Kasteration
Fra : Susanne

Dato : 30-04-03 13:53

Hvordan har I det her i gruppen mht. at kastrerer en hanhund alene for at
gøre det umuligt for ham at parre sig ?
Alternativet vil være , at han ikke kan være herhjemme i de uger vores tæve
er i løbetid .
Han er en meget dominerende hanhund uden dog at han flyver i hoved på andre
hanhunde. Men de ved åbenbart godt de skal holde sig på afstand af ham.
Overfor os har han det bedste temperament.
Han har 1 gang lavet et kuld hvalpe. Han er 3 år.
Han er heller ikke en strejfer.
Så som sagt, er det kun for at han ikke skal kunne parre sig på vores tæve.

Susanne Laurberg Andersen
www.tibetanskterrier.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-03 13:47

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> wrote in message
> Hvordan har I det her i gruppen mht. at kastrerer en hanhund alene for at
> gøre det umuligt for ham at parre sig ?

Jeg har ingen problemer med det.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-04-03 14:15

Hejsa.

Ikke tvivle et sekund, har det kun godt med at han ikke skal igennem en
stressende periode.
Pøj pøj.

V H Gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-04-03 14:10

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> escribió en el mensaje
> Hvordan har I det her i gruppen mht. at kastrerer en hanhund alene
for at
> gøre det umuligt for ham at parre sig ?

Hej Susanne
For ca 2-3 uger siden var der en kæmpetråd om emnet her i gruppen.
Søg eventuelt via groups.google.com for at læse praktisk taget alle
de forskellige holdninger der er omkring emnet
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Susanne

Dato : 30-04-03 14:44

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8oi6k$b8t2f$1@ID-163022.news.dfncis.de...
> [...]
> Søg eventuelt via groups.google.com for at læse praktisk taget alle
> de forskellige holdninger der er omkring emnet

Hej Lars

Kan du huske hvad tråden hed ??

På forhånd tak
Susanne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-04-03 14:19

Joda: http://shor.ter.dk/528777615

Fra : Jytte

Dato : 30-04-03 14:17

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han er heller ikke en strejfer.
> Så som sagt, er det kun for at han ikke skal kunne parre sig på vores

Hej Susanne.
Vi har fået vores hanhund sterilliseret (ikke kastreret) fordi vi ikke ville
skille ham fra tæverne, og vi ikke ønskede hvalpe.
Det fungerer fint, tæverne bliver parret, der kommer ingen hvalpe, og han er
stadigvæk hanhund.
Det kan absolut anbefales.
hilsen
Jytte

Fra : Susanne

Dato : 30-04-03 15:08

Jytte <vingekatten@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eafce33$0$31995$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> skille ham fra tæverne, og vi ikke ønskede hvalpe.
> Det fungerer fint, tæverne bliver parret, der kommer ingen hvalpe, og han

Hej Jytte.

Ja, det havde jeg godt nok ikke tænkt på.
Men er det så ikke hunde af samme race eller størrelse ??
Her er der tale om en Tibetansk terrier ( tæve) og en Collie ( hanhund)
Jeg tror ikke hun vil have godt af at han parrede sig på hende.
størrelsesmæssigt )
Mvh
Susanne

Fra : Jytte

Dato : 30-04-03 14:46

> [...]
> Her er der tale om en Tibetansk terrier ( tæve) og en Collie ( hanhund)
> Jeg tror ikke hun vil have godt af at han parrede sig på hende.

Hej Susanne.
Jo, det er samme race. Men en kastreret hanhund kan også parre. Det har vi
haft før.
Jeg personligt synes en kastreret hanhund mister sit hanhundepræg, men det
er jo hvad man synes. Prøv at høre din dyrlæge. Men der er nok for stor
forskel i størrelsen på dine hunde.
Hilsen
Jytte

Fra : Anja R.

Dato : 30-04-03 17:09

Susanne wrote:
> hanhund) Jeg tror ikke hun vil have godt af at han parrede sig på
> hende. størrelsesmæssigt )
> Mvh
> Susanne

Det var netop af denne årsag vi fik vores hanhund kastreret.

Han er en Labrador og vores to tæver, som vi først fik siden hen, er små
Japanesere (vejer omkring 2 kg.)
Vi turde simpelthen ikke tage chancen!

Han var ca. 1 1/2 år gammel, da vi fik foretaget indgrebet og har,
heldigvis, overhovedet ikke ændret adfærd.
Han var lidt groggy de første par dage efter operationen, men blev så
præcis den samme glade og livlige hund som før.

Venlig hilsen
Anja

--
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : x Vuf x

Dato : 30-04-03 19:52

Wed, 30 Apr 2003 15:17:14 +0200, Jytte wrote:

> [...]
>skille ham fra tæverne, og vi ikke ønskede hvalpe.
>Det fungerer fint, tæverne bliver parret, der kommer ingen hvalpe, og han er

Tør man spørge, hvad det kostede?

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com/

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Jytte

Dato : 30-04-03 20:42

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Tør man spørge, hvad det kostede?

Det kostede det samme som en kastration, hos vores dyrlæge 1588,00kr.

Hilsen
Jytte

Fra : x Vuf x

Dato : 01-05-03 07:58

Wed, 30 Apr 2003 21:41:59 +0200, Jytte wrote:
>"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev...

>Det kostede det samme som en kastration, hos vores dyrlæge 1588,00kr.

En kastration af katte koster da ikke så meget?! Desuden er en
sterilisation et meget større indgreb.
Nå, har lige forespurgt ved 2 dyrlæger. Det billigste omkring 800,-.

Fra : Jytte

Dato : 01-05-03 08:11

> En kastration af katte koster da ikke så meget?! Desuden er en
> sterilisation et meget større indgreb.
> Nå, har lige forespurgt ved 2 dyrlæger. Det billigste omkring 800,-.

Hej igen.
En kastration af hanhund er ca. dobbelt så dyr som en kastration af hankat.
Jeg ved ikke om sterillisation af hanhund er et større eller mindre indgreb
end kastration. Sterillisation af hanhund er ikke almindeligt, men jeg
kender dog andre tilfælde.
En hankat bliver ikke syet, det gør en hund. Men da jeg er ikke er dyrlæge,
ved jeg ikke hvorfor der er prisforskel.
En kastration af hunkat koster også kun det halve af en kastration af tæve.
Det er efter min mening også en god løsning hvis man har både han og tæve,
og ikke ønsker hvalpe. Det har dog den ulempe at underulden kan vokse så
tæven bliver ulden i pelsen, det er ikke særlig kønt. Men med en korthåret
hund er det ikke noget problem.
Hilsen
Jytte

Fra : Ditte K

Dato : 30-04-03 16:00

Jeg har heller ikke noget mod man kastrerer sin hanhund for at han så stadig
kan være sammen med tæver, når de er i løbetid. Jeg kender en del hanhunde
der ter sig fuldstændig tosset når der er løbetidshunde i nærheden. Den
slags hanhunde ville jeg nu heller ikke tvivle på at kastrere.

Men i det hele taget slipper I for en masse besvær med at få andre til at
passe ham i de uger det drejer sig om.

Ditte

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-04-03 16:32

Hejsa igen.

Min gamle Jockum har nu ikke mistet hans kønspræg, er stadig føre for
flokket trods hans 11år og manglende k...
Han er stadig glad for tæver, ligner en ung knøs når der er tæver i
nærheden, men er styrbar.

V H Gitte

Fra : Jo-Ann

Dato : 30-04-03 16:54

Hej Ditte !

Nu behøves man jo ikke have besvær med at få andre til at passe hanhunden !
Man kan altså godt have både han og tæve i huset samtidig - men det kræver
noget opmærksomhed, og er lidt anstrengende så længe det står på !
Sidst vores tæve var i løb var vores hanhund da stort set "normal" - lige på
nær de 3 dage hvor hun toppede ! Der knep det ham at spise, og han var ret
stresset ! Dog ikke mere end at hvis jeg tog ham med, så kunne han godt
glemme hende, og koncentrere sig om det han skulle (nemlig træne).

Men Susanne - jeg ville så absolut være opmærksom på at han ikke springe på
hende med den størrelses forskel ! Vores hanhunde har lært ordet "NEJ"
særledes godt at kende ! Vi har to hanner, hvoraf den ene er kastreret, men
derfor springer han nu faktisk stadig på hende - eller gjorde hvis ikke vi
forbød ham det ! Så det kan altså også godt forhindres uden nødvendigvis at
kastrere.

Jeg er generelt imod at man kastrere hanhunde "bare for nemheds skyld" - men
kan dog godt forstå at nogle så må gøre det afhensyn til f.eks. at hanhunden
er så stresset at det er synd for ham. Ja, eller hvis f.eks. en hund (som
min egen hanhund) bliver syg.

Mvh
Jo-Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 30-04-03 19:55

Wed, 30 Apr 2003 16:59:48 +0200, Ditte K wrote:

> [...]
>slags hanhunde ville jeg nu heller ikke tvivle på at kastrere.
>Men i det hele taget slipper I for en masse besvær med at få andre til at

Man kunne jo evt. også ha' ladet være med at anskaffe modsat køn,
da man fik 2. eller 3. hund! Mennesker vil gerne leve i parforhold...
Hundene er aldeles ligeglade! De vil hellere ha' en kammerat af samme køn!

Fra : Ditte K

Dato : 30-04-03 20:07

> Man kunne jo evt. også ha' ladet være med at anskaffe modsat køn,
> da man fik 2. eller 3. hund! Mennesker vil gerne leve i parforhold...
> Hundene er aldeles ligeglade! De vil hellere ha' en kammerat af samme køn!

Jamen det er jo så også derfor jeg selv har anskaffet mig en tæve, da jeg
ved jeg gerne vil have i hvert fald en hund endnu. Jeg synes ikke jeg gider
besværet med en hanhund i huset sammen med en tæve. Jeg VED hvor besværligt
det er, derfor har jeg også tænkt fremad

Ditte

Fra : x Vuf x

Dato : 30-04-03 20:32

Wed, 30 Apr 2003 21:06:30 +0200, Ditte K wrote:

> [...]
>besværet med en hanhund i huset sammen med en tæve. Jeg VED hvor besværligt
>det er, derfor har jeg også tænkt fremad

Fornuftigt Ditte!

Fra : Susanne

Dato : 30-04-03 20:53

x Vuf x <nospam@***sonpet.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ls60bv8j4nbmrc7ntkctsntcnfidjv88mg@4ax.com...
> [...]

> da man fik 2. eller 3. hund! Mennesker vil gerne leve i parforhold...
> Hundene er aldeles ligeglade! De vil hellere ha' en kammerat af samme køn!

Hej Sonja
Man skal også nogle gange passe på med ikke at være bagklog :c)
Min tæve kom til os da hun var 1½ år gammel. Hvis hun ikke kunne have været
her, var hun nok blevet aflivet. Så måske er det godt nok at finde på
løsning ang. løbetiden nu !
Mvh
Susanne

Fra : Anja R.

Dato : 30-04-03 21:06

x Vuf x wrote:
> Man kunne jo evt. også ha' ladet være med at anskaffe modsat køn,
> da man fik 2. eller 3. hund!

Det er bare lidt svært at få hvalpe med 3 hanhunde

Da vi fik vores første hund (han), havde vi ikke i vores vildeste
fantasi drømt om at vi ville blive så bidt af hunde, udstilling m.m. at
vi ligefrem
skulle få en brændende lyst til at starte op som opdrættere.

Venlig hilsen
Anja

Fra : x Vuf x

Dato : 01-05-03 07:52

Wed, 30 Apr 2003 22:06:27 +0200, Anja R. wrote:

> [...]
>vi ligefrem
>skulle få en brændende lyst til at starte op som opdrættere.

Næ det er noget, man bli'r bidt af lidt senere.
Men vil man opdrætte, vil man vel heller ikke kastrere!

Fra : Anja R.

Dato : 01-05-03 10:35

x Vuf x wrote:
> Næ det er noget, man bli'r bidt af lidt senere.
> Men vil man opdrætte, vil man vel heller ikke kastrere!

Jo, hvis hanhunden er en labrador og tæverne er små japanesere ...
Jeg tabte, ligesom dig, mit hjerte til de små vakse hunde

Anja

Fra : x Vuf x

Dato : 01-05-03 11:07

Thu, 1 May 2003 11:34:49 +0200, Anja R. wrote:

>Jo, hvis hanhunden er en labrador og tæverne er små japanesere ...
>Jeg tabte, ligesom dig, mit hjerte til de små vakse hunde

Ja nu synes jeg jo, at Papillon både ser ud og ER meget
mere vaks end en Japanese. Ellers ligner racerne godt
nok hinanden i temperament o.s.v.

Fra : Anja R.

Dato : 01-05-03 12:28

x Vuf x wrote:
> Ja nu synes jeg jo, at Papillon både ser ud og ER meget
> mere vaks end en Japanese. Ellers ligner racerne godt
> nok hinanden i temperament o.s.v.

