Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon - Hvor ringe kan service blive?
Fra : enrico

Dato : 30-04-03 13:30

Jeg skriver dette indlæg primært for at få luft!

Jeg har købt det ny 10D kamera fra Canon (Afløseren for D60)
Jeg har bestilt en 16-35 mm og en 50 mm macro. En ordre til ca.
40.000

Først kommer huset (relativt hurtigt) Jeg låner mig frem til
objektiver.

Så kommer zoomen og imens har jeg fra nyhedsgrupper fundet ud af, der
er focus problemer med huset.

Mit hus har også fejl. Det returneres med zoomen, men det blvier ikke
repareret for den angivne fejl.

Jeg står og skal bruge mit udstyr erhvervsmæssigt. Jeg kan ikke få
noget midlertidigt erstatningsudstyr. Fejlene bliver ikke repareret.
Jeg har stadig ikke fået min 50 mm efter flere uger.

En kollega, jeg har hørt om har fået et nyt 1D hus, mens tre
objektiver er i restordre.

Hvor ringe kan service blive. Hvad kan Canons navn holde til???

Skulle jeg have købt Nikon, nu jeg alligevel er i færd med at skifte
system, eller er deres service den samme?

Jeg er træt af alle disse fusioner og rationaliseringer og kun fokus
på prisen. Forbrugeren er taber, når det gælder anstændig, gammeldags
service.

-enrico

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-03 13:53

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse .
-SNIP-

En ordre til ca.
> 40.000

-SNIP-

> Jeg står og skal bruge mit udstyr erhvervsmæssigt. Jeg kan ikke få
> noget midlertidigt erstatningsudstyr. Fejlene bliver ikke repareret.

Men du burde kunne levere et punch med vægt "bag", os andre som kun har vore
sparsomme spare-skillinger at flytte med, vi får en "finger". Hvorfor lader
du ikke handlen gå retur, m. henvisning til probs som ikke bliver fulgt op?.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-03 14:11

"enrico" skrev
> Jeg er træt af alle disse fusioner og rationaliseringer og kun fokus
> på prisen. Forbrugeren er taber, når det gælder anstændig, gammeldags
> service.

Når den sidste rigtige fotohandler bukker
under for konkurrencen med nethandel, så
er den sidste rest af service forsvundet
samtidig. Service koster, men ingen vil betale.
I "gamle dage" kunne en fotohandler godt sætte
en hundredekroneseddel til på en handel med et
nyt kamera. Han gjorde det, fordi han vidste at
tabet efterhånden ville blive dækket ind af den
samme kundes fotoarbejde. I dag sætter han til på
kameraet og sætter resten til på fotoarbejde.
Han punker så sin leverandør indtil smertegrænsen
er nået. Leverandøren fyrer "overflødigt" personale
bare for at opdage at arbejdsmængden ikke falder
fordi avancen falder.
Kunden oplever det som dårlig service.
Fabrikanten siger: Hvad fa'en er det for et lille land
der brokker sig hele tiden. Vi overtager selv geschäften.
Fabrikanten oplever at forbruget af hardware i DK
er det samme som i 4 husblokke i Bronx og siger:
"F*ck dem, de kan vente!"
Ringen er sluttet.
Hvor er det lige man køber digitalkameraer billigst?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 14:58

Jeg er ikke enig i den betragtning, at "når den sidste rigtige fotohandler
bukker
under for konkurrencen med nethandel, så er den sidste rest af service
forsvundet"
Problemet er, at man nu om dage ikke engang i en specialforretning kan få
ordentlig service. Jeg har i den seneste tid været på udkig efter et
digitalkamera i Aalborg, hvor der både er rene foto-butikker og selvfølgelig
alle Radio/TV/Foto-kæderne (ikke rigtige specialforretninger). Stort set
samtlige butikker har et fornærmende ringe udvalg og alt for høje priser.
"Service koster". Jeg accepterer at skulle betale ekstra for et kamera i en
rigtig butik, men jeg vil ikke betale 4000 i stedet for 2500-3000 kr. på
nettet. Det værste er imidlertid det ringe udvalg. I de fleste af de
butikker, jeg har besøgt, udgør udgåede 2 megapixel-kameraer størstedelen af
udvalget. Lidt dyrere/bedre kameraer som Nikon 5000/5700 er jeg ganske
enkelt ikke stødt på. Kun et par stykker af de ca. 10 butikker havde Ixus
400 og Canon G3. Det er ikke tilfredsstillende!

Ekspedienterne ved muligvis en masse om "gammeldags" kameraer og
fremkaldelse, men meget lidt om ny teknologi. Eksempler på kommentarer: "Så
længe du køber et af de anerkendte fotomærker er de faktisk lige gode".
"Digitalkameraer laver generalt ikke røde øjne på billederne". En tredje
vidste ikke, hvad forskellen er på digital og optisk zoom.

Jeg stopper her, inden det bliver alt for trivielt at høre på mit
brokkeri.......
Min pointe er: Hvorfor f.... skal jeg betale overpris for fotoudstyr i en
specialforretning, hvis der ikke ydes en acceptabel service?

Er det mig, der er galt på den???

