Batterier
Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 30-04-03 19:06

Hej NG

Hvor stor forskel er der på startbatterier og forbrugsbatterier?
Min startmotor køre meget langsomt, men den er også tilkoblet
forbrugsbatterier.

Vh Christian

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 30-04-03 21:07

"Christian Gammelgaard" <cgammel@stud.auc.dk> wrote in message
> Hvor stor forskel er der på startbatterier og forbrugsbatterier?
> Min startmotor køre meget langsomt, men den er også tilkoblet
> forbrugsbatterier.

Marine batterier (eller akummulator) afviger først og fremmest på
kapaciteten, som opgives i amperetimer (Ah). Du kan også øge kapaciteten ved
at forbinde flere akumulatorer, men de skal da være helt ens (købt
samtidigt). Så hvis din båd er udstyret med to 75 Ah akumulatorer, hvoiraf
den ene er dedikeret til motoren (startbatteri) og den anden til forbrug
(forbrugsbatteri) er de for så vidt ens, selv om det ene godt kan være mere
slidt end det andet.

Spørger du derimod til bilbatterier (som også er en akumulator) kan der
bl.a. være den forskel at bilers akumulatorer ikke altid er gode til at
holde syren når de krænges - og det er altså meget vigtigt.

Hvis din akumulator er svær at lade op, kan det være fordi du skal hælde
vædske (destileret vand - fås på den lokale tank) på så niveauet kommer op
til indikatoren tegnet på siden af akumulatoren. Eller det kan være at det
ikke er ladet ordentligt op - det kan godt tage lang tid at oplade helt.

Mvh. SejlerMikkel _/)_

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 30-04-03 21:28

Ingen !! det er kun for at værer 100% sikker på at du altid kan starte.

Det at din start motor køre langsomt har ikke noget med om den har sit eget
batteri eller ej, men om batteriet er i god stand og om der er spænding nok.
Hvis jeg husker rigtigt så er der kun 0.9v forskel på et fladt og fuld
opladet batteri.

Jeg har selv prøvet at ligge for anker ved stranden en hel dag.. radio kørte
sagte med P3 i baggrunden i 6 timer. og da jeg drejede nøglen sagde den
"klik" :-// .. man får f..... varmen af at starte en v8 med håndsving.

.... Men typisk bruger man et mellemstort kvalitets-batteri til start 110AH
og et eller flere til forbrug med skillerelæ osv...

Jeg skal senere på året lave strøm på mine forældres motorbåd.
Den har pt 2x110AH til start med skillerelæ og 5 eller 6 stk 110AH til
forbrug med skillerelæ.
Den ene motor lader på start og den anden på forbrug. Derudover er der en
Sleipner Maxi til lade når de ligger i havn.
Båden er frisk indkøbt fra Sverige, hvor de ikke har strøm i hver havn og
tit ligger for anker/svej.
Jeg har tænkt mig yderliger at dele forbrug i "hygge forbrug" og
"drift-forbrug"
Dvs. køl, lys, cd og andet "unødvendigt" på en gruppe og instrumenter,
lanterner, nav, radio mm.. på en anden gruppe.
Det kræver kun et skillerelæ, en fase og stel mere.. og så lige 8-10 timer
arbejde i Instrumentbord/12v tavle.
Mit problem pt. er at, ikke alle forbrugsbatterierne er i samme tilstand,
dvs at laderen koger 1-2batterier og bare lader og lader med 15V/40A... det
bliver den ved med, da de ikke kan komme op på de 13.8v samlet.. det er
sikkert et eller flere døde celler.

Mvh
Leon
PS: hvorfor ligner alle ledningsnet i både noget der er kastet i med en
hø'tyv ?? (ingen nummer, ingen system mm.... en fælles fase og stel, en
pose fuld kontakter, relæer og sikringer med tarmene hængende som en
ny-slagtet gris)

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 30-04-03 21:47

Jeg har 2x60Ah nye forbrugsbatterier, der er koblet sammen parallelt. Jeg
har bare hørt at der er forskel på forbrugsbatterier og startbatterier. Har
denne forskel indvirkning på en startmotors hastighed?
Det er en VP 2001

Vh Christian

Fra : Peter

Dato : 30-04-03 22:05

> [...]
Har
> denne forskel indvirkning på en startmotors hastighed?

Der er også forskel - flere endda.
Helt grundlæggende er et startbatteri konstrueret til at give meget strøm i
kortere tid - start,
mens et forbrugsbatteri er konstrueret til at give (mindre) strøm i længere
tid - forbrug.

Du får både mest for pengene, og mest glæde af dine batterier, hvis du
bruger dem til det de er beregnet til.

Med venlig hilsen / Peter

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 30-04-03 22:17

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
længere
> tid - forbrug.
>
> Du får både mest for pengene, og mest glæde af dine batterier, hvis du

Ja, men jeg har lige købt båden. Så jeg ville bare høre om der var nogen der
havde nogle erfaringer.

Fra : Peter

Dato : 30-04-03 22:38

> Jeg

> længere

> Ja, men jeg har lige købt båden. Så jeg ville bare høre om der var nogen
der
> havde nogle erfaringer.

- - - - -

Det jeg lige har skrevet bygger skam i høj grad på erfaringer.

