UFOer - Flyvende tallerkener !?
Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-04-03 01:02

Når folk hører orden UFOer tænker de med det samme på udenjordiske
væsner og flyvende tallerkener.

Jeg vil tale om noget vi alle kender til, nemlig frisbee's.

En frisbee opfører sig i mange henseender på samme måde som en del
UFOer, nemlig de tallerkenformede UFOer.

En frisbee kan flyve vandret og svæve roligt og nærmest stå stille i
luften (i et kort øjeblik), og endog lander blidt på jorden.

Er det muligt at lave et fartøj der svæver som en frisbee, men uden at
det roterer og uden propel- og jetdrift til opdrift?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 30-04-03 09:36

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev

> [...]
>
> Er det muligt at lave et fartøj der svæver som en frisbee, men uden at
> det roterer og uden propel- og jetdrift til opdrift?

Hm, umiddelbart ville jeg sige nej.

For det første gætter jeg på, at frisbee'ens opdrift skyldes dens form -
glat (hul, whatever) på undersiden og hvælvet på oversiden, hvilket giver
den for en flyvinge så karakteristiske opdrift.

Men læg mærke til, at opdriften kun er til stede, så længe der er en
luftstrøm henover og -under frisbee'en. Og her kommer problemet med
fremdrift ind i billedet, for *er* der en luftstrøm omkring den, vil den
naturligvis blive bremset ned ad gnidningsmodstanden. Så for at opretholde
opdriften gennem længere tid, skal frisbee'en have et fremdrivningssystem.

Her kommer rotationen ind i billedet. Hvis frisbee'en ikke roterede ville
den hurtigt vælte - rotationen stabiliserer den. Så en flyvende frisbee, der
ikke roterer, er umulig. Så skal den i hvert fald have nogle styresystemer,
og så er vi efterhånden ovre i noget, der mere minder om en traditionel
flyvemaskine.

Men principielt: HVIS man kunne konstruere en frisbee, som dels var udstyret
med f.eks. raket- eller jetdyser, som kunne opretholde et højt impulsmoment,
og HVIS den tilmed var udstyret med en eller flere raket- eller jetdyser,
som kunne drive den frem (fire dyser kunne f.eks. afgive hver en kort puls
fire gange i løbet af en omdrejning) SÅ burde det vel principielt være
muligt...

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 09:59

Steen Eiler Jørgensen skrev:

>For det første gætter jeg på, at frisbee'ens opdrift skyldes dens form -

Frisbeen kan, ligesom et fly, fint flyve omvendt. Den kommer ikke
helt så langt som ved normal flugt. Dens præcise form har mere
med dens opførsel i luften at gøre. Den bestemmer så bl.a. om den
kan gå langt, og om den er god til at dreje. De diske som
længdekasterne bruger, vil for en begynder ofte gå kortere end
andre typer. Det er kombinationen af fremkraft, rotation,
udgangsvinkel, sideværts vip når man slipper (tror jeg nok) og
hældning og retning i forhold til vinden der afgør hvordan den
går i luften. Forskellige modeller reagerer ret forskelligt på de
samme påvirkninger.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-04-03 10:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> hældning og retning i forhold til vinden der afgør hvordan den
> går i luften. Forskellige modeller reagerer ret forskelligt på

Jeg har altid forestillet mig at rotationen gav opdriften i en
frisbee. Den slynger luft ud til siderne, og fordi kanten knækker
nedad, bliver luften også presset nedad. Hvis den vender forkert
bliver det til 'neddrift'.

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-04-03 11:28

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frisbee. Den slynger luft ud til siderne, og fordi kanten knækker
> nedad, bliver luften også presset nedad. Hvis den vender forkert

Sådan fungerer det også i praksis. I hvertfald i min verden. :)

- Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 11:33

Ulrik Smed skrev:

>Jeg har altid forestillet mig at rotationen gav opdriften i en
>frisbee.

Det er ikke til at fremsætte et simpelt udsagn om hvad der får en
frisbee til at gøre som den gør. Det kan f.eks. lade sig gøre at
'kaste' en frisbee med et særligt svip i håndleddet og ret meget
kraft sådan at den liggende næsten vandret, men lidt
'tilbagelænet' sendes afsted ned mod jorden i en vinkel på ca. 75
grader i forhold til vandret. Hvis det gøres rigtigt tager den en
ny retning når den er ca. 20 cm. over jorden og løfter sig selv
op til et par meters højde mens den svæver fremad i en blød bue
(uden overhovedet at røre jorden - før til sidst altså). Der er
det klart at rotationen spiller en vigtig rolle for opdriften.

Modsat kan det lade sig gøre at lave et omvendt kast med
forholdsvis lidt rotation. Der er det mere fremkastet der giver
opdriften.

Man kan også lave nogen kast hvor farten fremad er forholdsvis
lav, men hvor den svæver ret meget. Det er også et spørgsmål om
rotation.

>Den slynger luft ud til siderne, og fordi kanten knækker
>nedad, bliver luften også presset nedad. Hvis den vender forkert
>bliver det til 'neddrift'.

Det skal jeg ikke kloge i. Det ser ikke ud til at der er nogen
neddrift når man kaster den omvendt, men om der er én der blot
ophæves af en større opdrift, ved jeg ikke. Som sagt er det slet
ikke nogen simpel sag at gøre rede for en frisbees opførsel.

--
Bertel

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 30-04-03 16:02

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at lave et fartøj der svæver som en frisbee,
> men uden at det roterer og uden propel- og jetdrift til
> opdrift?

Ja, det hedder en hovercraft.

--
M.v.h.
Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 16:08

Olav M.J. Christiansen skrev:

>Ja, det hedder en hovercraft.

Lagde du mærke til det her:

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 20:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Lagde du mærke til det her:

Elektrostatiske hovercrafts (eller hvad de nu kaldes) går vel ikke ind under
nogle af ovenstående betegnelser. Men indtil videre har man jo ikke fået dem
til at løfte særligt meget (ikke engang deres egen strømforsyning).

Mvh. Bjarke

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-05-03 18:53

Lars Kristensen wrote:
> [...]
>
> Er det muligt at lave et fartøj der svæver som en frisbee, men uden at
> det roterer og uden propel- og jetdrift til opdrift?

Hej Lars

Hvis du kan tåle et fantasifuldt påfund, så er det her:

Dimsen der ophæver tyngdekraften:
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0122.all.html
Første Mausonaut/Electronaut i "rummet"
http://cph.ing.dk/konf/root/rumfart/html/0122.all.html#246

Husk at bytte adresse delen:
http://jnaudin.free.fr/
ud med:
http://www.blazelabs.com/

--

PS: Umiddelbart tror jeg ikke at den virker (jeg ved heller ikke om den
følgende mail er autentisk):

http://jnaudin.free.fr/html/nasarep.htm
Backup adresse:
http://web.archive.org/web/20020610111226/http://jnaudin.free.fr/html/nasarep.htm
Citat:
"...
Sujet : FYI, New Std. reply on ACs, Lifters, etc.
Date : 07/06/2002 03:32:56
De : Marc.G.Millis@lerc.nasa.gov
REQUIRED NEXT STEPS:
There has not yet been RELIABLE, IMPARTIAL, and TESTABLE DATA published
on such claims (Capitalization for emphasis) that resolves the remaining
issues. A credible, objective, peer-reviewed publication about the
unresolved experimental observations of this effect, written with
sufficient detail for independent replication, is needed. To be
reliable, such publications must also address the variety of
conventional effects that might incur misinterpretations, such as ion
wind, corona discharges, electrostatic interactions, etc.
..."

mvh/Glenn

Fra : 120102356817

Dato : 01-05-03 19:16

Jeg tænkte på en lidt anden ting: Kan man lave en helikopter, eller anden fly,
som er totalt lydløs? Altså, som ikke udsender nogen hørbar lyd. Og måske så vidt
muligt også uden lys.

Naturligvis kan man have en heliumballon, eller man kan bare "kaste" en tallerken
op i luften, eller ud fra et fly, hvorefter at det bare svæver, eller styres
næsten lydløs. Det hører naturligvis ikke med.

Om at et eventuelt usynlig fly kan ses på et fotografiapperat gør ikke noget.

Hvis den udsender lyd, skal det kunne kontroleres, så at man kan bruge det, til
at "tale med".

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-05-03 00:38

I skal alle have megen tak for jeres indlæg, de har alle været
interessante.

Jeg spurgte faktisk så enkelt som jeg synes det var muligt, netop for
ikke at blande for meget samme.

Derfor vil jeg komme med et tillæg mere.

Et par stykker af jer omtalte rotationen som en vigtig faktor, for en
frisbee's flyveevne og det er selvfølgelig gyroeffekten i hentyder
til. Hvis det er forkert må I endelig sige fra.

Jeg tænker nu på en lidt større frisbee end dem vi render rundt og
leger med på plæner og strande. En frisbee med en diameter på eks. 20
meter.

En så stor frisbee vil være svær at give en rotation uden at det vi
give visse problemer. Men det er netop her min tanke kommer ind i
billedet.

Indlægger man to gyroer, i dette fartøj, og lader dem rotere hver sin
vej rundt, da ophæves rotationsmomentet til fartøjets kabinet, mens
gyroeffekten bibeholdes.

Gives der dette fartøj et skub opad og en smule fremdrift, ville dette
fartøj da kunne opføre sig som en frisbee også selv om fartøjet ikke
roterer?

Jeg kan nemlig godt tænke mig, at en svag rotation vil være givtig, da
en rotation kan være med til at "feje" luften væk i frisbee'en
bevægelsesretning.

Håber i forstå mit indlæg ellers skal jeg gerne rette det ind
bagefter.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen