "Sidehoved og fod".
> Der ligger både filnavn og sti+filnavn, ligge til at klikke ned hvor
> det skal bruges.

pre spørgsmålet handler ikke om sti- og filnavn. Det handler om at printe
tre kopier af et dokument.

Jeg menre heller ikke at dine autotekster løser det problem Leo brugte som
eksempel, nemlig at få sti og fil til at stå i knapperne på proceslinjen.

Jan

Fra : pre

Dato : 02-05-03 20:17

Indlægget var en refleks efter at Leo´s post var afvist. Det
oprindelige indlæg ignorerede jeg helt, da det synes meningssløst at
bruge gruppens tid for at slippe for at skrive et tal.

Hvis der er tale om ét bestemt doc, som altid skal skrives i tre
ekspl., eftersom spørgeren åbenbart ikke er ukendt med VBA kan det
ikke volde det store besvær at formulere f. eks.:

If ActiveDocument.name = "xxxxxxx" Then
ActiveDocument.Printout(Copies = 3)
End If

Det kan givetvist kombineres med andet, det er også bagateller.

pre

Fra : pre

Dato : 03-05-03 07:04

Det der sker afhænger af ønskerne (og den der udnytter
programmulighederne):

Application.ActiveWindow.Caption = ActiveDocument.FullName

pre

mailto:&#112;&#101;&#114;&#105;&#097;&#110;&#064;&#112;&#111;&#115;&#1
16;&#107;&#097;&#115;&#115;&#101;&#046;&#110;&#101;&#116;

Fra : Leo Heuser

Dato : 03-05-03 08:16

Do -do.

Velbekomme.

Word har den smarte egenskab, at man kan overtage de indbyggede
funktionskald ved at oprette en subrutine i et almindeligt modul og så
give rutinen navnet på det kald, man ønsker at erstatte.
I den forhåndenværende situation kan du derfor i et modul i dokumentet
oprette følgende sub:

Sub FilerUdskriv()
ActiveDocument.PrintOut copies:=3
End Sub

Da det her er menupunktet Filer > Udskriv, der skal bruges kaldes
sub'en FilerUdskriv.

Når du nu vælger menupunktet Filer > Udskriv eller bruger tastaturgenvejen
<Ctrl>p, vil dit dokument blive udskrevet i 3 eksemplarer, og det gælder
kun for dette dokument.

Fra : M!

Dato : 05-05-03 10:24

Hej Leo,

Tak - nu hjælper det på det ....

Nu kan det overstyres fra Menuen og med CTRL-P.

Har ud en idé til hvad jeg kan gøre med Print-ikonet?

Venlig hilsen, M!

On Sat, 3 May 2003 09:15:58 +0200, "Leo Heuser"

Fra : Leo Heuser

Dato : 06-05-03 13:49

Hej Morten

Der er 2 printikoner i denne sammenhæng, og de kan begge
hentes fra "Tilpas"-menuen.
Den ene har ID=4. Det er den, der kaldes af Filer > Udskriv og
<Ctrl>p.
Den anden har ID=2521, og det er den, der sender til
printeren uden dikkedarer (findes i forvejen på "Standard"
værktøjslinjen).

For at få dem *alle* til at bruge den alternative FilerUdskriv
sub (altså også dem, som brugeren evt. selv opretter undervejs
fra "Tilpas"-menuen), kan du køre denne rutine, når du åbner
dokumentet

Sub AutoOpen()
'Leo Heuser, 6-5-2003
Dim Con As CommandBarControl
Dim Counter As Long
Dim MyControl As CommandBarControls
Dim PrintButtons As Variant

PrintButtons = Array(4, 2521)

For Counter = LBound(PrintButtons) To UBound(PrintButtons)
Set MyControl = _
CommandBars.FindControls(Type:=msoControlButton, _
ID:=PrintButtons(Counter))
For Each Con In MyControl
Con.OnAction = "FilerUdskriv"
Next Con
Next Counter

End Sub

For at sætte tilbage til standarden, *skal* du køre denne
rutine, når du lukker dokumentet.

Sub AutoClose()
[...]

Begge rutiner indsættes i et almindeligt modul (gerne
det samme) i dokumentet.