Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF card I/II ?
Fra : Kim Bernhart

Dato : 30-04-03 23:11

Hvad er forskellen på et cf card I eller II ?

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig et coolpix 5000 (5 m.pixel) eller
tilsvarende, men er lidt i tvivl om hvilket kortstørrelse jeg skal vælge.
Hvad er Jeres erfaring ? er 128 nok eller kan det anbefales at tage 256 mb ?
Kameraet skal bruges til privat brug, men vi kan godt li' at tage billeder
og det går nok lidt hurtigere med digital end analog.

Er der nogle mærker som er hurtigere end andre (mærkbart hurtigere, ikke kun
på papiret)

Med venlig hilsen

Kim Bernhart

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-04-03 23:27

"Kim Bernhart" <kim_bernhart@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen på et cf card I eller II ?

Tykkelsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-05-03 00:25

"Kim Bernhart" skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på et cf card I eller II ?

Almindelige CF kort er type I

Type II er f.x. IBM microdrive og lign og de er lidt tykkere, så
det er ikke alle kameraer, der kan bruge dem.

Der kan godt være en lille smule hastighedsforskel på de
forskellige mærker, men om det har nogen større betydning ved jeg
ikke........

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : max

Dato : 01-05-03 00:45

> [...]
> og det går nok lidt hurtigere med digital end analog.
>
> Er der nogle mærker som er hurtigere end andre (mærkbart hurtigere, ikke

Transcend er kommet med et nyt CF 30x, de er meget
billige på yahoo shopping og visse steder i Tyskland..
Køb min. 256 eller bedre 512mb..
<http://www.diekamera.com/pi1043774025.htm>
-max-

Fra : Michael Holm

Dato : 01-05-03 10:59

Æv, jeg prøvede at bestille en, men de vil (som jeg forstod den tyske
popup-fejl meddsele) ikke sende til Danmark

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe den?

--Michael

Fra : Jonas Levring

Dato : 01-05-03 14:31

JEg så lige i dag.. ved et tilfælde at PRC-data forhandler dem

/Jonas Levring

Fra : max

Dato : 01-05-03 14:34

> JEg så lige i dag.. ved et tilfælde at PRC-data forhandler dem
>
> /Jonas Levring

Hej Jonas der er ikke de samme kort - og prisen er heller
ikke..

Der snakkes om kompatibilitets problemer, i dpreview/forum,
med Transcend kortene, folk har løst problerme, men det er
værd at tjekke inden man køber..
-max-

Fra : benny bryde

Dato : 01-05-03 09:13

> Er der nogle mærker som er hurtigere end andre (mærkbart hurtigere, ikke
kun
> på papiret)
>
> Med venlig hilsen
>
> Kim Bernhart

----------

Bladet Datatid har fra denne måned startet en ny sektion de kalder - Digital
foto - man har her bl.a. foretaget en LÆSE/SKRIVE test - på udvalgte CF
kort.:

Kingston = 1 min 17 sec - Lexar = 45 sec - SanDisk = 1 min 09 sec -
SimpleTech = 1 min 04 sec - IBM (Microdrive) = 53 sec.

Der er ligeledes lavet test på hhv. SD - SM - MMC - Memorystik.

benny

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-05-03 09:42

"benny bryde" <bryde@nypost.dk> wrote in

> [...]
> SimpleTech = 1 min 04 sec - IBM (Microdrive) = 53 sec.
>
> Der er ligeledes lavet test på hhv. SD - SM - MMC - Memorystik.

Sådanne tests giver desværre ikke mening, hvis ikke de er foretaget i det
kamera man har tænkt sig at anvende kortet i, da forskellige kameraer har
forskellige kontrollere.

For DSLR ejere har Rob Gallbraith lavet en god oversigt over CF-kort i
forskellige kameraer -> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=
6007

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : benny bryde

Dato : 01-05-03 10:50

Kennet skrev

> [...]
> forskellige kontrollere.
>
> For DSLR ejere har Rob Gallbraith lavet en god oversigt over CF-kort i

Citat fra bladet:

""Vi har brugt en USB 2.0 kortlæser for at sikre at overførselshastigheden
er hurtig nok.
Målingerne er altså ikke et nøjagtigt udtryk for, hvor hurtigt kortet er i
et kamera, men dog et generelt udtryk for, hvor hurtigt der er i forhold til
konkurrenterne - og forholdene er jo ens for alle.
Alle producenter har da også indvilget i, at denne form for måling er god og
retfærdig.""

Citat slut

benny

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-05-03 10:57

> [...]
> forhold til konkurrenterne - og forholdene er jo ens for alle.
> Alle producenter har da også indvilget i, at denne form for måling er

Nu skal det her jo ikke udvikle sig til en diskussion om hvordan man
sammenligner CF-kort, men hvis du bringer de nedenstående to links op i
hvert deres vindue (hastighedsmåling i hhv. Canon EOS 10D og Canon EOS 1D)
og finder de to nedenstående CF-kort i listen, så vil du se at Lexar kortet
er hurtigere end Sandisk kortet i 1D men langsommere i et 10D. (Og det er
ikke det eneste eksempel..)

Sandisk Ultra 512MB
(Edge stamp: AX0211RX CHINA)

Lexar Media 512MB 24X Write Acceleration
(Edge stamp, first two digits: 38; WA on front label)

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6111
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6009

Fra : benny bryde

Dato : 01-05-03 11:55

Kenneth skrev:

> [...]
kortet
> er hurtigere end Sandisk kortet i 1D men langsommere i et 10D. (Og det er

nu er det jo ikke mig der har lavet testen - jeg prøvede blot at citere et
indlæg - fra et aktuelt blad - som måske kunne "have interesse for nogle".
iøvrigt troede at når en sådan test bliver bragt i et blad (uden at starte
en ny diskussion om bladets seriøsitet) så var der jo nok noget om snakken.
Det virker som du mener at have større viden om emnet end de ansatte på
Datatid.
Det er også ok med mig - jeg slutter her.
benny

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-05-03 12:06

> nu er det jo ikke mig der har lavet testen - jeg prøvede blot at citere
> et indlæg - fra et aktuelt blad - som måske kunne "have interesse for
> nogle".

I know og selvfølgelig har det interesse.

> [...]
> emnet end de ansatte på Datatid.
> Det er også ok med mig - jeg slutter her.

Nej jeg mener ikke at have større viden end dem på Datatid for jeg har ikke
selv lavet det tests jeg henviser til. Jeg ville blot påpege at resultatet
af Datatids test muligvis ikke er det korrekte.

EOD

Fra : max

Dato : 01-05-03 13:05

> [...]
> selv lavet det tests jeg henviser til. Jeg ville blot påpege at resultatet
> af Datatids test muligvis ikke er det korrekte.

Øv - jeg ville ellers have mere tilid til dig Kenneth, end til div.
tests med skumle bagtanker.. Tests er ok hvis man forstår
at læse mellem linierne, det kræver ingen atomfysiker uddannelse,
men bare lidt sund fornuft - som jeg ikke ejer og derfor hvergang
farer ud på shopping når jeg læser en positiv anmeldelse.

> [...]

>konkurrenterne - og forholdene er jo ens for alle.
>Alle producenter har da også indvilget i, at denne form for måling er god

Nu er jeg en stor microdrive fan, kan ikke surfe forbi en butik med tilbud
uden at købe et, så det er med stor tilfredshed jeg ser det er næst
hurtigst,
kun overgået af de meget dyrere Lexar.. Men det er ikke hele sandheden-
hehe.. Følg Kennet's link eller kig her:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Datatid skulle skamme sig over den form for test, det er useriøst og
måske endda vildledende, men pyt, det er underholdende...
Og tak Benny fordi du postede informationerne, hvis du finder
flere håber jeg du deler med os andre, den sidste bemærkning skal
lige gentages.. *LOL*
"Alle producenter har da også indvilget i, at denne form for måling er
god og retfærdig".. En test hvor producenten sætter dagsorden..
-max-