Kattegård
Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 29-04-03 21:56

Hej

Jeg søger en anvisning på hvordan man kan bygge og indrette en kattegård.
Billeder, ideér, mål osv. er meget velkomne og selvfølgelig lidt om hvilke
materialer det er bygget i. c",
/Carina

Fra : Jette

Dato : 30-04-03 00:19

> [...]
> Billeder, ideér, mål osv. er meget velkomne og selvfølgelig lidt om hvilke

Hej Carina... jeg har ikke selv erfaring på området, men jeg ved at
emnet har været oppe mange gange før, så jeg kan anbefale en søgning i
denne gruppe via Google.

Klik herunder - det vil dirigere dig direkte til en søgning i gruppen på
ordet "løbegård":

http://makeashorterlink.com/?Y2B212364

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 30-04-03 09:19

Hejsa!
Jeg er faldet pladask for løbegården Spurvely som jeg ved et tilfælde faldt
over på nettet. Sådan en vil jeg have til vores misser!
http://www.kattesiden.dk/billeder.htm, tryk på "Spurvely" yderst til venstre.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Carina Enevoldsen skriver:

Fra : Heidi B

Dato : 01-05-03 13:20

Hej Carina
Vi harlavet vores helt fra bunden af
der er brugt runde stolper (jem&fix eller silvan) med en diameter på Ø7/270
cm - det svarer ca til en 75x75 stolpe men er lidt mere "naturlig" og kigge

der har vi sat almindelig hønse tråd på med en hulstr på ca 5 cm -
(harald-nyborg) det findes i 30 meter rulle i 180 cm - nu har vi så det
problem at den ene af kattene selv tror den er en abe så vi har købt
nogle stål forankrtinger (silvan igen) på ca 35 - 40 cm - dem har vi bukket
i en skruestik så de bliver 5*30 cm - de er bukket i ca 45 til 50 grader -
men kan bukkes helt i 90 eller mere...
dem har vi skruet fast på stolperne og så har vi købt hegn i 10 meter ruller
der er 45 cm højt der har vi så lavet et overlap på en 10 - 15 cm.....håber
du forstår meningen - det hjælper da den ene ikke gider kravle over - den
anden har prøvet så derfor har vi gentaget tricket så vi har et "udhæng" på
ca 60 - 70cm som han skal hænge i forbenene alene for at forcere -forneden
har vi monteret brædder i trykimprenegret træ i 16*100 mm af 240 - 270 cm
længde - vi har 2 meter imellem vores stolper og hegnet er sat op med en
trykluft klammepistol både på stolper og på brædderne forneden - vores
kattegård er omkring 100 m2
jeg kan godt tage billeder og maile dig direkte hvis du er interesseret
mvh
Henrik og Heidi

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-05-03 15:15

> [...]
> Billeder, ideér, mål osv. er meget velkomne og selvfølgelig lidt om hvilke

Hej Carina

Vi byggede her i det meget tidlige forår løbegård til vores fem katte. Du
kan se lidt på

På billederne er den ikke helt færdig, den mangler overhæng + generel
indretning. Vi har simpelthen indhegnet vores terrasse, idet det dels var
den eneste mulige lokation, dels giver det os rige muligheder for at være
sammen med kattene, også når de er ude. De bærende stolper er lærkestolper,
som er sat ca. 1,20 m ned i jorden. Nettet er volierenet, og foroven og
forneden er der sluttet af med forskallingsbrædder. Døren er en skydedør,
simpelthen fordi min svigerfar havde beslagene til sådan en liggende .
Foroven er der sluttet af med et ca. 50 cm bredt udhæng af hønsenet, sat
vinkelret på hegnet med en slags "hyldeknægte", dette stikker altså
horisontalt ind i løbegården.

Vi har valgt at lave hegnet 2 m højt i den ene ende, men hele 3 m i den
anden ende. Dette simpelthen fordi det giver mulighed for at lave nogle gode
klatrearrangementer i højden. Vi er stadig i færd med at ordne selve
indretningen, som bliver lavet løbende, med gangbroer mellem de bærende
stolper af tiloversblevne brædder og med siddehylder af kraftigt, vandfast
krydsfiner. Dertil kommer et mindre samt to store (næsten 3 m) klatretræer
af hyldestammer.

Vi har nogle blomsterbede på terrassen, som vi tidligere har haft
sommerblomster i. Det kan jo ikke holde til kattene, så vi har istedet
plantet roser, som både er robuste, smukke og ugiftige.

Jeg håber snart at få lagt flere billeder op af det endelige resultat.

MVH Mette