Det, at din startmotor kører langsomt, kan skyldes flere ting
(som ikke kan afklares her)
- bl.a., - uegnede batterier, - dårlig ladetilstand, - dårlige
forbindelser, - for tynde/for lange kabler,
- og batterierne kan naturligvis også være "færdige".

Hvis det er noget du vil sætte dig ind i, og selv rode med, kan jeg anbefale
den lille bog "El om bord"

Med venlig hilsen / Peter

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 30-04-03 23:31

Lad os blive lidt teknisk, et start batteri, typisk et autobatteri er bygget
til at afgive en højspænding i kort tid (ca 5 sek), det er den fysiske
opbygning af batteriet, så som pladetykkelse (tynd, optager og afgiver
hurtigt) og type materiale anvendt (bly, metal, tør, gele mm...). Et start
batteri kan grundliggende ikke tåle at blive helt fladt, da det hvergang
mister kapasitet.
Et rigtigt forbrugsbatteri har tykkere plader af tættere aktivt materiale,
de er forstærket og hvert celle er adskilt i kammeret. Dette batteri er
lavet til langvarig afladning/forbrug, men det tåler ikke hurtig afladninng,
derfor sætter man ved større forbrug flere batterier sammen.
Dette batteri skulle gerne holde 3-4 gange længere end et autobatteri.
Typisk lader man med 10-25A på et forbrugsbatteri i 12-24 timer, hjemme fra
og ikke via generatoren på motoren (men hvem gør ikke det).

Feks. reklamerer Varta med et Marine start batteri (bly), men de har faktisk
ingen marine forbrugsbatteri (kun et "fritids"-batteri), hvorimod Exide har
rigtige marine batterier til både start og forbrug (skriver de
http://www.batteriservice.no/batteri_bot.html eller www.exide.dk når den
virker).
Men så kan man grine lidt igen, for de har start, combi og
forbrugs-batterier.

Se evt. mere om strøm i båden her:
http://www.kjoeller.com

Mvh
Leon

Fra : Per

Dato : 30-04-03 22:38

> [...]
>
> Hvor stor forskel er der på startbatterier og forbrugsbatterier?
> Min startmotor køre meget langsomt, men den er også tilkoblet

Det lyder mere som om at forbindelsen mellem batterier og motoren er dårlig.
Med så lidt strøm til rådighed.

Jeg vil anbefale et ekstra batterie til motoren alene (og det skal være et
startbatterie)
og det må ikke være koblet parallelt til forbrugs batterierne - med et relæ
der først lader startbatteri og derefter forbrugsbatterier.

Så undgår du problemmet med at skulle bruge håndsving for at starte

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 05-05-03 11:29

Hejsa
Startbatterier er lavet således at de kan give en stor mænge strøm på kort
tid.
Forbrugsbatterier tåler bedre at afgive strøm kontinuerligt.
Der er derfor en væsentlig forskel på de 2 typer batterier. Dermed ikke sagt
at de ikke kan bruges til begge dele, men de holder længere hvis man
adskiller de 2 ting ad.
MVH Thomas

Fra : Per J

Dato : 05-05-03 12:40

I meddelse: 3eb63ce3$0$4336$ba624c82@nntp03.dk.telia.net.
Skriver dk.fritid.sejlads via sin e-mail <bierstedif@stofanet.dk>:

> [...]
> Der er derfor en væsentlig forskel på de 2 typer batterier. Dermed
> ikke sagt at de ikke kan bruges til begge dele, men de holder længere

Hvilken type 75A batterier (forbrug eller start) var det som Aldi solgte for
et par uger siden til ca. kr 400,-?

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-05-03 07:48

Formodentlig var det bilbatterier. Dvs startbatterier. Normalt kan man ikke
købe forbrugsbatterier i almindelige butikker, byggemarkeder mv.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-05-03 09:46

> for

Det var forbrugsbatterier (fritids/marine batteri.)
De havde maritime tilbud den uge, med bl.a. tovværk, sjækler mm.
Jeg købte et og det fungerer udemærket

mvh Ole Pagh

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-05-03 13:41

> Hvilken type 75A batterier (forbrug eller start) var det som Aldi solgte
> [...]

Det var forbrugsmarinebatterier og uhørt billigt Det prisleje måtte godt
smitte af på andet maritimt udstyr. Jeg købte straks 2 stk (kunne ikke slæbe
flere).
Hilsen
Steffen, Århus

Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm

remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk

Fra : Per J

Dato : 07-05-03 07:57

I meddelse: b98aen$30h1$1@news.cybercity.dk.
Skriver Steffen Skov via sin e-mail <xsskov@vip.cybercity.dk>:

> Det var forbrugsmarinebatterier og uhørt billigt Det prisleje måtte
> godt smitte af på andet maritimt udstyr. Jeg købte straks 2 stk
> [...]

Der står godtnok X-Boat Marine på mærkaten, men har du så læst, hvad der
står på den lille foldeud seddel, der er klistret på siden af batteriet?

Når jeg læser den seddel, bliver jeg usikker på, hvad det er man har købt.

Fra : Steffen Skov

Dato : 07-05-03 08:12

> [...]
>
> Når jeg læser den seddel, bliver jeg usikker på, hvad det er man har købt.

Øh - den seddel har jeg ikke set, men jeg skal på havnen nu og vil straks
læse den. Skulle det vise sig ikke at være marinebatterier, er det falsk
varebetegnelse.
Hilsen
Steffen

Fra : Christian Gammelgaar~