Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makrolinse - hvilken
Fra : Brian Lodahl

Dato : 30-04-03 11:52

Hej.
Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon F65. Jeg har overvejet at investere i
en makrolinse til optagelser af meget små ting (overflader på
elektronik-print).
Hvilken linser kan anbefales, og hvor kan jeg se, hvilken opløsning de kan
give mig og hvor stor billed-flade jeg får (dvs. kan jeg fylde et 1x1 cm
område ud på min 35 mm film ?

mvh
Brian

--
Best regards ; Brian Lodahl; lodahl@kom.auc.dk ;
Stud. M.Sc.E.E. (HochFreqvenzKleinEinbauMäzeKreitslaufBaumeister) ;

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-03 12:42

"Brian Lodahl" <lodahl@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken linser kan anbefales, og hvor kan jeg se, hvilken opløsning de kan
> give mig og hvor stor billed-flade jeg får (dvs. kan jeg fylde et 1x1 cm
> område ud på min 35 mm film ?

Du skal til at regne i størrelsesforhold. Hvis du har et område på 3,6 x 2,4 cm og
det fylder hele dit filmareal (som jo har samme mål) så har du et størrelsesforhold
på 1:1.

Skal du have et område på 1x1 cm til at fylde hele dit filmareal, skal du dermed have
et objektiv, der kan lave gå helt ned på 2,4:1.

Uden at kende en helt masse til makroobjektiver, så tror jeg du skal have noget
specialudstyr, for at komme så tæt på. De fleste makroobjektiver jeg har set data på,
går ned til 1:1. Hvis du skal tættere på, kan du bruge nærfiltre på f.eks. +4 ect.
eller en mellemring. Sidstnævne ændrer ikke på den optiske kvalitet, men ænder en
blænde eller to, hvilket kan gøre det vanskeligt at fokusere.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 30-04-03 13:25

> [...]
ænder en
> blænde eller to, hvilket kan gøre det vanskeligt at fokusere.

Du skal ikke bruge nærlinser - de tegner kun rigtigt skarpt i midten og kan
skabe fortegning.

Prøv Micro Nikkor 50 mm eller 105 mm.
Sigma laver henholsvis en 50 mm og en 105 mm.
50 mm er nærgrænsen 2:1 og 1:1 med den medfølgende mellemring. 105 mm går
derimod fra uendelig til 1:1 det samme er tilfældet for orginal
objektiverne.

Billigere end orginalobjektiverne: Tamron 90 mm.- et fremragende objektiv,
lige så godt som et orginalobjektiv. og mit næste køb.

/Alex

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 30-04-03 13:11

Hej

Du kan få stor glæde af en bælg og en Nikon Micro Nikkor macrooptik !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : max

Dato : 30-04-03 13:22

> Hej
>
> Du kan få stor glæde af en bælg og en Nikon Micro Nikkor macrooptik !
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Leif Langgaard. E- Mail:

Hold kæft Brian du har en meget irreterende signatur..
Hvis du får den fjernet må du købe min næsten nye* Nikon
55/2,8 makro for 1.100,-+pp...
Jeg har også en Nikon bælg et eller andet sted, men vil alligevel
foreslår at du køber mellemringe istedet for, bælgen er et stort
tungt monster, som du alligevel ikke får brug for med 55'ern.
-max-
*10år gammen, men som ny..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-04-03 13:23

"www.analogfoto.dk skrev
> Du kan få stor glæde af en bælg og en Nikon Micro Nikkor macrooptik !

Eller en bælg og en vendering, så kan du bruge
de objektiver du har.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply