Tessa....(langt indlæg)
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 08:22

Hejsa alle sammen.

Her er lige en lille hilsen fra Tessa, Malou og Kenneth. Idag har vi haft
Tessa i en uge og det går stort set godt.

Som altid så er der nogle småting, man gerne vil have gjort kål på og som
man ikke synes er som det skal være.

Tessa bider. Hun bider meget og til tider _hårdt_. Vi har siden hun kom
hjem prøvet div. gode råd, som f.eks at pive som hendes søskende, ignorere
hende, trykke ned på tungen (virker, men kun kort) osv. Er der andre gode
ideer til hvad vi kan prøve eller er det noget vi skal afskrive som noget
der vil blive bedre?

Hun spiser ikke nok, synes jeg. Vi har købt Eukanuba Puppy and Junior Large
Breed. Der på står der at hun _bør_ spise ca. 275 gr. målt op i det
medfølgende bægre. Det synes jeg bare "langt" fra at hun gør. Hun får også
en skål A38 om morgenen, som hun dog spiser helt op. Det er ca. en halv
liter eller lidt under.
Måske er det fordi vi gør det forkert!? Vi lader hende spise hendes A38 og
når hun er færdig bliver skålen vasket og vi hælder ca. 100 gr. af hendes
tørfoder op til hende. Når hun så har spist det, eller det meste af det så
hælder vi ca. 100 gr. mere op osv. Hun har bare ikke spist sit tørfoder op
inden vi går i seng.
Noget meget mærkeligt er at når hun har spist sin A38 så ryster hun over
hele kroppen. Hvorfor det kan vi simpelthen ikke finde ud af. Hun har kun
fået A38 i 2 dage.

Når vi går tur skal hun (selvfølgelig) smage på _alt_. Vi prøver at pille
alt det hun får fat i ud af munden igen. Desværre når hun en gang imellem
at æde det hun får fat i. Er det noget at være urolig over?

Tessa er _meget_ aktiv. Engang imellem virker det som om der sker en
"kortslutning", hvor hun løber rundt og bider i _alt_ og hun bliver edder
tosset hvis vi prøver at stoppe hende. Vi aner ikke hvordan vi får hende
ned på jorden igen. Vi er blevet foreslået at stoppe hende med godbidder
men er det ikke det samme som at belønne hende?

Hun tisser _ufattelig_ meget og drikker også utrolig meget. Er det normalt
eller er det noget vi skal holde øje med?

Der er sikkert en masse jeg har glemt, så jeg skriver nok igen. Der er
sikkert også en masse vrøvl ind imellem men nærlæser man det jeg har skrevet
så er der da en del spørgsmål. Noget af det bekymre vi os også unødigt over
men så bare skriv det.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 30-04-03 08:49

Hejsa!
Jeg har godt nok kun erfaringer fra to hunde indtil videre, men jeg vil da gerne
komme med mine ideer til jeres spørgsmål.

> [...]
> ideer til hvad vi kan prøve eller er det noget vi skal afskrive som noget

Vores skt. bernhard bed også overdrevent meget i starten, og især i vores arme
og ben. Vi købte en del bide-legetøj, såsom bolde og tovværk, og han fik en
gammel sutsko. Hver gang vi legede med ham foregik det med en af disse ting, så
vi legede trækkeleg, hent sutskoen osv. Ideen er at en hund ikke kan have
legetøj i munden og bide samtidig *smil*. Han vænnede sig hurtig til at hente en
af tingene hver gang han ville lege, og selv nu hvor han er 1 1/2 år gammel,
hænger vanen ved. Han stryger gerne op til gæster med en stor bold el. lign. i
munden, ganske betryggende for dem der ikke kender ham *smil*. Desuden skal I
sige "NEJ" når hun alligevel bider, og vende Jer væk fra hende et øjeblik. Når
hun falder ned og ikke bider, ja så skal hun roses, og gerne opfordres til leg
med legetøjet igen.

> [...]
> hele kroppen. Hvorfor det kan vi simpelthen ikke finde ud af. Hun har kun

Jeg ved ikke hvorfor hun skulle ryste af A38, måske fordi det smager så godt?
*smil* Men altså, tror jeg ville blande alle måltidets ingredienser sammen i en
pærevælling, og tilsætte lidt lunkent vand. Sådan en "grød" elsker mine altså
virkelig. Og lad bare maden stå lidt, så hun kan gå frem og tilbage til den. Hun
behøver ikke sluge det hele på få minutter.

