Kabeldimensioner
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 23:34

Hej NG!

Jeg mener et sted at have læst, at der i henhold til en eller anden
norm er sat et minimumstværsnit for den leder i tilslutningsstikket
til det trækkende køretøj, som forsyner CV med konstantspænding. Der
hersker åbenbart stor uenighed blandt de autoværksteder, som monterer
træk og stik. Er der mon nogen i gruppen, som har eksakt kendskab til
det?

Hilsen
Birger

Fra : Per

Dato : 30-04-03 16:56

I vejledningen fra Hella i et godkendt 13 polet stikdåsesæt til synsfri
sammenkobling er de to plusledere ( fast + og + ved tænding) begge på 2,5
kvadratmillimeter det sidste stykke ud til stikket. Det samme er de
stelledninger de tilsluttes stikket.
I min instruktionsbog for min CV anbefales 4 kvadratmm. for de
plusledninger som er trukket hele vejen igennem bilen og 2,5 kvadratmm. for
de korte stelledninger der går direkte til stel ved stikket. Sikringerne for
de to plusledere er begge sat til 15 ampere.
NB !: campingvognen har en ekstra stelforbindelse til køleskabet på det 13
polede stiks ben 11 i mit tilfælde ( men det er ikke standard på alle
vogne??)

Hilsen Per.

Fra : sogs

Dato : 01-05-03 04:10

Birger wrote:
> [...]
monterer
> træk og stik. Er der mon nogen i gruppen, som har eksakt kendskab

Hej Birger

Det der skiller vandene er synspunktet om tilstrækkeligt - eller
hensynet til bedste virkning. Hvor første gr.tænker mest på udgiften
til kabel og brandfare hvor man med 2.5 kvadrat og en passende sikring
opfylder kravene for at levere lys i vognen. Man er sikker på at
kablet ikke smeltet og at det tilsluttede virker. Desuden er det den
kvadrattykkelse der kommer færdiglavet med stik og kabler , (dem jeg
har set) og hvorfor lave det besværligt ved at skulle trække tykkere
kabel i det der er klar i forvejen.

Man kan vurdere kvaliteten af ledningsnettet fra bilen til CV - ved
med lys i CV og køleskab tændt på 12 V og med evt. halvtomt batteri
koble trailerstikket på bilen med startet motor. Dernæst måles med et
lille digitalt voltmeter spændingen direkte på bilens batteri og
derefter direkte på CV s batteripoler, eller hvis uden, på en + og - i
vognens el-skab.. Forskellen er forsvundet som varme i stik og
ledninger.

I den forbindes er det morsomt at sammenligne kravene til
ledningsnettet til halogenbelysning i boligen (og CV ) der også kører
ved 12 volt, hvor man af brandfarehensyn tillader et spændingsfald (på
grund af varme fra modstanden i ledningerne) på max 4 % og i skemaet
på linket ser, at der derfor max tillades 2.9 m - 4 kvadrat ved 200 W
(16-17 A ved 12 V) eller 3.6 m.ved 2.5 kvadrat ved 100W - ca. hvad
et køleskab i CV bruger. Jeg ved ikke om man mener at ledningerne i en
bil og CV altid ligger mere frit fremme så de kan komme af med varmen.
Men altid vigtig at der er ordentlig forbindelse i stik og samlinger.
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Jeg hæfter mig dog ved, at der i skemaet på både Campingstuff og
Campingferie, der er udarbejdet på baggrund af bekendtgørelsen i
( ) for de relevante forbindelser er anbefalet mindst 4 kvadrat til
køl og ladning af evt. batteri i CV.og at minus/stel skal føres i
samme kvalitet til begge hver især.
Dette skyldes bl.a. at større 10 - 20 -30 A strømme til ladning på
batteriet eller drift af køleskabet ser ledningsnettet som en
modstand,
hvorfor noget af nyttevirkningen med det tynde ledning forsvinder
undervejs som varme. Køleskabet virker dårligere og ladningen på CV
batteriet varer unødig længe eller det bliver aldrig fuldt opladet.
http://www.danpower.com/produkter.html
http://www.ladac.dk/
Har meget gode artikler der forklarer.

http://www.campingstuff.dk/html/div/12v.php
http://www.campingstuff.dk/html/div/batteri.php

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/12volt.asp

gir masser af læsestof.

mvh sten

Fra : T. Hartung

Dato : 01-05-03 21:45

<Birger> skrev i en meddelelse
et minimumstværsnit for den leder i tilslutningsstikket
> til det trækkende køretøj, som forsyner CV med >konstantspænding.

Brug min. 4 mm2 tværsnit bl.a. a.h.t. til spændingstabet.
Et køleskab på 130 W trækker alene knap 11 Amp. ved 12 V

Kører selv med 6 mm2 i min nuværende bil - i de 2 tidligere med 4 mm2 - gav
ingen problemer - de 6 mm2 valgte mit værksted selv (VW) !!

mvh
T. Hartung

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-03 12:09