Bankens vægt
Fra : Jimmy

Dato : 29-04-03 17:14

Hej

I min bank så jeg til min overraskelse, at de "talte" en kunde mange
pengesedler ved at placere dem på en vægt og derefter aflæse det *præcise*
resultat.

Jeg spurgte til nøjagtigheden og fik at vide, at den var 100%.
Hvis der var tape på eller de var slidte sagde den blot, at den ikke kunne
bestemme antallet.

Så vidt jeg kunne se (fik ikke spurgt) skulle alle sedler være af samme
type.

Men hvad er vægtforholdet mellem de forskellige pengesedler?
Nogen der ved hvad. f.eks. en 200- og en 100-krone seddel vejer?

Mvh
Jimmy

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-04-03 17:44

Jimmy wrote:

> Men hvad er vægtforholdet mellem de forskellige pengesedler?
> Nogen der ved hvad. f.eks. en 200- og en 100-krone seddel vejer?

Du skal nok spørge Nationalbankens seddeltrykkeri. På siden

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/50-kr!OpenDocument

kan man læse en del om sedlerne, bl.a. deres længde og bredde, men så
vidt jeg kan se, ikke deres vægt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jimmy

Dato : 29-04-03 18:01

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Du skal nok spørge Nationalbankens seddeltrykkeri.

HEHE - den information giver de nok gerne ud

Nej der fandt jeg det heller ikke.

Mvh
Jimmy

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-04-03 09:57

In an article of 29 Apr 2003 Jimmy wrote:

> HEHE - den information giver de nok gerne ud

Ja, hvorfor skulle de dog ikke gøre det?

--
Uffe Holst

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 13:42

Uffe Holst skrev:
> Ja, hvorfor skulle de dog ikke gøre det?

Måske for at eventuelle forfalskere skulle have noget at være i tvivl om
angående sedlerne.
Men på den anden side kan man jo blot selv veje nogle sedler og se.

Mvh. Bjarke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 17:53

Jimmy skrev:

>Jeg spurgte til nøjagtigheden og fik at vide, at den var 100%.
>Hvis der var tape på eller de var slidte sagde den blot, at den ikke kunne
>bestemme antallet.

Det må nu kunne lade sig gøre at klistre papir og snusk på en
seddel så den vejer præcis det dobbelte.

>Men hvad er vægtforholdet mellem de forskellige pengesedler?

Aner det ikke, men nøjagtigheden kan laves helt vild. En af mine
ekselevers mor var laborant, og han sagde at hvis han slog en
blyantstreg på et stykke papir, kunne hendes vægt vise at papiret
vejede mere end før.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 29-04-03 18:02

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det må nu kunne lade sig gøre at klistre papir og snusk på en
> seddel så den vejer præcis det dobbelte.

Ja det var også min tanke, men hvis nedenstående er sandt tvivler jeg på det
kan.

Men vægten må have en vis tolerance.
Den er jo beregnet til brugte sedler, som unægteligt vil være slidt lidt
tyndere.

Vildt nok.

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-04-03 21:07

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev:

> Ja det var også min tanke, men hvis nedenstående er sandt tvivler
> jeg på det kan.

Det er nemt, hvis en seddel er blevet påklistret noget så vægten
ca. fordobles vil den tælle to gange forudsat, at antallet af sedler
udelukkende beregnes på vægten.

> Vildt nok.

Et fingeraftryk er mere end rigeligt til at give udslag på en finvægt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Erik Daugaard

Dato : 29-04-03 22:41

Brugte sedler må blive lettere ja - og de må da også kunne tage på i vægt,
ved optagelse af fugt fra luften. Jeg synes den lyder lidt fuppet den der
forklaring om at det er en 100 % nøjagtig optællingsmetode. Mon ikke de bare
vejer sedlerne, for at være sikre på ikke at overfylde poserne, som skal
tilbage til nationalbanken.

Mvh. ED

Fra : Jimmy

Dato : 29-04-03 22:55

"Erik Daugaard" <erikdaugaard@NOSHITtdcadsl.dk> wrote in message
> Brugte sedler må blive lettere ja - og de må da også kunne tage på i vægt,
> ved optagelse af fugt fra luften. Jeg synes den lyder lidt fuppet den der
> forklaring om at det er en 100 % nøjagtig optællingsmetode.

Jeg var også selv skeptisk.

Den vejer naturligvis ikke 100% nøjagtigt, men dens estimat af antal sedler
var ifølge bankdamen 100% præcis.

> Mon ikke de bare
> vejer sedlerne, for at være sikre på ikke at overfylde poserne, som skal
> tilbage til nationalbanken.

Det så ikke sådan ud.
Kunden havde 36700 kroner i 100-krone sedler, og de blev *udelukkende* talt
vha. vægten.

Tallet var det samme som kunden havde.
(Eller højere og kunden en skidt person

Om ikke andet er vægten præcis nok til at banken er så tilfreds med dens
resultat, at de udelukkende anvender den ved modtagelse af kunders
pengebundter.
Det må i sig selv borge for kvaliteten af dens beregninger (eller bankens
cost/benefit-analyse af forbrugt tid og gevinst)

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-04-03 17:15

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev:

> Den vejer naturligvis ikke 100% nøjagtigt, men dens estimat af
> antal sedler var ifølge bankdamen 100% præcis.

Hvilket helt sikkert ikke er rigtigt.

Kan man egentligt snakke om præcise estimater?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 22:56

Erik Daugaard skrev:

>ved optagelse af fugt fra luften. Jeg synes den lyder lidt fuppet den der
>forklaring om at det er en 100 % nøjagtig optællingsmetode.

Det synes jeg bestemt ikke. Det er hurtigere end at sidde og
vente på at sedlerne bliver flippet igennem tælleapparatet.

--
Bertel

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-04-03 10:00

In an article of 29 Apr 2003 Erik Daugaard wrote:

> [...]
> vejer sedlerne, for at være sikre på ikke at overfylde poserne, som skal

Den vil selvfølgelig heller aldrig kunne være 100 % nøjagtig. Navnlig hvis
man vejer mange sedler, må der kunne opstå en vis unøjagtighed. Men vejer
man et begrænset antal sedler, så tror jeg bestemt, at metoden er nøjagtig
nok.

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 14:24

Uffe Holst wrote:

> [...]
> man et begrænset antal sedler, så tror jeg bestemt, at metoden er nøjagtig

Lad os sige at sedlernes vægt varierer med ±1 % pga. slid og smuds.
Hvis man så vejer 100 sedler ad gangen, så vil sandsynligheden for at
man får en fejl ved at afrunde normalt, være ganske lille. Naturligvis
ville det ske hvis man fx var så uheldig at samtlige de 100 sedler
vejede den hele procent for meget (så ville man tro der var 101 sedler).
Men med så mange sedler må man gå ud fra at der også er mange hvis vægt
er under middelværdien.

Noget andet er selvfølgelig hvis kunden bevidst har forsøgt at snyde
ved at manipulere med sedlernes vægt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders

Dato : 29-04-03 18:30

> [...]
> ekselevers mor var laborant, og han sagde at hvis han slog en
> blyantstreg på et stykke papir, kunne hendes vægt vise at papiret

Hvis man hælder noget ethanol op i et glas og sætter det på min skoles vægt,
kan man også på vægten at det fordamper. Den er rimelig præcis :)

//Anders

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-04-03 10:02

In an article of 29 Apr 2003 Anders wrote:

> Hvis man hælder noget ethanol op i et glas og sætter det på min skoles
> vægt, kan man også på vægten at det fordamper. Den er rimelig præcis :)

Det kan man også med almindelig vand. Du skal blot have noget mere
tålmodighed.

Nu er det snart mange år siden jeg lavede kvantatativ uorganisk kemi,
men så vidt jeg husker, afvejede vi her kemikalier med en nøjagtighed
på 0,00001 g.

--
Uffe Holst

Fra : Anders

Dato : 30-04-03 15:38

>Det kan man også med almindelig vand. Du skal blot >have noget mere
>tålmodighed.

Ja tak, det er jeg klar over :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 20:58

> I min bank så jeg til min overraskelse, at de "talte" en kunde mange
> pengesedler ved at placere dem på en vægt og derefter aflæse det
*præcise*
> resultat.

Jeg har engang (5-8 år siden) læst at pengeautomater vejer pengesedlerne
inden udlevering, for at sikre at det rigtige antal udleveres.
Her er det selvf. som regel også nye pengesedler der bruges.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-03 10:46

Jimmy <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote:

> Men hvad er vægtforholdet mellem de forskellige pengesedler?
> Nogen der ved hvad. f.eks. en 200- og en 100-krone seddel vejer?

Kan du ikke se det på din brevvægt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 13:44

Jimmy skrev:
[klip]
> Nogen der ved hvad. f.eks. en 200- og en 100-krone seddel vejer?

Hæv 10.000 kr i 1000-krone-sedler og vej dem - divider med 10. Gå ned og
veksel dem til 500-krone-sedler og vej dem igen - divider med 20. Gå ned og
veksel dem til 200-krone-sedler, etc.
Man kunne også lade være! ... eller være mere upræcis og hæve et mindre
beløb.

Mvh. Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-04-03 14:18

Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
> veksel dem til 200-krone-sedler, etc.
> Man kunne også lade være! ... eller være mere upræcis og hæve et mindre

Man kunne også nøjes med at veje halvtredsere og så antage at de andre
sedler vejede det samme pr. kvadratcentimeter. Sedlernes præcise areal
kender vi jo.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 14:19

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne også nøjes med at veje halvtredsere og så antage at de andre
> sedler vejede det samme pr. kvadratcentimeter.

Det gør de ikke med ret mange decimaler.
(farvelaget er ret tykt og varierende, og der er jo også andre
finurligheder)

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 14:38

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Man kunne også nøjes med at veje halvtredsere og så antage at de andre
> sedler vejede det samme pr. kvadratcentimeter. Sedlernes præcise areal
> kender vi jo.

Det kunne jo være at de på seddeltrykkeriet bruger forskellige tykkelser
papir, netop for at få dem til at veje noget bestemt.

Mvh. Bjarke