Skærmopløsning
Fra : AHR

Dato : 30-04-03 10:58

Hej NG

Jeg har tilpasset min side til 1024 X 768.

Hvis nu en bruger med 800 X 600 åbner siden, fylder sidens indhold for
meget.

Hvordan løses det? Kan man evt. lave et script der finder brugerens
skærmopløsning og sender ham/hende videre til en anden side der er tilpasset
800 X 600 eller?

Tak
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-04-03 11:11

AHR skrev:

> Jeg har tilpasset min side til 1024 X 768.

Det er generelt en dårlig ide at tilpasse sider til en fast
størrelse.

> Hvis nu en bruger med 800 X 600 åbner siden, fylder sidens
> indhold for meget.

Sådan er det sikkert også hvis man åbner din side med et ikke-
maksimeret browervindue, eller i en browser med flere
værktøjslinjer eller sidebars aktiveret end i den du har testet
med.

> Hvordan løses det? Kan man evt. lave et script der finder
> brugerens skærmopløsning og sender ham/hende videre til en
> anden side der er tilpasset 800 X 600 eller?

Der er mere ræson i at tjekke browser-størrelsen. Hvis du vil
scripte dig ud af problemet får du nok bedre hjælp i
clientsidegruppen.

NB: Det er altid en god ide at sende et link til den side man
arbejder med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : AHR

Dato : 30-04-03 13:31

> [...]

> maksimeret browervindue, eller i en browser med flere
> værktøjslinjer eller sidebars aktiveret end i den du har testet

Hvad er det jeg sætter en tabel til så den selv tilpasser sig efter vinduets
størrelse?

> Der er mere ræson i at tjekke browser-størrelsen. Hvis du vil
> scripte dig ud af problemet får du nok bedre hjælp i
> clientsidegruppen.

Ok

> NB: Det er altid en god ide at sende et link til den side man
> arbejder med.

Siden ligger ikke online pt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-04-03 14:13

AHR skrev:

> Hvad er det jeg sætter en tabel til så den selv tilpasser sig
> efter vinduets størrelse?

vinduets bredde. Der er ikke nogen tilsvarende måde at sætte højden
på (der skal nok findes et hack af en art - men height: 100% virker
ikke fordi de 100% ikke beregnes i forhold til vinduet men (vist
nok) i forhold til dokumentet.

NB: Læs gerne min signatur. Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 30-04-03 18:38

> Kan man evt. lave et script der finder brugerens
> skærmopløsning og sender ham/hende videre til en anden side der er tilpasset
> 800 X 600 eller?

Du kan gøre det med et (rimeligt) simpelt javascript;

<SCRIPT TYPE="text/javascript">
if (screen.width==800){document.URL='http://www.test.dk'}
</SCRIPT>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-04-03 22:05

Esben Boye-Jacobsen wrote:

> <SCRIPT TYPE="text/javascript">
> if (screen.width==800){document.URL='http://www.test.dk'}
> </SCRIPT>

Det tager, som Jens er inde på, ikke hensyn til hvor bredt det
tilgængelige areal i browseren er.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/