Ja, der er mange der tror at vores er phalener.
Kroppen liger utrolig meget, det er faktisk helt sjovt at se

Har faktsk overvejet at anskaffe en enkelt papillion til flokken.
De minder jo, som du også skrev, meget om hinanden rent
temperantsmæssig, og en papillion er da charmerende med de store ører og
den lille snude.
Et godt alternativ til en jappe, hvis man ikke er til de fladsnudede

Anja
der selvfølgelig mener at en jappe har den sødeste lille snude man kan
forestille sig

Fra : x Vuf x

Dato : 01-05-03 16:45

Thu, 1 May 2003 13:27:51 +0200, Anja R. wrote:

> [...]
>den lille snude.
>Et godt alternativ til en jappe, hvis man ikke er til de fladsnudede

Næ en Papillon ser ikke ud, som om den er rendt ind i en dør...fnis

>der selvfølgelig mener at en jappe har den sødeste lille snude man kan
>forestille sig

Det hedder ingen snude. Og så har den underbid...hihihi

Ja ja, selvfølgelig er den lige så sød, som alle andre hunde,
men en PAPILLON...Det er bare den klogeste, smukkeste o.s.v.
hund i hele verden! Sådan!

Fra : Anja R.

Dato : 01-05-03 23:14

x Vuf x wrote:
> Næ en Papillon ser ikke ud, som om den er rendt ind i en dør...fnis

Så, så

> Det hedder ingen snude. Og så har den underbid...hihihi

Nej, de skal faktisk have tangbid.

Anja

Fra : x Vuf x

Dato : 02-05-03 08:04

Fri, 2 May 2003 00:14:03 +0200, Anja R. wrote:

>Så, så

Hehe...

>Nej, de skal faktisk have tangbid.

Nå...Ja, der kan man se bare...Jeg troede, den skulle ha'
underbid ligesom Shitzu'n...
Ja ja, man skal lære, så længe man lever.

Fra : Therese

Dato : 30-04-03 21:10

> [...]
tæve
> er i løbetid .
> Så som sagt, er det kun for at han ikke skal kunne parre sig på vores

Jeg kan godt forstå den beslutning. Jeg mener ikke, der er noget galt i, at
man kastrerer sin hanhund, uden dog at ville starte en lang tråd om dette,
da der er skrevet en masse om emnet for ikke så længe side....

Vores Bernhard er kastreret og har det bedste liv i verden. Han synes stadig
en tæve i løbetid dufter helt fantastisk

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Peter

Dato : 04-05-03 20:26

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da der er skrevet en masse om emnet for ikke så længe side....
>
> Vores Bernhard er kastreret og har det bedste liv i verden.

Er det ikke jeres liv der er forandret?

>an synes stadig
> en tæve i løbetid dufter helt fantastisk
>
> --
> Mange hilsner
> Therese
> www.elverdalen.dk

Klib fra www.elverdalen.dk

"At vælge at få ham kastreret, er nok den bedste beslutning, vi har
truffet.
Han er stadig fræk, men er blevet noget mere afdæpmpet."

Sløv og ligegyldig?

"Nu er det som om han forstår når man skælder ham ud,
hvilket han ikke gjorde før."

Det var ikke jer det var galt med?

"Nu kan vi sidde og hygge inde i stuen og se film mens han ligger ved
siden af sofaen.
Det er fantastisk."

Ja,det må da være rart at hunden er passiviseret,
så i kan slappe af.

"Før begyndte han altid at gø og bide for at få opmærksomhed,
hvilket resulterede i han røg ud."

Utrolig gode argumenter for katration

_________
ElGaliNero

Fra : Therese

Dato : 05-05-03 22:07

Ja ja ja. Man læser og forstår det, man vil!

Bernhard er på ingen måde en sløv, ligegyldig og passificeret hund. Det er
der vist flere herinde, der kan tale med om.

Min holdning til kastration er ikke, at det er dyremishandling, da jeg så
ikke kan forstå hvorfor dyrlæger og adfærdsterapeuter anbefaler det i nogle
tilfælde.
Jeg mener, at vi under alle omstændigheder tager hunden fra dens naturlige
"ulvemiljø" og tilpasser den til vores liv gennem trænig og opdragelse. Eks.
bl.a. med at en hanhund totalt skal ignorere tæver i løbe = instinkter,
fordi vi siger det!

Jeg gider ikke starte en diskussion igen igen om det er rigtigt eller
forkert, men jeg ved at vi alle tre har fået et væsentligt dejligere liv end
vi havde før. Og sådan er det bare, og det må du mene om, hvad du vil.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Peter

Dato : 06-05-03 19:10

> [...]

liv end
> vi havde før. Og sådan er det bare, og det må du mene om, hvad du vil.

Alle tre ?
Tilsyneladende er det jer der har fået et
"væsentligt dejligere liv".

Men det er vel helt rigtigt set fra jeres side.
Det kan jo ikke diskuteres.

_________
ElGaliNero