Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DPI??
Fra : John Poulsen

Dato : 01-05-03 00:00

Hejsa.

Kan digitale kameraer kun optage i 72 DPI?? Jeg har haft 2 af slagsen,
og selv i TIFF er det kun 72 DPI?!

Er det generelt, eller er det fordi jeg skal bruge andre apparater
efterhånden som jeg får råd?

Hvis ja, hvilke(n) digital(e) kamera(er) anbefales?

Det skal være sådan at det skal kunne betale sig at optage i TIFF, hvis
jeg ønsker det (= synlig forskel i forhold til den bedste JPEG-kvalitet
fra samme fotoapparet).

John Vang Poulsen

john@NOSPAMvangpoulsen.com (fjern NOSPAM ved email)

Fra : emj

Dato : 01-05-03 01:00

On Thu, 1 May 2003 01:00:09 +0200, "John Poulsen"
<john@vangpoulsen.com> wrote:

>Kan digitale kameraer kun optage i 72 DPI?? Jeg har haft 2 af slagsen,
>og selv i TIFF er det kun 72 DPI?!

Du skal slet ikke hænge dig i de fjollede 72 DPI, som optræder i
forbindelse med digitale EXIF oplysninger. Det har intet med billedets
kvalitet at gøre eller om det er Tif eller JPG.

>Er det generelt, eller er det fordi jeg skal bruge andre apparater
>efterhånden som jeg får råd?

Næh, der står vist 72 DPI i dem alle
Det er antallet af pixels x pixels, der bestemmer, hvilken
udskriftsstørrelse og kvalitetet (DPI) man kan udskrive et billede med
og kravet til DPI afhænger af outputmediet (papirkvalitet og
tryk/printer)
Jo flere pixels, des større billede kan man udskrive i høj kvalitet.

>Det skal være sådan at det skal kunne betale sig at optage i TIFF, hvis
>jeg ønsker det (= synlig forskel i forhold til den bedste JPEG-kvalitet
>fra samme fotoapparet).

På skærmen kan du næppe se forskel på, om det er bedste JPG eller TIF.
TIF er et ukomprimeret format i digitale digier, og bedste JPG er kun
meget lidt komprimeret.
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-03 01:22

<john@vangpoulsen.com> wrote:

>Hejsa.

Hej

>Kan digitale kameraer kun optage i 72 DPI??

Nej. Alle digitale kameraer kan optage i alle eller ingen antal dpi.
Et digitalt foto har ingen dpi, kun pixels*pixels. Nogle digicams
forsyner så filerne med en header der siger f.eks. 72 dpi, som en
besked til printer eller billededitor. Men det har _intet_ med
billedets kvalitet at gøre og kan bare ændres i enhver billededitor.

>Jeg har haft 2 af slagsen, og selv i TIFF er det kun 72 DPI?!

Der er ingen sammenhæng mellem filformat og DPI. Der er ingen
sammenhæng mellem billedfilens kvalitet og dpi. Der er ingen sammen
hæng mellem filstørrelse og dpi. DPI har kun betydning, når du vil
udskrive billedet. Og for dit valg af dpi i det tilfælde har kun antal
pixels (pixels*pixels) betydning.

>Er det generelt

Ja - eller uden betydning.

>eller er det fordi jeg skal bruge andre apparater
>efterhånden som jeg får råd?

Nej.

Jeg anbefaler

http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 01-05-03 06:34

Takker for rådene

Vil nu til at tage nogle flere billeder

Fra : Manior

Dato : 01-05-03 07:14

For ordens skyld kan jeg kun tilføje
at Canon Ixus gemmer billeder med 180 dpi.

marek

Fra : emj

Dato : 01-05-03 07:55

On Thu, 1 May 2003 08:13:54 +0200, "Manior"
<marek*removethis*@webspeed.dk> wrote:

>For ordens skyld kan jeg kun tilføje
>at Canon Ixus gemmer billeder med 180 dpi.

Ja, og det er stadig noget vrøvl uanset om der står 72 DPI eller 180
DPI i headeren.
Hilsen emj

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-05-03 08:20

"John Poulsen" <john@vangpoulsen.com> wrote in news:3eb05580$0$7631$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Kan digitale kameraer kun optage i 72 DPI?? Jeg har haft 2 af slagsen,
> og selv i TIFF er det kun 72 DPI?!

Selvom du har fået svar på dit spørgsmål tænkte jeg at jeg ville bidrage med
et link til Lotte M's website, hvor hun forklarer hvornår DPI betyder noget
->

http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk