fordele/ulemper
Fra : Viktoria Runge

Dato : 01-05-03 12:40

Hej NG

Jeg er nybegynder i Visual Basic og har lige læst en bog om sproget og
udviklingsværktøjet Microsoft Visual Basic 6.0. Problemet er det at
bogen gav ikke nok informationer idet jeg godt kunne tænke mig at høre
om objektorienteret programmering i Visual Basic. Ting som arv blev
slet ikke nævnt i bogen og jeg synes at have hørt at VB ikke kan de
samme ting som eksempelvis Delphi mht. objektorienteret programmering.
Er der ikke en venlig sjæl der kan fortælle mig lidt om OO i
forbindelse med VB og de generelle fordele og ulemper ved sproget?

Fra : Lordrebus

Dato : 04-06-03 20:22

Det er måske lidt svært at forklare...

Men det du nok skal kigge efter er "Moduler" og "class"

Nogle elementer man kan oprette exstra hvor i man kan have den som OO

Inde i disse kan du jo så lave Private fuctioner og den slags!

Prøv evt at søge efter det.. måske finder du mere omkring det ..

Fra : Ole Nielsby

Dato : 05-06-03 02:01

Viktoria Runge (slet N1BBB)" <viktoria@N1BBBofir.dk> skrev:

> [...]
> Er der ikke en venlig sjæl der kan fortælle mig lidt om OO i
> forbindelse med VB og de generelle fordele og ulemper ved sproget?

Jo - det kan gøres meget enkelt.

VB6 er et forkert valg hvis du vil lære OO. Brug VB.NET, C#, Java,
Delphi eller lignende.

Hvis du er på lavbudget, så skaf en gratis Delphi til personlig brug fra et
af Alt Om Datas gamle cover-CD'er, eller brug IBMs gratis Ecplise til
Java-programmering, eller brug C# med en af de gratis .NET-platforme
(spørg evt. i dk.edb.programmering.dotnet).

De ansatser til OO der findes i VB6, er lige akkurat nok til at gøre det
brugbart sammen med COM. Det er fuldstændig utilstrækkeligt hvis du
vil lære OO. Du bliver ikke violinvirtuos ved at spille på en ostehøvl -
selvom den har en streng.

VB6 understøtter - som du ganske rigtigt har observeret - ikke arv.

Fidusen ved OO er netop at man reducerer mængden af kode ved
at anbringe de egenskaber og metoder som er fælles for mange
objekttyper, i baseklasser, som man arver fra.

Man kan lave en primitiv nedarvning i VB6 ved at gøre de ting eksplicit
som de "rigtige" OO-sprog gør i kulisserne - men det er et ekstremt
dårligt udgangspunkt for at lære OO. OO har det med at føles lidt
tungt i starten, indtil man lærer at udnytte fordelene ved arv - så bliver
det pludselig let. Men det er tvivlsomt om du nogensinde oplever at
"den vipper" fra tung til let, hvis du skal skrive en masse udenomskode
for at opnå fordelene ved arv.

ON/fjern sneglen fra min svaradresse