'svovl' fra tændstikker
Fra : sune vuorela

Dato : 30-04-03 14:03

Hjesa!

Er der nogen der ved hvad spidsen af tændstikker (det der kaldes
svovlet) er fremstillet af?
JEg ved godt at det ikke er svovl.

Google er ikke umiddelbart til god hjælp

Venlige hilsner
Sune

Fra : LR

Dato : 30-04-03 14:21

Jeg mener det er fosfor.

Mvh,

LAsse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 14:43

sune vuorela skrev:

>Er der nogen der ved hvad spidsen af tændstikker (det der kaldes
>svovlet) er fremstillet af?
>JEg ved godt at det ikke er svovl.

Det er nu en sandhed med modifikationer. Den skarpe, stikkende
lugt en tændstik udsender, stammer fra svovl der brændes af
(SO2). Så der er en hel del svovl i. Men svovl er ikke så let at
antænde, så jeg mener at man bruger fosfor som er noget hidsigt
stads. Så er der vel også Karlsens Klister (tm) til at holde
sammen på det.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 14:59

sune vuorela wrote:

> Er der nogen der ved hvad spidsen af tændstikker (det der kaldes
> svovlet) er fremstillet af?
> JEg ved godt at det ikke er svovl.

Fra SDE:

Deres sats [»tændstikshovedet«, /JSN] indeholder ca. 50 %
kaliumklorat og 4 % svovl; strygefladen [på æsken, /JSN]
indeholder ca. 50 % rødt fosfor, og både sats og stryge-
flade indeholder gelatine som bindemiddel og glaspulver
for at skabe ruhed. Tændstiksmaterialet er imprægneret med
paraffin for at lette antændelsen og med monoammoniumfos-
fat e.l. for at forhindre glødning efter slukning af tænd-
stikken.

Der står også at man mest bruger træarterne asp eller poppel. Det er
reaktionen mellem fosfor og kaliumklorat der starter forbrændingen når
man stryger en tændstik. At der er svovl i hovedet, skyldes næste trin
hvor svovl reagerer med kaliumklorat.

I gamle dage indeholdt »svovlstikker« gult fosfor, men det har været
forbudt siden 1906, står der.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian Bruun

Dato : 30-04-03 15:25

Hej Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>!

>I gamle dage indeholdt »svovlstikker« gult fosfor, men det har været
>forbudt siden 1906, står der.

Hvad er gult fosfor? (Struktur, formel?)

Christian

Fra : zigge

Dato : 30-04-03 15:31

"Christian Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk> wrote in message
> Hej Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>!

> Hvad er gult fosfor? (Struktur, formel?)

svjv er det også det man kalder hvidt fosfor, det bruges i brandbomber,
napalm og lysgranater. Det antændes ved solens stråler og kan ikke slukkes
under vand...

//zigge

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 15:44

Christian Bruun wrote:

> Hvad er gult fosfor? (Struktur, formel?)

Hvidt fosfor består af små P4-molekyler (tetrafosfor). Hvis det er
urent, er det gult (gult fosfor). Det er meget giftigt.

Rødt fosfor består af meget store molekyler (polyfosfor). Det er ikke
lige så brandfarligt og giftigt som hvidt/gult fosfor.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 16:04

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Rødt fosfor består af meget store molekyler (polyfosfor). Det er ikke
>lige så brandfarligt og giftigt som hvidt/gult fosfor.

Det er nu hidsigt nok. Jeg spildte noget brændende, rødt fosfor
engang. Da jeg klaskede hånden ned oveni for at kvæle ilden, fik
jeg et brandsår, og fosforet brændte lystigt videre. Det kan
slukkes med vand (altså *rødt* fosfor).

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 03-05-03 14:34

On Wed, 30 Apr 2003 17:04:04 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>engang. Da jeg klaskede hånden ned oveni for at kvæle ilden, fik
>jeg et brandsår, og fosforet brændte lystigt videre. Det kan

Jeg husker man engang kunne få (kan man måske stadig) noget fyrværkeri
vi kaldte knaldstænger. Sådan nogle små runde hårde røde ru stænger på
ca. 3x40 mm. Så vidt jeg ved bestod de hovedsagelig af rødt fosfor,
muligvis blandet med kaliumklorat eller lignende. Hvis man gned en
stang mod noget hårdt, antænde den og brændte med kraftige spruttende
og knaldende eksplosioner. Man kunne også træde på dem, så sprøjtede
det rundt om benene på en med små spruttende stykker.

Iøvrigt mindes jeg også et sjovt lille eksperiment: man river papiret
som strygefladen sidder på af en æske tændstikker, og lægger det med
den brune side nedad på en mønt og antænder det. Der vil så dannes
noget fedtet stads på mønten. Tager man det på fingerne og gnider,
begynder det at ryge, og gør man det i mørke bliver fingrene
selvlysende.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-05-03 15:05

Rado wrote:

> [...]
> noget fedtet stads på mønten. Tager man det på fingerne og gnider,
> begynder det at ryge, og gør man det i mørke bliver fingrene

Et sjovt lille forsøg. Jeg har lige prøvet det, og det har den nævnte
effekt. Mit spørgsmål er så: Hvad er det lige nøjagtigt der sker? Og er
det sundhedsskadeligt?

--
PeKaJe

Your depth of comprehension may tend to make you lax in worldly ways.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 00:52

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Et sjovt lille forsøg. Jeg har lige prøvet det, og det har den nævnte
> effekt. Mit spørgsmål er så: Hvad er det lige nøjagtigt der sker? Og er
> det sundhedsskadeligt?

Der er rødt fosfor i strygefladen, og ved afbrændingen burde det blive
til en blanding af forskellige fosforoxider. Det med de selvlysende
fingre kunne dog tyde på, at der også dannes en smule gult/hvidt fosfor
(som er selvlysende i atmosfærisk luft).

Med hensyn til det sundhedsskadelige, så vil jeg nok i hvert fald
anbefale at lade være med at putte fingrene i munden efter eksperimentet.
Gult/hvidt fosfor er ret giftigt.

--
-- Torben.

Fra : zigge

Dato : 30-04-03 15:28

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> I gamle dage indeholdt »svovlstikker« gult fosfor, men det har været
> forbudt siden 1906, står der.

Mener at det er fordi det kan selvantende eller antænde ved rystelser i
æsken.
Det er den slags man ser Cowboy'derne stryger på hatteskyggen

Mvh
//zigge

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 15:33

zigge wrote:

> Mener at det er fordi det kan selvantende eller antænde ved rystelser i
> æsken.
> Det er den slags man ser Cowboy'derne stryger på hatteskyggen

Ja, i modsætning til sikkerhedstændstikker der kun kan stryges mod
den særligt præparerede strygeflade på æsken.

Ifølge SDE blev gult fosfor i tændstikker dog især forbudt fordi
stoffets giftighed førte til alvorlige sundhedsproblemer i industrien.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 16:06

zigge skrev:

>Mener at det er fordi det kan selvantende eller antænde ved rystelser i
>æsken.
>Det er den slags man ser Cowboy'derne stryger på hatteskyggen

Da jeg var ung, var den slags almindelige i England. De unge
(mænd som regel) kunne tænde dem på tænderne, med en negl, under
skosålerne eller ned ad bukserne, og de skrappe kunne få to til
at tænde samtidig ved at stryge dem mod hinanden.

--
Bertel