Merkurpassage
Fra : Martin Larsen

Dato : 30-04-03 10:41

I forbindelse med merkurpassagen 7/5
http://www.astronomibladet.dk/obsva/himlen/
kom jeg til at fundere over hvordan man skaffer sig
et billigt solfilter?

Mvh
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-04-03 11:27

> I forbindelse med merkurpassagen 7/5
> http://www.astronomibladet.dk/obsva/himlen/
> kom jeg til at fundere over hvordan man skaffer sig
> et billigt solfilter?

Sølvpapir?

- Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-03 11:33

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> wrote in message
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sølvpapir?

??? Er det gennemsigtigt ?

Svejseglas er rigtigt godt, det brugte jeg til solformørkelsen for nogle år
siden.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 11:35

Christian B. Andresen skrev:

>Svejseglas er rigtigt godt, det brugte jeg til solformørkelsen for nogle år
>siden.

Men der er vist flere 'styrker', og hvis jeg husker ret skal man
have nogen af de mørkeste.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-03 11:37

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Men der er vist flere 'styrker', og hvis jeg husker ret skal man
> have nogen af de mørkeste.

Ja, de skal være stort set helt sorte. Der er meget forskel på at kigge mod
en 100W pære og kigge mod solen. Solen er meget kraftig, man skal virkelig
passe på. Man må ALDRIG gentager ALDRIG bruge en alm. kikkert uden man er
helt sikker på at svejseglassene eller lign. ikke ryger af midt i seancen.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 14:42

"Christian B. Andresen" wrote:

> passe på. Man må ALDRIG gentager ALDRIG bruge en alm. kikkert uden man er
> helt sikker på at svejseglassene eller lign. ikke ryger af midt i seancen.

Og uden kikkert vil Merkurpassagen ikke være synlig. Svejseglas eller
ej.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-04-03 19:43

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Og uden kikkert vil Merkurpassagen ikke være synlig. Svejseglas
> eller ej.

Mon ikke der findes et webcam, som der kan linkes til næste
onsdag formiddag? (Passagen skulle vist være mellem kl. 07:13
og 12:32)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 22:31

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Mon ikke der findes et webcam, som der kan linkes til næste
> onsdag formiddag? (Passagen skulle vist være mellem kl. 07:13
> og 12:32)

Webcam véd jeg ikke.

På siden http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/OH/transit03.html kan
man læse en del. Bl.a. at Merkurs vinkeldiameter vil være kun 12 bue-
sekunder. Derfor skal man bruge forstørrelse for at se noget. Samme
side snakker om mellem 50× og 100×.

Den meget sjældnere Venus-passage næste år vil måske kunne ses med det
blotte (men beskyttede!) øje, idet Venus' diameter vil være 58 buese-
kunder. Men uden forstørrelse vil Venus være et mikropunktum som ikke
vil imponere mange (hvis de da kan finde det).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-04-03 23:33

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3EB04077.9C235019@jeppesn.dk...

> [...]
> man læse en del. Bl.a. at Merkurs vinkeldiameter vil være kun 12 bue-
> sekunder. Derfor skal man bruge forstørrelse for at se noget. Samme

Af samme side fremgår at der tilsyneladende findes en simpel regel til
at forudsige merkurpassager. De forekommer ca 8/5 og 10/11. Maj
passagen regnet fra 2003 i cyklen 13, 33 år og november regnet fra 1993
13, 13, 13, 7 år. Bemærk at 33 = 13+13+7.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-04-03 23:49

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:b8pilf$9ml$1@sunsite.dk...

> [...]
> passagen regnet fra 2003 i cyklen 13, 33 år og november regnet fra 1993
> 13, 13, 13, 7 år. Bemærk at 33 = 13+13+7.

Jeg ser nu at novemberpassagerne (og måske også maj) ikke er helt så
regelmæssige - den sidste var i 1999 ikke 93. Men ellers passer det 100
år frem.

Mvh
Martin

Fra : Allerh...

Dato : 02-05-03 22:11
Fra : Nielsen

Dato : 30-04-03 15:19

> I forbindelse med merkurpassagen 7/5
> http://www.astronomibladet.dk/obsva/himlen/
> kom jeg til at fundere over hvordan man skaffer sig
> [...]
Et alternativ
Man kan tage en en almindelig kikkert, ladet sol lyset falde gennem
kikkerten , lige under kikkerten sættes et spejl der reflektere strålerne op
mod en væg.(1-2 meter) Så kommer der et billed af solen op på væggen.

Det kræver at kikkerten og spejlet sidder/ligger på noget fast stabilt,
ellers ryster det for meget. Og så skal man helst ramme en væg der ligger
mest muligt i skygge.

/John

Fra : Brian Nilsson

Dato : 30-04-03 21:36

"Martin Larsen" skrev:
> I forbindelse med merkurpassagen 7/5
> http://www.astronomibladet.dk/obsva/himlen/
> kom jeg til at fundere over hvordan man skaffer sig
> et billigt solfilter?

Du kan købe Baader, rigtig solfilter, det er ganske vist lidt dyrt da et ark
med 500 x 500 mm koster omkring 350 kr., ink. porto, men så kan du lave dit
eget filter, hos nogle kan du få lavet efter mål så det passer til din
kikkert, og sikkerheden er i top. Det kan hos disse:

http://www.2astro.dk/ (Aalborg)
http://www.astro-optics.suite.dk/ (Nykøbing F.)

--
- mvh. Brian Nilsson - solarbln@yahoo.dk -