Co2 og fisk!
Fra : Henrik T Rathje

Dato : 24-03-01 17:59

Kan man have lige så mange fisk i akvariet. hvis man bruger Co2 eller
ej?

Mit akvarie er på 660L og indeholder 12 diskus,9 scalarer, ca 25
regnbuefisk, ca 25 corydoras, 3 sugemaller ,ca 8 kuliål, 2 blå rejer og
1 par blå kejser.
Jeg har en masse planter, men store og kønne er de ikke.

Er der forsvarligt at tilfører Co2 med den mængde fisk? ( er der ilt
nok?)

Mine pumper yder 1800 l/t. Er det for meget eller for lidt, for at
Co2'en har den bedste virkning?

Og sidst men ikke mindst. hvilke system skal jeg bruge? ( Penge vs
Effekt)

Mvh
Henrik Rathje

Fra : ole larsen

Dato : 24-03-01 18:14

Henrik T Rathje skrev i meddelelsen <3ABCD24C.9BA0A307@worldonline.dk>...
> [...]
>Co2'en har den bedste virkning?
>
>Og sidst men ikke mindst. hvilke system skal jeg bruge? ( Penge vs

Vand og opløsning af luftarter i vandet forholder sig ikke helt som et glas
med vand i . Glasset er fyldt når det er fyldt.

Vandet i akvariet kan optage en vis mængde ilt OG en vis mængde kultveilte.
Dvs at tilførslen af kultveilte i sig selv ikke reducerer mængden af ilt.
Den kan faktisk forhøje mængden af ilt hvis kultveilten medfører øget
plantevækst - og det er vel det, der er tanken ?

Pumpestørrelsen er ikke så væsentlig i denne forb. - det er mere et
spørgsmål om hvordan du anvender den.

Prøv evt., inden du investerer mange kroner, gæringsmetoden. Oplysninger om
den finder du bl. a. på
www.thekrib.com, men der er vist også en dansk side ?

Prøv evt. at måle dit CO2 indhold først - med mængden af fisk kan det være,
at du har rigeligt.

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-03-01 21:20

"Henrik T Rathje" <Hrathje@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> nok?)
>
> Mine pumper yder 1800 l/t. Er det for meget eller for lidt, for at

Du kan sagtens bruge CO2 på dette akvarie, normalt har det en betydelig
effekt på plantevæksten, hvis resten af næringssaltene er tilstede.

> Og sidst men ikke mindst. hvilke system skal jeg bruge? ( Penge vs
> Effekt)

Smag og behag.

Nogle vil gerne lave CO2 ved gæringsmetoden, andre vil hellere investere i
et CO2 system hvor gassen er på trykflaske.

Trykflaske systemmet er nemmere at styre, og kræver så og sige ingen
vedligeholdelse når det først er indstillet.

En CO2 langstidstester er en god ting ved indstilling, men som Ole sige, mål
om din CO2 mængde er mindre end den helst skulle være. Måske er du heldig og
har ikke brug for extra

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069