Mvh.
Jens

Fra : enrico

Dato : 30-04-03 15:20

On Wed, 30 Apr 2003 15:11:23 +0200, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

>Fabrikanten oplever at forbruget af hardware i DK
>er det samme som i 4 husblokke i Bronx og siger:
>"F*ck dem, de kan vente!"

Den var god - og iøvrigt nok ganske rigtig,

og med hensyn Dannes indlæg om udvalget i butikkerne - hvordan kan de
have et udvalg, når ikke engang importøren kan levere varen LOL

-enrico

Vi må jo nok se i øjnene, at service var et begreb, vi om føje år kan
sige, vi var nogen, der engang oplevede......

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-04-03 17:58

Hej Enrico

Nej du har bare opdaget, hvorfor jeg siger, aldrig mere Canon. Så jeg
holder mig til Nikon fremover. Men du kan måske nå det endnu.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Møller - Renhol~

Dato : 30-04-03 18:34

Med hensyn til Canons påståede manglende service vil jeg sige, at det ikke
udelukkende er Canon der opleves restordrer fra - heller ikke de andre
importører slipper for det problem. Jeg har oplevet det med ALLE de andre -
ingen nævnt ingen glemt.

Til gengæld vil jeg sige at med den sidste model (EOS 10D) som er kommet så
langt ned i pris at ordrerne er 10-doblet i forhold til tidligere modeller
vil efterspørgslen gøre at leveringstiden bliver meget længere end normalt.
Canons fabrikker kan bare ikke følge med - og Danmark er i den forbindelse
et meget lille marked. Når salget af denne model stiger så kraftigt så
påvirker det selvfølgelig også de tilhørende objektiver og her er specielt
24-85'eren også hårdt ramt.

Nikon oplevede nøjagtigt det samme med både D1'eren og D100'eren. Og alt
tyder på at Pentax vil opleve det samme med deres nye - vi har bestilt til
en kunde for 3 måneder siden og står som nummer 7 i køen - ud af formentlig
en 10-15 stykker leveret til Danmark. Så skyd ikke kun på Canon.

Omkring udvalget, betjeningen og priserne i forretningerne må jeg sige at
det lyder helt ved siden af. Nu kender jeg af gode grunde ikke Ålborg særlig
godt, men hos os (og flere af vores kollegaer i hovedstadsområdet) er
udvalget stort. Vi lagerfører ikke alle modeller, men 5-6 stykker i hvert
pixelklasse og selv SLR'erne har vi normalt på lager (hvis de kan leveres).
Og har vi ikke modellen så skaffer vi den gerne hjem til påsyn for kunden.
Vi kan desværre ikke have alle modeller i forretningen, tænk på at hvis vi
blot skal have én af hver model på markedet så vil lagret af digitalkamera
alene udgøre omkring 1 million netto excl. moms. Det er meget farligt og
helt urealistisk at binde så mange penge i lager ud af en omsætning på 5-7
millioner. Desuden er man ekstra sårbar over for prisfald og
modeludskiftninger. Af den samme grund afholder vi så også årligt en
digitalmesse med næsten alle leverandørerne over to dage, sådan at vores
kunder kan se de modeller vi ikke har til dagligt, så har du mod på at tage
fra Ålborg nu fredag/lørdag så kan du også se dem. At du ikke får en
kvalificeret betjening og vejledning i Ålborg er forkasteligt og vidner blot
om at der er et problem blandt udbyderne på den kant. Det får du mange andre
steder - jeg kunne nævne masser af mine kollegaer som vil opfylde dine krav.
Omkring priserne vil jeg sige at vi hverken kan eller vil konkurrere med
netbutikkerne - vi har både personale, husleje og lager som skal betales -
og mange af netbutikkerne har ikke disse omkostninger. Til gengæld satser vi
voldsomt på en bedre service bl.a. ved ovennævnte. Alligevel forsøger vi (i
hvert tilfælde på dansk importerede produkter) at ligge tæt op ad disse
priser, så jeg tvivler på du vil se så stor prisforskel hos os.

Jeg tror blot du skal finde en butik i Ålborg som virker rimeligt seriøse og
så pænt spørge om ikke det var muligt at få den eller de modeller du gerne
vil se hjem på lager. Jeg tror mange vil være positive. Men husk så også
lige at støt butikken ved også at købe noget - vi lever trods alt af at
sælge varer ikke af bare at vise dem inden du køber på nettet.

Med venlig hilsen

Lars Møller
Renholt Foto i Køge

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-04-03 22:46

enrico wrote:
> [...]
> er focus problemer med huset.
>
> Mit hus har også fejl. Det returneres med zoomen, men det blvier ikke
KLIP EN MASSE....

Canon er meget svær at ha med at gøre for en fotohandler. De overlader intet
til forhandleren, de giver en utrolig lille fortjeneste og hvis det ik var
fordi Canon noget af det bedste var der ingen der ville handle med dem.
Canon har ingen lager i dk, det skal hentes fra Stckholm og det tager tid.
Har selv ventet 3 uger på en eyecup til mit EOS 3. Og service er som du har
opdaget heller ikke for god...
10D er et rigtig godt hus, og der er ingen grund til at lade handlen gå
tilbage, men du bør snakke alvorligt med Canon syntes jeg, for selvfølgelig
skal tingene ikke fungere på den måde der!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : enrico

Dato : 01-05-03 10:52