Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blomster
Fra : Hans Kruse

Dato : 30-04-03 18:43

En samling blomsterbilleder dels fra Botanisk Have i København og Kongens
Have og andre steder.
http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=2026
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 30-04-03 21:00

> En samling blomsterbilleder dels fra Botanisk Have i København og Kongens
> Have og andre steder.
> http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=2026
> Mvh, Hans

Aahh - du har næsten fanget duften, en god serie..!
-max-

Fra : Pico

Dato : 30-04-03 21:32

Hans Kruse wrote:
> En samling blomsterbilleder dels fra Botanisk Have i København og
> Kongens Have og andre steder.
> http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=2026
> Mvh, Hans

Rigtig flot. Også en godt opbygget side med flere muligheder for at se billederne.
Jeg mangler kun Magnolietræerne på Blegdamsvej, de blomster lige nu.
Pico

Fra : John

Dato : 01-05-03 15:46

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
billederne.
> Jeg mangler kun Magnolietræerne på Blegdamsvej, de blomster lige nu.

Jeg synes også der er rigtigt mange pæne billeder. En del bærer dog præg af,
at der kun bruges det tilgængelige lys. Som f.eks disse:

http://megapixel.dk/vis/billede/52659/3//CRW_1310_RJ.JPG

http://megapixel.dk/vis/billede/52696/3//CRW_1842_RJ.JPG

Måske der kunne eksperimenteres med lidt fill-in flash?
--
MVH
John K Hansen

Fra : max

Dato : 01-05-03 16:10

> [...]
>
> http://megapixel.dk/vis/billede/52696/3//CRW_1842_RJ.JPG
>
> Måske der kunne eksperimenteres med lidt fill-in flash?

Mener du virklig det..??? Eller går ironien hen over
hovedet på mig -så ville det ikke være første gang.
-max-

Fra : michael bennati scho~

Dato : 01-05-03 20:37

I øvrigt er det ene billede:
http://megapixel.dk/vis/billede/52696/3//CRW_1842_RJ.JPG
lidet flatterende for kameraets fomåen i det det bærer præg af kromatisk
abberation, som får mange til at se rødt......mig selv IKKE inklusive..
mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-03 22:12

Rødt ser man vel ikke, men det er rigtigt at der er lidt blå omkring de
hvide blade. Jeg havde faktisk ikke lagt mærke til det, da det først er
rigtigt synligt ved 1:1 opløsning. Det er jo en kendt svaghed ved Canon
G2'eren, men hvad kan man få for under 10K? Indtil videre har jeg da stor
fornøjelse af kameraet på trods af de svagheder det har. Jeg venter stadig
på det rette SLR kamera.
Mvh, Hans

Fra : John

Dato : 01-05-03 20:52

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hovedet på mig -så ville det ikke være første gang.
> -max-

Se'følig mener jeg det?? Blomsterne er pæne. Billederne er skarpe. Men lyset
er fladt. Efter min ringe mening altså. Jeg ville bruge et så fladt lys
sammen med et soft-filter, eller lidt blur. Hvis man vil have knivskarpe
blomsterbilleder, bør lyset også være det. Min mening igen, altså.

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-03 22:21

Det er rigtigt at nogle af billederne er taget ved relativt lidt lys, men er
nu ikke enig i at lyset generelt er fladt. Anvendelse af filtre er noget jeg
ikke har dyrket udover polaroid filter, men tak for tippet. Jeg gå ud fra at
du mener filtre til kameraet og ikke PS filtre. Har du eksempler på
anvendelse af filtre mht. f.eks. blomsterfotos?
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 01-05-03 20:52

> [...]
> du mener filtre til kameraet og ikke PS filtre. Har du eksempler på
> anvendelse af filtre mht. f.eks. blomsterfotos?

Hans, jeg har været så fræk at filtrere på
3 af dine billeder, de ligger på binaer.dk
under hansblomster..
-max-

Fra : Tom Dissing

Dato : 01-05-03 23:37

Er der softfilter på, eller er det optikken ( på binaer billederne) der
tegner sådan !?
Tom

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-03 23:51

ok, kan du sige præcist, hvordan filtreringen er gjort?

Fra : max

Dato : 02-05-03 00:28

> ok, kan du sige præcist, hvordan filtreringen er gjort?

diffuse glow - og lidt afmaskning hvis man syns,
kunst er det ikke, men i en snæver vending hvis
man ikke har et soft filter.
En anden interessant brug af samme filter, er at
lave en dub. konvertere til sh. vende billedet til
neg. filtrere som ovenstående, vende igen til pos.
kopiere til originalen og og vælge luminosity..
Så får du en soft effekt, som i gamle dage i
mørkekammeret, hvor skyggerne flyder ind
i højlysende.. binaer, hansblomst/2
-max-

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-05-03 01:25

Detaljen er blot at det ligner "billigt glas"..
Optikker der er meget billige har det med at lave vitteringer.. På denne
måde..
Når det virkeligt liver grimt er når der på den ene side er meganta og på
den anden side er Cyan.. ( mest udtalt på video optikker..)
Vitteringer ses også ofte, når folk skyder macro ( igen på billige optikker)
Tom

Fra : max

Dato : 02-05-03 02:09

> [...]
> den anden side er Cyan.. ( mest udtalt på video optikker..)
> Vitteringer ses også ofte, når folk skyder macro ( igen på billige

Der er vidst et plugin eller en action der kan fjerne det der
farvestik for dig, kan ikke huske navnet, men det skulle være
muligt at finde frem til det.
Personligt har jeg aldrig haft problemer med de farvestik,
men det må være skide irreterende.. Måske kan du poste
et billed i binaer.. -max-

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-05-03 10:57

Jeg har, som nævnt kun oplevet det med "billige" videokameraer, der I
enkelte tilfælde "får lov" til at beholde den optik de oprindeligt er blevet
solgt med..
Vi er oppe på broadcast niveau, hvor kameraet koster 150.000 + og optikkerne
koster fra 35.000 kroner og opefter..
Problemet er specielt udtalt på de billige fuji optikker ( standart zooms..)
Jeg har bestemt ingen problemer med mine egne EOS Rødrings optikker..

PS
De billeder som jeg optog sidste sommer (2 stk. Musikvideoer ) skudt tæt på
længste tele ( ca 320 asa med 1,5 ND på optikken ) på den omtalte optik,
viste I højlys cyan/magenta stik..
Når videoerne bliver frigivet, skal jeg nok poste et billede..
Tom

PPS
Hvis det hele ikke er blevet fjernet I efterarabejdet.. Det er jo ikke kun
mig, der ikke kunne lide farvestikket..

PPPPS
Det jeg refererer til med de der billeder I binaer.. Er at flere billige
optikker har det med at tegne "mærkeligt" specielt I tele optagelser..
Og det var det første jeg tænkte på da jeg så billederne..

Et eller andet sted leder jeg jo netop efter en sådan optik.. ( altså som
tegner "sært"
Jeg har som eksempel prøvet at købe flere voigtlander kameraer, der alle
tegner "... Mystisk..", bare ikke lige på den måde jeg vil have dem til det
!?

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-05-03 11:44

Billedet på dk.binaer er ikke det originale, men kørt gennem et photoshop
filter (ikke af mig, men af max), så refererer du kun til dette billede med
din kommentar eller også til orginalbilledet på megapixel? Det originale
billede er taget med et Canon G2 og med HOYA macro forsats linser (+4, +2,
+1) og det gælder de fleste af billederne. Nogle af billederne er alle
skruet på, ved andre kun +4 linsen. Ser du problemerne på originalerne?
Mvh, Hans

Fra : max

Dato : 02-05-03 12:14

> [...]
> +1) og det gælder de fleste af billederne. Nogle af billederne er alle
> skruet på, ved andre kun +4 linsen. Ser du problemerne på originalerne?

Ja jeg skulle have postet et link til originalen - sorry..
http://megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=2026
Og så er jeg i øvrigt mere imponeret over billederne
når du har brugt et setup med forsats linser...

Og så lige til Dissing, der er vidst et site for pinhole
billeder, måske er det den effekt du søger, interessant
og sjovt at arbejde med, måske man kan overføre
teknikken til dslr.. hmmm. - max-

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-05-03 14:21

De rå optagelser er klart OK !!
Tom

Fra : michael bennati scho~

Dato : 02-05-03 17:00

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
> De rå optagelser er klart OK !!
> Tom

og dog er der når man ser de store udgaver en irriterende digitalstøj...
Neat Image er sagen....
mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-05-03 18:37

Hvad mener du med digital støj? Billederne er kørt gennem PS unsharp filter,
som måske i nogle tilfælde er lidt for meget, når man ser billederne i 1:1
opløsning. Er det hvad du refererer til?

Fra : michael bennati scho~

Dato : 02-05-03 19:00

> [...]
> som måske i nogle tilfælde er lidt for meget, når man ser billederne i 1:1
> opløsning. Er det hvad du refererer til?
ja...USM har det med at forstærke om ikke tilføje støj...der findes andre
måder..
mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-05-03 23:58

Ok, men kan du være mere specifik om hvad du foreslår som alternativ?

Fra : max

Dato : 03-05-03 05:29

> Ok, men kan du være mere specifik om hvad du foreslår som alternativ?
> Mvh, Hans

Den er postet tidligere, men godt og gratis software fortjener
gentagelse.. Glimrende action til PS eliminerer støj uden at
fjerne skarphed.. Utroligt det virker.. Brug USM efter du har
kørt denne action.
http://www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/
-max-

Fra : michael bennati scho~

Dato : 03-05-03 15:32

"> > Ok, men kan du være mere specifik om hvad du foreslår som alternativ?
Nogen gange kan denne måde inden i PS være meget effektiv...det gør billedet
skarpere uden at tilføre støj:
opret en kopi af baggrunden (billedet)/vælg Hårdt Lys for denne kopi/gå i
filter/andre/højpas sæt til radius10. Gå nu ned i denne baggrundskopi og kør
op og ned med opaciteten til balancen bliver rigtig.... that's it.
Jeg finder denne lille sekvens dybt genial til at stramme billeder op uden
at tilføre/forstærke støj.
Prøv selv og lad høre..
mvh Michael

Fra : max

Dato : 03-05-03 17:43

> [...]
> op og ned med opaciteten til balancen bliver rigtig.... that's it.
> Jeg finder denne lille sekvens dybt genial til at stramme billeder op uden

Tak Michael..
-max-

Fra : Tom Dissing

Dato : 02-05-03 14:20

Jeg refererer kun til dem der har været I photoshop..
Tom

Kigger lige på originalen.. Der sikkert er helt OK..

On 02/05/03 12:44, in article
3eb24bff$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Hans Kruse"

Fra : max

Dato : 02-05-03 17:01

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse news:BAD83D1C.AD6F%tom@mir.dk...
> Jeg refererer kun til dem der har været I photoshop..
> Tom

Dissing for faen du gir mig hovedpine -hva svarer du på
og i det hele taget hva mener du.. hehe
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-03 22:09

Jeg har ikke forsøgt med fill-in flash, da jeg går ud fra at jeg er nødt til
at anvende en makro flash, som jeg ikke har. Jeg har en 420EX, men har ikke
forsøgt denne sammen makrobilleder, men det er da et forsøg værd. I det hele
taget har jeg ikke eksperiementeret så meget med flash og specielt ikke
kombinationen af naturligt lys of flash. Men tak for kommentaren.

Fra : Pico

Dato : 01-05-03 22:44

Hans Kruse wrote:
> [...]
> meget med flash og specielt ikke kombinationen af naturligt lys of
> flash. Men tak for kommentaren. Mvh, Hans

Hvis du har mulighed for det skulle du prøve at holde flash'en ude til
siden for apperatet. Det kræver selvfølgelig en "ledning" for at få
styringen til at virke, men det kan give virkelig gode belysninger.
Pico

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-05-03 21:18

Jeg har eksperimenteret med sollys i stedet og det kan ses på følgende
billeder
http://megapixel.dk/vis/album/2103
Jeg har også eksperimenteret med flash, men synes ikke rigtigt at have fået
kontrol over det. Tak for kommentarerne.