Folketælling 1901?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-04-03 20:25

Hvordan bærer man sig ad med at få indtastet folketællingen for 1901 i
Varpelev Sogn? Altså, hvordan får man fat i en kopi af den originale
tælling til at skrive efter? Den er ikke mikrofotograferet.

Tager man en bærbar med ind på arkivet i København og håber på, at man
kan få plads i en del timer? Eller er der en snedigere model? Det er
jo nok ikke helt så hurtigt at sidde derinde med en lidt dårlig
bærbar, som at sidde herhjemme med den veltunede stationære

I øvrigt er der kun diskettedrev i den gamle bærbare, så hvordan
overfører man WinKip?

1901 er den eneste tilgængelige, jeg mangler for at have Varpelev
komplet, for jeg har lige bestilt mikrokort for 1916 og 1921.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-04-03 20:47

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> wrote in message news:u980bvsesf3tsah1qastn2h9s6lal4emgo@4ax.com...
> [...]
>
> 1901 er den eneste tilgængelige, jeg mangler for at have Varpelev
> komplet, for jeg har lige bestilt mikrokort for 1916 og 1921.

In RA there is a printer which I think takes roll film
amd you could make a paper copy for home use

Hugh W

Fra : Kim Melchior

Dato : 01-05-03 03:14

Hej Kirsten,

Bor du i naerheden af et af mormonernes Familie Historie Centre? De
har filmet alle de danske folketaellinger op til og med 1911, og de
kan bestilles paa microfilm.

Problemet er dog at filmene maa ikke forlade centrene, men hvis du for
eksempel bor enten i Fredericia, eller Aarhus, saa behover du ikke at
tage til Kobenhavn for at se filmene.

Jeg er ikke sikker paa hvor mange centre de har i Danmark, men det
skulle du nok vaere i stand til at finde ud af ved at sporge her i
gruppen.

mvh Kim Melchior

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-05-03 13:53

On Wed, 30 Apr 2003 19:46:54 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

>In RA there is a printer which I think takes roll film
>amd you could make a paper copy for home use

Jeg vil prøve RA og se, om jeg kan finde ud af det. Tak for tipset.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : agerlund

Dato : 01-05-03 06:45

"Kirsten Bjorneboe" skrev d. 30-04-03 20:25 dette indlæg :
> [...]
>
> 1901 er den eneste tilgængelige, jeg mangler for at have Varpelev
> komplet, for jeg har lige bestilt mikrokort for 1916 og 1921.

Hej Kirsten.
Prøv denne adresse.
http://ddd.dda.dk/
m.v.h.Agerlund

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-05-03 10:22

On Wed, 30 Apr 2003 21:24:55 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>
>1901 er den eneste tilgængelige, jeg mangler for at have Varpelev
>komplet, for jeg har lige bestilt mikrokort for 1916 og 1921.

Du kan købe den på mikrofilm ved filmcenteret i Viborg. En film koster
ca. 600 kr.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-05-03 13:53

On Thu, 01 May 2003 11:22:14 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:

>Du kan købe den på mikrofilm ved filmcenteret i Viborg. En film koster
>ca. 600 kr.

Hej Lars,

Det er nok liiiige i overkanten Jeg har ladet mig fortælle, at jeg
kan kopiere siderne på Rigsarkivet, så det er nok en hel del
billigere.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 01-05-03 15:57

On Thu, 01 May 2003 14:52:40 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>Hej Lars,
>
>Det er nok liiiige i overkanten Jeg har ladet mig fortælle, at jeg
>kan kopiere siderne på Rigsarkivet, så det er nok en hel del
>billigere.
Det skal du ikke regne med, der skal kopieres mindst 3 sider for hver
husstand og er der 100 husstande i et sogn bliver det mindst 1500kr.
da man tager 5kr pr kopi

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-05-03 17:09

>Det skal du ikke regne med, der skal kopieres mindst 3 sider for hver
>husstand og er der 100 husstande i et sogn bliver det mindst 1500kr.
>da man tager 5kr pr kopi

Oops - så er folketællingen fra 1901 altså helt anderledes konstrueret
end de tidligere? Det er ikke længere side op og side ned med navne og
oplysninger? Jamen så er jeg da spændt på at se, hvordan 1916 og 1923
ser ud.

Så er det nok alligevel en bedre løsning at tage på arkivet og stille
og roligt skrive dem af - eller vente til de ligger som mikrokort en
dag.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-05-03 16:10

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev Thu, 01 May 2003 14:52:40
+0200

>Det er nok liiiige i overkanten Jeg har ladet mig fortælle, at jeg
>kan kopiere siderne på Rigsarkivet, så det er nok en hel del
>billigere.

Det skal du nok ikke regne med bliver ret meget. Hvis jeg ikke husker
meget galt, så er det netop 1901 tællingen der fylder vildt mange sider.
Og mig bekendt tager RA 5.00 kr. pr. kopi.

Men check lige op på det med dit normale arkiv / bibliotek.
De fleste større arkiver / biblioteker har da filmlæsere med
kopimulighed og ofte til en langt mindre pris end den RA tager.
Hvis de ikke selv har 1901 tællingen kan de bestille den hjem fra RA.

En anden mulighed er at få een til at hjælpe med affotografere det
pågældende sogn med digitalkamera (hvis du da ikke selv har denne
mulighed).

Men afhængig af sognets størrelse kan det nu godt blive den billigste
løsning at købe filmen. Hvis du ikke selv er interesseret i de andre
sogne på filmen, så kan du måske efter endt brug sælge den igen (eller
donere den til et lokalarkiv i området).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-05-03 20:22

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> meget galt, så er det netop 1901 tællingen der fylder vildt mange
> sider. Og mig bekendt tager RA 5.00 kr. pr. kopi.

Ups, - så er det rigtig længe siden jeg gav 2 kroner. Jeg kunne jo osse'
bare have læst de efterfølgende indlæg inden jeg svarede Kirsten
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-05-03 20:18

Kirsten Bjorneboe wrote:
Lars J. Helbo wrote:

> Det er nok liiiige i overkanten Jeg har ladet mig fortælle, at jeg
> kan kopiere siderne på Rigsarkivet, så det er nok en hel del
> billigere.

Det er langt fra sikkert.
Sidst jeg fik noget kopieret på Rigsarkivet (en del år siden) betalte
jeg vistnok 2 kroner pr. kopi. Det kan meget vel være dyrere i dag.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kim Melchior

Dato : 01-05-03 16:14

Hej Kirsten,

Dette skulle egentlig vaere i fortsaettelse af Hans Martin Laustsens
indlaeg.

Jeg mener at have hort at det ikke koster 5 kroner for kopier paa
rigsarkivet.

De skulle have et kort man kan kobe hvis man skal bruge mange kopier,
og kortet koster hvis jeg husker rigtigt et par hundrede kroner.

Jeg er selv ved at faa noget kopieret fra Rigsarkivet, og vi skal
betale en krone per kopi. Saa er der noget vi gerne vil have
kopieret, men det skal sendes til Viborg for at blive scannet ind, og
vi skal betale 5 kroner per scannet kopi.

Med hensyn til at bruge mormonernes familie historie centre. Jeg ved
ikke hvad det koster at faa en film bestilt hjem til et center i
Danmark. Her i USA betaler 3 dollar 25 cent for en film. I de
amerikanske centre har de ogsaa film kopieringsmaskiner. Saa jeg vil
forslaa at du saetter dig i forbindelse med et par af de forskellige
centre paa Sjaelland og finder ud af om de har en film
kopieringsmaskine og hvad film kopier vil koste. Check ogsaa paa
rigsarkivet. Derefter kan du gore det paa den billigste maade.

mvh
Kim Melchior

Fra : aafe

Dato : 01-05-03 16:42

"Kim Melchior" skrev:

> Jeg mener at have hort at det ikke koster 5 kroner for kopier paa
> rigsarkivet.

Du skal skelne mellem almindelige fotokopier
af visse arkivalier, der nemlig koster 1 eller 2
kroner per kopi, afhængig af, om det skal være
A4 eller A3. Og kopiering fra mikrokort eller
film, hvor det nemlig koster 5 kr. per kopi.

> De skulle have et kort man kan kobe hvis man skal bruge mange kopier,
> og kortet koster hvis jeg husker rigtigt et par hundrede kroner.

Men, det kort er kun til almindelige fotokopier.

> Saa er der noget vi gerne vil have
> kopieret, men det skal sendes til Viborg for at blive scannet ind, og
> vi skal betale 5 kroner per scannet kopi.

På LAK har de også sådan en scanner, der
kan scanne uden at skade arkivaliet ret meget.
Der betaler man vist 20 Kr. i startomkostninger,
og derefter 5 Kr. per kopi.

Det er egentlig underligt, hvis RA sender
arkivalierne til Viborg, når LAK faktisk har
det fornødne udstyr.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 01-05-03 17:21

Hej Kirsten!

Folketællingen for 1901 ligger på RA på rullefilm. Hvis du skal have kopi af
den koster det kr. 5.- pr. kopi. På kopimaskinen til papirarkivalier, koster
det kr. 1.-. Men de originale folketællinger må man slet ikke tage kopi af.
Jeg spurgte, da jeg var der sidst.

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Steen Thomsen

Dato : 01-05-03 23:10

> Folketællingen for 1901 ligger på RA på rullefilm.

Hør lige RA om de vil låne rullefilmen ud til dit lokale bibliotek eller
lokalarkiv.
Ja det forudsætter selvfølgelig at der er en film-læse-maskine dér.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Keld Andersen

Dato : 02-05-03 00:15

Du kunne jo også prøve at kontakte Statens Arkivers Filmningscenter og
spørge, hvor langt de er nået med filmningen til mikrokort. Jeg mener, at
man efter planen skulle starte på FT-1901, når man var færdig med FT-1916 og
FT-1921. Det plejer at være muligt at købe mikrokort fra de områder, der er
færdige, selv om hele landet ikke er filmet.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-05-03 08:12

On Fri, 2 May 2003 01:14:50 +0200, "Keld Andersen" <keld23@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>FT-1921. Det plejer at være muligt at købe mikrokort fra de områder, der er
>færdige, selv om hele landet ikke er filmet.

Min viden om, at 1901 ikke er filmet for Varpelevs vedkommende stammer
faktisk fra SA's Filmingscenter, hvor jeg bestilte kortene for 1916 og
1921 telefonisk og fik en snak med dem.

Jeg spurgte faktisk også, om der var flere tællinger efter 1890 end
1901, 1916 og 1921, og fik at vide, at det var der ikke. Men det er da
vist ikke helt rigtigt. Så vidt jeg kan se var der også tælllinger i
1906 og 1911, som tilsyneladende gælder for hele landet. Eller tager
jeg fejl?

Jeg har ikke noget imod at tage nogle dage på Landsarkivet i København
- eller er andre steder bedre? - og skrive tællingerne af på vores
lille gamle Thinkpad (bærbare). Varpelev er jo ikke så stor. Det jeg
er lidt nervøs for er at tage helt derind dag efter dag kun for at
finde ud af, at der ikke er plads. Med offentlige transportmidler går
der nemt et par timer hver vej.

Nå, men ellers løber alle de gamle folk, der er døde, jo ingen steder.
Det kunne bare være enormt interessant at føre folketællingerne
uptodate, hvor i hvert fald nogle af børnene stadig lever i bedste
velgående her i Varpelev. De fleste af de gamle beboere her er meget
interesserede i historien, og er glade for, at der er kommet en
nytilflytter (fra 1991), der er så interesseret i deres historie. Og
de vil vældig gerne hjælpe mig med at fortælle, hvad de ved. Jeg har
da fået en enormt stor stamtavle af en af de gamle slægter, der burde
skrives ind i et slægtsforskningsprogram. Nu er den "kun" skrevet på
papir, og lidt uoverskuelig.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-05-03 09:39

On Fri, 02 May 2003 09:12:01 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

> [...]
>vist ikke helt rigtigt. Så vidt jeg kan se var der også tælllinger i
>1906 og 1911, som tilsyneladende gælder for hele landet. Eller tager

Nej, det er rigtigt nok og både 1906 og 1911 findes også på rullefilm.
Derudover findes der jo også 1925, og den bliver frigivet om to
måneder den 1. juli, når den nye arkivlov træder i kraft og
tidsfristen dermed nedsættes fra 80 til 75 år.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 02-05-03 10:39

Hej Kirsten!

På Landsarkivet i København kan du rent faktisk ringe og bestille en plads.
Det kan man gøre, når man bor udenfor Københavnsområdet. Så er der en
reserveret plads til dig til kl. 9.30.

venlig hilsen Ulla

Fra : Göran Wennerström

Dato : 15-05-03 19:52

> [...]

> måneder den 1. juli, når den nye arkivlov træder i kraft og
> tidsfristen dermed nedsættes fra 80 til 75 år.

Hej, ved du tilfældevis om loven gælder hele riget, dvs. også Færøerne?

Venlig hilsen Göran.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-05-03 21:45

On Thu, 15 May 2003 19:51:31 +0100, "Göran Wennerström"
<gw@post.olivant.fo> wrote:

>"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev

>Hej, ved du tilfældevis om loven gælder hele riget, dvs. også Færøerne?

Det gør den ikke; men da der ikke er nogen statslige arkiver deroppe,
så betyder det vist ikke alverden. For loven gælder jo for Statens
Arkiver i Danmark, herunder også for de færøske og grønlandske
arkivalier, som ligger der (f.eks. på Rigsarkivet).

Sagt på en anden måde. De arkivalier fra Færøerne, Grønland, Holsten
o.s.v., som ligger på Rigsarkivet er jo tilgængelige jævnfør den
arkivlov, som gælder i Danmark - idet RA ligger i Danmark.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Göran Wennerström

Dato : 15-05-03 23:44

> [...]

> o.s.v., som ligger på Rigsarkivet er jo tilgængelige jævnfør den
> arkivlov, som gælder i Danmark - idet RA ligger i Danmark.

Tak, det lyder spændende...

Venlig hilsen Göran.

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 02-05-03 22:54

De har kun filmen af 1901 folketællingen på RA, så der må du ind.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 03-05-03 09:05

På disse film med folketællinger ligger der ofte folketællinger fra
forskellige landsdele. Bårse herred (Sydsjælland) ligger på samme film som
Vends herred (Fyn). Jeg husker ikke lige om det også er tilfældet med
folketællingen 1901.

Men har du prøvet at kontakte nogle af de lokalhistoriske arkiver i området
som har sogne i det herred, du skal bruge, for at høre om de måske har
mormonfilmen med folketællingen 1901. En del af de lokalhistoriske arkiver,
der først var på banen, startede jo netop med at købe mormonfilm af
kirkebøger og folketællinger inden det blev muligt at købe dem på mikrokort.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen