Dansk ord for Calico...
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 15:54

Hej...
På engelsk findes der en kat der hedder en "Calico" - en trefarvet kat...
Hvad kaldes den på dansk?

Mvh
Allan

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 30-04-03 16:29

Hej Allan,

det hedder såmænd en "tortie med hvid" Ikke helt så charmerende, men
sådan er det nu engang...

/Pernille (tortie-fan)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-04-03 16:42

In <3eafebd8$1@news.wineasy.se> Pernille & Jesper wrote:
> Hej Allan,
>
> det hedder såmænd en "tortie med hvid" Ikke helt så charmerende,
> men sådan er det nu engang...
>
> /Pernille (tortie-fan)

Tillægsspørgsmål: Er det ikke også det man kalder skildpaddefarvet?(
Calico, altså)
Eller er det tortie i det hele taget?

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 30-04-03 17:02

Hej Ann,

> Tillægsspørgsmål: Er det ikke også det man kalder skildpaddefarvet?(
> Calico, altså)
> Eller er det tortie i det hele taget?

En calico er en tortie med hvid - som har pletter i sort og rød på hvid
bund. Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt en blåcreme med hvid så hedder
en "blue calico" eller noget i den stil *grin*. Så alle calico'er er
tortie men ikke alle tortier er calico'er!

Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

/Pernille

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-04-03 18:34

"Pernille & Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev...
> [...]
> en "blue calico" eller noget i den stil *grin*. Så alle calico'er er
> tortie men ikke alle tortier er calico'er!

Hej Pernille

Ifølge denne "ordforklaring" hvad angår farver og betegnelser, bruges ordet
calico også om andre trefarvede katte - dog med farvebetegnelse foran
http://www.messybeast.com/colours.htm - jeg er dog ikke sikker på, at den
"almindelige" katteejer betegner sin blåcreme m. hvid som en "dilute
calico", så i folkemunde er en calico nok bare en tortie m. hvid, uanset
hvilken farve tortie den så er...

> Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
> tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
> tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

Faktisk bruges tortie kun om katte *uden* hvidt - ellers hedder de tortie m.
hvid eller (xxxx) calico.

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 19:01

Tak for alle de fine svar.
Grunden til spørgsmål var egentlig at en amerikaner jeg kender, har sådan en
Calico cat og vil gerne døbe den et udenlandsk navn for Calico. Så jeg blev
forespurgt om ikke der var et dansk ord for Calico. Kan jeg hermed gå ud fra
at det "danske" ord for calico er Tortie??

Mvh
Allan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-04-03 19:49

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev...
> [...]
fra
> at det "danske" ord for calico er Tortie??

Hej Allan

Nej, det kan man ikke sige, for en tortie er en tofarvet kat, hvor en calico
er en trefarvet kat (altså en tortie med hvidt)... Amerikanerne bruger også
betegnelsen tortie (om de tofarvede katte), så det kender hun nok godt i
forvejen.

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 21:30

> [...]
også
> betegnelsen tortie (om de tofarvede katte), så det kender hun nok godt i

Så der er altså ikke noget dansk ord for Calico.. ?

mvh
Allan

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-04-03 21:54

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev...
> calico
> også
>
> Så der er altså ikke noget dansk ord for Calico.. ?

Nej - ikke mig bekendt...

Mvh. Camilla

Fra : Pia J

Dato : 01-05-03 07:31

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:7KWra.42931

> Nej - ikke mig bekendt...

Tja, "Trefarvet" kunne sikkert komme til at lyde enormt eksotisk på
amarrikansk? :)

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-03 15:00

> Tja, "Trefarvet" kunne sikkert komme til at lyde enormt eksotisk på
> amarrikansk? :)

Yes! Kanon! Tak for tippet...

Mvh
Allan

Fra : Birgitte

Dato : 30-04-03 19:04

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Pernille & Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev...

Det var dog en skøn side du linkede op til
Den fortæller bare alt
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-05-03 11:10

> [...]

ordet
> calico også om andre trefarvede katte - dog med farvebetegnelse foran

Oho, god side! Nu blev jeg så meget klogere, -og fandt for første gang en
beskrivelse, der gør at jeg efter lang tids tvivl, nu næsten er sikker på,
at Rosinen er spotted og ikke makreltabby.

MVH Mette

Fra : N/A

Dato : 30-04-03 17:02

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-04-03 17:59

In <3eaff38d@news.wineasy.se> Pernille & Jesper wrote:
> Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
> tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
> tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

Aha...
tusind tak, Pernille