> Når vi går tur skal hun (selvfølgelig) smage på _alt_. Vi prøver at pille
> alt det hun får fat i ud af munden igen. Desværre når hun en gang imellem
> at æde det hun får fat i. Er det noget at være urolig over?

Nej, det synes jeg ikke. Men man skal da passe på skarpe genstande som glas osv.
Igen kan man øve "NEJ", og få hende til at lade ting ligge, men er der tale om
rådyr-lort osv. kan det altså være svært i starten, de smager åbentbart helt
vidunderligt! Det er også en meget dårlig vane hvis hun spiser andre hundes
efterladenskaber, da flere ting jo kan smitte den vej, så det ville jeg ikke
lade hende gøre.

> [...]
> ned på jorden igen. Vi er blevet foreslået at stoppe hende med godbidder
> men er det ikke det samme som at belønne hende?

Når hun sådan flejner helt ud, så prøv at kanaliser hendes energi over i lidt
lydighedstræning, altså "sit" "dæk", gå ved fod osv, og giv godt med godbidder
når det virker. Hun skal selvfølgelig ikke belønnes for at karte rundt i stuen,
men kan du føre det over i en "sit", "dæk" "kom" osv, har hun jo gjort noget
rigtigt, og skal belønnes derefter.

> Hun tisser _ufattelig_ meget og drikker også utrolig meget. Er det normalt
> eller er det noget vi skal holde øje med?

Tjah, der kan jo være mange grunde, men vores hvalp drak også enorme mængder
synes jeg, og tissede meget *smil*. Måske er det fordi de brænder så meget af
ved al den aktivitet. Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret, men ellers kan
man jo altid lige ringe til dyrlægen og høre.

> [...]
> så er der da en del spørgsmål. Noget af det bekymre vi os også unødigt over

Ork, synes det giver god mening. Kan godt huske at vi var lidt på herrens mark
nogle gange med vores "lille" hvalp, men det er sørme også endt godt, så fat
mod, og tag en masse billeder, de vokser utroligt hurtigt!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 08:59

> Hejsa!
> Jeg har godt nok kun erfaringer fra to hunde indtil videre, men jeg vil da
gerne
> komme med mine ideer til jeres spørgsmål.

Alles erfaringer er velkomne *S*.

> [...]
Når
> hun falder ned og ikke bider, ja så skal hun roses, og gerne opfordres til

Det med at når hun har en bold/legetøj i munden holder bare ikke helt. Hun
spytter det nemlig ud og synes det er 10 gange sjovere at bide min forlovede
og mig.
Vi _prøver_ virkelig at sige NEJ, vende os væk (så kan hun finde på at
knurre) og så når/hvis hun stopper at rose hende og give hende noget
legetøj. Hun har det desværre med at bide os andre steder, hvis vi vender
ryggen til. Vi har bolde, tov, bideting osv. så hun har nok af ting til at
bide i.

> Jeg ved ikke hvorfor hun skulle ryste af A38, måske fordi det smager så
godt?

Det kan da godt være, jeg synes bare det er mærkeligt.

> [...]
den. Hun
> behøver ikke sluge det hele på få minutter.

Maden bliver bestemt ikke fjernet fra hende. Hendes tørfoder står fremme
hele dagen. Vi fylder bare i på bestemt tidspunkter.
Det kunne være vi skulle prøve at tilsætte lidt vand som du siger.

> [...]
hundes
> efterladenskaber, da flere ting jo kan smitte den vej, så det ville jeg

Vi har endnu ikke stødt på rådyr lort endnu *S* det er mere ting som snegle,
regnorme, grene, asfalt, sten, blade (især blade) og nogle ting der ligner
nødder.

> [...]
stuen,
> men kan du føre det over i en "sit", "dæk" "kom" osv, har hun jo gjort

Det vil vi prøve. Selv om det virker lidt umuligt når man ikke engang kan
få hende til at stoppe op.

> [...]
kan
> man jo altid lige ringe til dyrlægen og høre.

Okay. Jeg kan sige dig så meget som at hun siden kl. 05 imorges (længere
_ville_ hun ikke sove) har tisset 7 gange. Sidste gang her 09.30 og har
skidt 1 gang (desværre indenfor).
Vi skal til dyrelægen imorgen, så der tager vi en snak med ham.

