Trans/cis forbindelsen i fedt? Både ved hæ~
Fra : Søren Astrup

Dato : 30-04-03 20:02

Hey NG.

Ved godt emnet er ligt "gennemtrasket".
Og jeg har selv spurgt før men har åbentbart ikke forstået det helt.

Ved at cis/trans strukturen opstår under hårdningen, hvor der er en
katalysator (feks Nikkel) til stede og høj temperatur og tryg. Fordi
bindingen går fra sigma til en pi binding (Eller omvendt) og på den måde kan
fedtstoffet dreje. Men opstår denne sprængning at bindengen også "bare" ved
en normal opvarming.

Har læst begge til forskellige steder så håber nogle kan fortælle
sandheden...

(Er der evt. nogle der har hele hærdningen "i trin" hvor man kan se hvordan
katalysatoren virker og processen helt rigtigt forløber)

Håber der er nogle dejlige mennesker der gider at hjælpe en forviret dreng!

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 01-05-03 14:17

Søren Astrup wrote:

> [...]
>fedtstoffet dreje. Men opstår denne sprængning at bindengen også "bare" ved

Dobbeltbindinger og dermed cis/trans isomerien er en naturlig del af
fedtet/olien og kar konsekvenser for konsistensen af fedtet bl. a.
Det primære mål ved hærdning er at fjerne dobbeltbindinger, dvs mætte
olien.
Dette kan rigtig nok gøres ved at anvende en katalysator _og_ brint ved
passende temperatur og tryk.
Katalysatorens virkemåde gør ganske rigtigt at der kan flyttes
dobbeltbindinger og ændres på isomerien, dvs cis-/trans forholdene,
forudsat at de ikke alle mættes. Det gør de sjældent i praksis.
Årsagen er, som du er inde på, at katalysatoren virker ved 'åbne'
dobbeltbindingen til en _sigma_ binding og to tilgængelige elektroner,
radikaler.
Selve hærdningen foregår ved at hydrogenatomerne reagerer med
radikalerne, således at forbindelsen mættes.
Flytning af dobbeltbindingen(migration) kan også ske fra radikalet, ved
elimination af dihydrogen.
Cis-trans isomerisering kan ske ved drejning omkring sigmabinding og
rekombinering af radikalerne. Katalysatoren vil ofte favorisere den ene
form. Ellers vil trans-formen ofte dominere af termodynamiske og (uha!)
steriske årsager.

Hvorvidt åbningen opstår ved 'almindelig' opvarmning, så ja og nej. Til
en vis grad gør den formodentlig men næppe så meget at det betyder
noget. Det simple svar er nok, at hvis det skete i nævneværdigt omfang,
ville man ikke gå igennem den besværlige proces med at sætte tryk på,
industriel, blot stege i brint.
Dobbeltbindinger kan dog være følsomme overfor varme, lidt afhængig af
deres omgivelser, så det vil nok være muligt at finde åbnede
dobbeltbindinger, men næppe mange.
Opvarmes fedtet i en oxygenholdig atmosfære, vil det nok især være
dobbeltbindinger der reagerer, i hvert fald først, hvorved kan fås
oxygenholdige forbindelser.

> [...]
>
>(Er der evt. nogle der har hele hærdningen "i trin" hvor man kan se hvordan
>katalysatoren virker og processen helt rigtigt forløber)

Har ikke rigtig kigget, men der er nogle reaktionsligninger på:
http://class.fst.ohio-state.edu/FST605/Lectures/lect8.html
ca en fjerdedel nede...

>Håber der er nogle dejlige mennesker der gider at hjælpe en forviret dreng!

Kvalificerer jeg, eller har jeg blot øget forvirringen?

>Med venlig hilsen Aske Astrup

mvh
Jeppe

Fra : Søren Astrup

Dato : 01-05-03 21:35

Ihh mange takker...! :)

Så kan det vist ikke siges meget bedre! :)

Men hvis nogle stadig ligge inde med den eksakte trin for trin proces
beskrivelse så sig endeligt til...

Men takker stadig mange gange for det gode svar...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-05-03 23:50

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> writes:

> [...]
> en normal opvarming.
>
> Har læst begge til forskellige steder så håber nogle kan fortælle

Hærdningen og cis/trans-isomeriseringen er for så vidt uafhængige af
hinanden.

Addition af hydrogen til dobbeltbindingen i fedt/olie sker ikke ved
blot at blande dem sammen; det er de begge for ureaktive til. Derfor
benytter man katalysatorer - nikkel, platin, palladium og andre
eksotiske metaller.

Hydrogen adsorberes på metallets overflade (derfor benyttes helst
metaller med meget stor overflade som f. eks. Raney-nikkel). Hydrogen
bindes til metallet hvorved H-H bindingen svækkes og gør hydrogen mere
reaktivt.

Nu kan det aktiverede hydrogen adderes til dobbeltbindingen; dette
sker 'syn' (altså på samme side af dobbeltbindingen).

Det høje tryk skyldes Le Chateliers princip; da hydrogen reagerer,
modvirkes det høje tryk ved at forbruge hydrogen;
dvs. hærdningen. Højt tryk fremmer altså reaktionshastigheden.

Normalt er der ikke fri drejelighed omkring en dobbeltbinding (der
består af en sigma- og en pi-binding). Ved høje temperaturer har
molekylet tilstrækkelig energi til at rotere omkring dobbeltbindingen
(lidt groft sagt ved at bryde pi-bindingen og gendanne den). Herved
vil dobbeltbindingerne isomeriseres. Normalt er trans-forbindelsen den
mest stabile; i langt de fleste tilfælde vil cis-forbindelser derfor
ende med at være trans ved høj temperatur.

Desværre foregår hydrogeneringen (hærdningen) ofte for langsomt ved
lav temperatur, hvorfor man hæver temperaturen. Herved vil de umættede
bindinger, der ikke hydrogeneres, tildels isomerisere - men
transforbindelser som resultat.

> (Er der evt. nogle der har hele hærdningen "i trin" hvor man kan se hvordan
> katalysatoren virker og processen helt rigtigt forløber)

Ikke lige på nettet. Der er et afsnit i "Advanced Organic Chemistry",
bog B (Francis A. Carey og Richard J. Sundberg), afsnit 5.1.1...

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Søren Astrup

Dato : 02-05-03 13:42

Mange takker for det gode svar...
Er desværre taget hjem fra skolen nu så har ikke lige mulighed for at få fat
i bogen... Men kan jo kigge på mandag...
Med venlig hilsen Aske Astrup