> [...]
fat
> mod, og tag en masse billeder, de vokser utroligt hurtigt!

Tak Dorthe. Det er rart at vide at man ikke er de eneste som synes at man
er lidt "lost".
Vi tager MANGE billeder. Hun er trods alt den skønneste lille vapse, synes
vi.

> Hilsen Dorthe
> http://www.vildkat.dk/

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Søren Voigt

Dato : 30-04-03 21:28

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
den. Hun
> behøver ikke sluge det hele på få minutter.

Hej Dorthe,

Det er usmart at bruge varmt vand

a) Det er en baktieriebombe. For det første indeholder vandet fra den varme
hane en masse bakterier (og af samme grund laver en klog kogekone aldrig mad
med vand fra den varme hane.

b) At lade det lunkne vand stå over maden giver rigtig grobund for alverdens
bakterier. ¨Du bør derfor aldrig lade dit foder stå fremme hvis du har
tilsat vand.

c) Varmt vand - selv lunkent - ødelægger vitaminerne i foderet. Foderet
tilsættes vitaminer fordi det er ekstruderet ved høj varme og i denne proces
er mange vitaminer ødelagt. Dette er en konserveringsproces som gør at
foderet holder sig, men den ødelægger som sagt vitaminerne som derfor
tilsættes sterilt. Når du tilsætter varmt vand ødelægger du flere af
foderets vitaminer.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 01-05-03 11:02

"Søren Voigt" skriver:

> Hej Dorthe,
> Det er usmart at bruge varmt vand

Ja ok, men nu skrev jeg altså "lunkent" vand, dvs. med en temperatur der kan
ophæve kulden fra A38.

> a) Det er en baktieriebombe.
>
> c) Varmt vand - selv lunkent - ødelægger vitaminerne i foderet.

Altså, lunkent vand, ikke?! Det ødelægger bestemt ikke nogen vitaminer.
Vitaminer er proteinstruktutrer der først denaturerer ved betydeligt højere
temperaturer. Og hvad angår baktierierne, så kunne jeg da ikke finde på at lade
maden stå i timevis. Jeg mente bare at den sagtens kan stå i 10-15 minutter, så
hvalpen har tid til at spise det stille og roligt, evt. med en pause eller to.
Hunde er langt fra så følsomme over for bakterier som vi er, de nedstammer jo
fra omnivorer, der gerne tager et ådsel eller to hvis de får chancen, så jeg har
ingen skrupler ved at lade lidt lunken mad stå nogle minutter, og mine hunde har
ingen skrupler, eller problemer, med at spise det. *smil*

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 10:09

Til dem som skulle have interesse så har jeg lagt et billede ud af Tessa i
dk.binaer under emnet Tessa.
Billedet er fra hun var 5 uger gammel, de nye billeder har jeg ikke fået
lagt på cd endnu.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : bettina

Dato : 01-05-03 07:45

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3eaf92a6$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> dk.binaer under emnet Tessa.
> Billedet er fra hun var 5 uger gammel, de nye billeder har jeg ikke fået

hvor er hun bare køn
hvilken race var det nu det nu hun var?

bettina

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 01-05-03 09:07

> hvor er hun bare køn
> hvilken race var det nu det nu hun var?
>
> bettina

Ja, hun er rigtig rigtig køn c",)
Hun er en "godt og blandet" hund. Dvs. hendes far er en Amerikansk Bulldog
og moderen er en blanding af bla. Schæfer.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-04-03 10:13

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com>
escribió

> Tessa bider. Hun bider meget og til tider _hårdt_.

Det gør (eller gjorde) Alfa også. Specielt når hun er rigtig glad
viser hun det ved at bide lidt i hænder eller ben og det kan da være
yderst generende. Det med at pive har vi også prøvet, det er hun ret
så ligeglad med. Det er også fuldtsændig umuligt at ignorere en hund
der med skarpe mælketænder bider løs i din akilleshæl, så den går
heller ikke. Hvad der virker er et "NEJ" og hvis hun fortsætter så
bliver hun lige lukket ude på terassen i 30 sekunder så hun kan køle
af. Da hun er meget kontakts´gende er dette en hård straf for hende
det er nu efter 1½ måned ved at virke ret godt, og hun bider
meget mindre end før.

> er det noget vi skal afskrive som noget
> der vil blive bedre?

Ganske sikkert.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 10:52

> [...]
> af. Da hun er meget kontakts´gende er dette en hård straf for hende
> det er nu efter 1½ måned ved at virke ret godt, og hun bider

Det lyder som en acceptabel løsning, hvis vi ikke kan få hende til at stoppe
på anden måde. Nu er det sådan at de helst ikke skal blive sådan at komme
på altanen er en straf.

> Ganske sikkert.

Det lyder betryggende c",)

> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-04-03 11:35

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com>
escribió
..

> [...]
at stoppe
> på anden måde. Nu er det sådan at de helst ikke skal blive sådan

Enig, men hvis Tessa er lige så energisk som Alfa, kan det at være
alene nogle gange være den eneste måde at få hende til at falde ned
på.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 16:16

> Enig, men hvis Tessa er lige så energisk som Alfa, kan det at være
> alene nogle gange være den eneste måde at få hende til at falde ned
> [...]

Det kan du have helt ret i. Vi må finde en udvej.

Tak.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 30-04-03 15:10

Hejsa

Et godt råd med hensyn til A38 og hundemaden: bland det sammen i stedet for
at servere det hver for sig.
En halv liter A38 er i overkanten. Nøjes med at komme i hvad der svarer til
at der kan være i en underkop.

Hilsen Betina

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 16:16

> [...]
for
> at servere det hver for sig.
> En halv liter A38 er i overkanten. Nøjes med at komme i hvad der svarer

En halv liter er nok også lidt overdrevet. Ved nærmere eftersyn så er det
nok nærmere en kvart liter.
Vi prøver at blande 50-100 gr. tørfoder i hendes A38 imorgen.

Tak.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Helle Jensen

Dato : 30-04-03 15:36

Hej Kenneth

Jeg har selv næsten lige fået hvalp og har prøvet mange af de ting du
beskriver. Mine erfaringer får du her:

> [...]
> ideer til hvad vi kan prøve eller er det noget vi skal afskrive som noget

Aya bed også meget i starten - nu er hun 3½ måned, og det er næsten stoppet.
Vi pev eller sagde av, når hun bed og herefter stoppede legen. Hvis I piber,
skal det være et kort højt, skingert piv. Desuden virkede det godt på Aya,
at hun havde en masse ting at bide og gnave i - gulerødder, kartofler, tørt
brød, pinde osv. Det skal helst være noget, der ligesom kan flænses. Når hun
begyndte at bide, stoppede jeg en af ovenstående dele i munden på hende og
fortsatte med at kæle for hende, mens hun gnaskede. Herudover havde hun
altid diverse tyggestænger, som hun gnaskede i. Hvalpe har et stort behov
for at bide og skal have dette behov tilfredsstillet - men helst ikke i
vores hænder Så sørg for, at hun har noget at gnaske i hele tiden.

> Hun spiser ikke nok, synes jeg.

Jeg ville, som en anden også skriver, blande det hele sammen. Jeg ville ikke
lade maden stå, men fjerne den efter ca. 20 minutter. Ellers bliver maden
noget frygteligt kedeligt noget. Min opdrætter gav mig det råd, at hvis hun
spiste op, fik hun en lidt større portion til næste måltid. Spiste hun ikke
op, fik hun en lidt mindre portion næste gang. På den måde kunne vi fint
styre maden, og hvad hun fik. Desuden er det min erfaring, at
mængdeangivelserne på tørfoder ofte er sat højt. Det er vigtigere, at du
holder øje med Tessa - at hun ikke bliver for tynd eller tyk.

> Når vi går tur skal hun (selvfølgelig) smage på _alt_. Er det noget at
være urolig over?

Nej, jeg tror det er den måde hvalpe lærer om verden. Selvfølgelig tag det
fra hende, hvis det er farligt, eller hvis I synes, det er klamt

> Tessa er _meget_ aktiv. Engang imellem virker det som om der sker en
> "kortslutning", hvor hun løber rundt og bider i _alt_ og hun bliver edder
> tosset hvis vi prøver at stoppe hende.

Din beskrivelse kan jeg godt genkende. Aya gik bare "amok" på vores to andre
hunde. Med Aya var det tydeligt, at hun gik amok, når hun egentlig var ved
at være træt. Jeg lod hende ræse lidt ud i haven og hjalp hende
efterfølgende med at slappe af. Hvalpe har jo en utrolig energi, som de skal
have afløb for. Jeg kan forstå at I bor i lejlighed og går tur med hende -
kommer hun ud at "løbe" uden snor også?

> Hun tisser _ufattelig_ meget og drikker også utrolig meget. Er det
normalt eller er det noget vi skal holde øje med?

Hvalpe tisser meget, og hvis I ikke har en have, hun kan gå ud i selv, må
det virke som rigtig mange gange om dagen. Jeg tror ikke, det er noget, I
skal bekymre jer om.

Med venlig hilsen

Helle

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 16:16

> Hej Kenneth

Hej Helle.

> [...]
> for at bide og skal have dette behov tilfredsstillet - men helst ikke i
> vores hænder Så sørg for, at hun har noget at gnaske i hele tiden.

Vi har masser af gulerødder, så det prøver jeg. Hun har også masser af ting
at gnaske i, hun synes bare vi smager bedre *S*. Vi arbejder videre på det.

> [...]
> mængdeangivelserne på tørfoder ofte er sat højt. Det er vigtigere, at du
> holder øje med Tessa - at hun ikke bliver for tynd eller tyk.

Jeg synes hun er lidt for tynd. Nu må vi se, hvad dyrelægen siger til hende
imorgen.
Vi vil da prøve det med fodret du foreslår.

> være urolig over?
>
> Nej, jeg tror det er den måde hvalpe lærer om verden. Selvfølgelig tag det
> fra hende, hvis det er farligt, eller hvis I synes, det er klamt

Godt nok. Det var nu mere hvis nu det kunne være skadeligt for hende.

> [...]
skal
> have afløb for. Jeg kan forstå at I bor i lejlighed og går tur med hende -

Du har helt ret. Vi bor i lejlighed. Vi bor så heldigvis i et meget
naturskønt område (Værløse, hvis du kender det!?). Vi har masser af områder
hvor hun kan løbe, lege snuse og hygge sig.

> [...]
> det virke som rigtig mange gange om dagen. Jeg tror ikke, det er noget, I

Vi bekymre os i hvert fald mindre nu *S*

> Med venlig hilsen
>
> Helle

Tak for dit svar Helle.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-04-03 17:04

Hej igen

Du kan måske afhjælpe lidt af bideriet, ved at gnubbe hendes gummer, hvis
det er fordi de klør, så vil hun elske det. Ellers er der kun at fortsætte
med at holde, enten over eller under, og så trøste sig med, det kun er en
relativ kort periode.

Angående tisseriet. Prøv om du kan se, om urinen er lidt grumset. Det
kunne være en blærebetændelse, det lyder faktisk som lidt i den retning.
Desværre også ret så almindeligt i den alder.

M.V.H.....Benny..

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 17:11

> Hej igen

Hej Benny.

> [...]
fortsætte
> med at holde, enten over eller under, og så trøste sig med, det kun er en

Ja, vi håber på at det kun er en kort periode. Nu må vi se, vi afprøve
forskellige ting for at se hvad der virker bedst.

> Angående tisseriet. Prøv om du kan se, om urinen er lidt grumset. Det
> kunne være en blærebetændelse, det lyder faktisk som lidt i den retning.
> Desværre også ret så almindeligt i den alder.

Det har vi også fået af vide, så derfor har vi tjekket urinen som er helt
klar og ikke det mindste grumset. Vi bliver dog ved med at tjekke.

> M.V.H.....Benny..

Tak for dit svar.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : skingur

Dato : 30-04-03 18:00

hej tessa og Famile

jeg vil tro, at tessa ryster fordi hun spiser en stor portion A38 lige
fra køleskabet... den skal være stuetempereret. Det kan klares ved at
komme en lille sjat kogende vand i...eller lade skålen stå på
køkkenbordet et kvarters tid. Giv hede en trediedel af det foder, hun
skal have, og kom den temperedede A38 over. Små hvalpe har godt af at
spise 3 gange om dagen mens de er små, senere kan du trappe ned til 2.
Min 2 årige får nu stadig 3 gange om dagen...det trives han med..men han
er en meget lille hund, der ikke kan spise så meget af gangen (og især
ikke nu hvor han er vænnet til at spise i mindre portioner!)

Når hun bider for hårdt: et skarpt NEJ og et DYYYYGTIIIIG så snart hun
slipper. Så snart hun har sluppet og er blevet rost tilbyder du hende et
stykke legetøj, hun kan skambide og ruske så meget hun lyster! Det er
vigtigt at få bidehæmningen på plads fra starten, men det kan være svært
for en lille overivrig hvalp, hvis mund måske klør, som Benny nævnte.
Men det med legetøjet er et hit..Gandalf har det sådan nu, at hvis vi
legetr og han åbenbart selv kan mærke, han er ved at blive for vild,
styrter han hen og henter suttekluden, der så får en ordentlig rusker.
Mon ikke det var Roger Abrandtes der sagde, at en sådan sutteklud er
hundens "sikkerhedsventil", den kan afreagere på... (god sutteklud:
tennissok med tennissok rullet sammen og puttet i tennissok 1...slå
knude på, vupti, dejlig ruskeklud!)
Roger Abrandtes "hunden vor ven, psykologi frem for magt" er en kanon
hundebog i et dejligt ligefremt sprog.

God fornøjelse med det hele! Og hvalpe bider! Der er intet unormalt i
det!!!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 30-04-03 18:49

> hej tessa og Famile

Hej Christina.

> [...]
> er en meget lille hund, der ikke kan spise så meget af gangen (og især
> ikke nu hvor han er vænnet til at spise i mindre portioner!)

Det lyder meget fornuftigt det med at den A38 hun har spist nok har være FOR
kold. Det forklarer bare ikke helt at hun fik samme rystetur da hun her til
aften spiste tørfoder opløst i lunkent vand.
Vi prøver at få hende til at spise 3 gange om dagen, hvilket så skal trappes
ned til 2 når min forlovede begynder at arb. igen.
Lige pt. står der tørfoder og så opløser vi det 3 gange om dagen, giver
hende 30 min. til at spise det i og så bliver det opløste fjernet.

> [...]
> knude på, vupti, dejlig ruskeklud!)
> Roger Abrandtes "hunden vor ven, psykologi frem for magt" er en kanon

Hun har en tennissok med 2 tennissokker indeni. Der er også en knude på.
Den er _meget_ populær, men ikke så populær som en babyklud vi havde
liggende og som blev kogt for derefter at blive hendes.

> God fornøjelse med det hele! Og hvalpe bider! Der er intet unormalt i
> det!!!

Jo tak. Det er nu også en fornøjelse _langt_ det meste af tiden.

> Christina

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Susanne

Dato : 30-04-03 21:17

> [...]
> ideer til hvad vi kan prøve eller er det noget vi skal afskrive som noget

Jeg har ikke den store erfaring med hunde der bider, men har en veninde som
for nylig anskaffede sig en hvalp, og hun blev simpelthen rådet til at tage
hunden i nakkeskindet hver gang den bed, og det har givet rigtig hurtige
resultater. Den er nu ca 4 mdr og bider meget sjældent.

Håber det er et råd du kan bruge.

Hilsen Susanne

Fra : Winther

Dato : 01-05-03 10:35

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3eaf79a1$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> ideer til hvad vi kan prøve eller er det noget vi skal afskrive som noget

Sig nej og afled hende med noget hun må bide i. Det er en hvalpeting hun
vokser fra.

> [...]
og
> når hun er færdig bliver skålen vasket og vi hælder ca. 100 gr. af hendes

Det er fint med A38, men giv hende det oven på tørfoderet, det hun ikke
spiser skal fjernes. En lille hvalp skal fodres flere gange, men fjern maden
mellem hver fodring.

> Noget meget mærkeligt er at når hun har spist sin A38 så ryster hun over
> hele kroppen. Hvorfor det kan vi simpelthen ikke finde ud af. Hun har
kun
> fået A38 i 2 dage.

Hvis i giver hvalpen ½ liter på en gang, så forstår jeg godt den ryster, det
er vel køleskabskoldt. Fordel det hellere, så hvalpen får det oven på
tørfoderet hver gang du fodrer.

> Når vi går tur skal hun (selvfølgelig) smage på _alt_. Vi prøver at pille
> alt det hun får fat i ud af munden igen. Desværre når hun en gang imellem
> at æde det hun får fat i. Er det noget at være urolig over?

Tja, det kommer jo an på hvad det er. Hvis bare det kommer ud igen og er
ugiftig.....

> Hun tisser _ufattelig_ meget og drikker også utrolig meget. Er det
normalt
> eller er det noget vi skal holde øje med?

Du er ikke den første der bekymrer dig om at en hvalp drikker så meget, det
betyder ikke at hvalpen fejler noget.

Vh. Winther