Varmeapparat om læ?
Fra : Torben Lund

Dato : 29-04-03 14:18

Hej,
-er der nogle gode ideer til en prisbillig og sikker varmekilde til brug om
læ?

mvh,

Torben Lund

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-04-03 15:01

uldent undertøj --
Hilsen
Steffen

Maxi 68 sælges. se billeder og udstyrsliste
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
remove "X" in email-adress
sskov@vip.cybercity.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-03 21:31

"Torben Lund" <torbenlund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> -er der nogle gode ideer til en prisbillig og sikker varmekilde til brug om
> læ?

En olieovn fra 4T. Billig i brug og ganske stabil..

Claus

Fra : Curt Kristiansen

Dato : 30-04-03 21:47

Hej Torben.

En bådbyggerven skar sin kølevandsslange over og indsatte et varmeapparat
fra en Golf med indbygget blæser. På denne måde kan han få varme nede om læ,
når motoren alligevel kører.Jeg her selv påtænkt at lave en sådan
installation til efteråret, når jeg får tid. Stumperne fås hos en hugger for
en slik.

Venlig hilsen
Curt
s/y "Quetzal" - GD28

Fra : Ellinor & Niels Otto~

Dato : 01-05-03 17:43

Kære Curt,
Det lyder som en interessant løsning og jeg vil meget gerne høre fra
dig når du får det prøvet. Mit kølevand fra Bukh 20 går gennem et
omvendt u-rør lige over motoren og dernæst ned i lydpotten. Øverst i
u-et er der en udluftning gennem tyndt rør helt ude i hækken ved
udstødningsstudsen. Der lader ikke til at komme ret meget vand ud
gennem udstødningen så effekten i Golf varmeapperatet må være meget
begrænset.
Med jeg hører gerne nærmere tak !
Med sejlerhilsen,
Niels Otto
"AUK" GD28 FD

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-03 00:08

"Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen" <windj@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udstødningsstudsen. Der lader ikke til at komme ret meget vand ud
> gennem udstødningen så effekten i Golf varmeapperatet må være meget

Hvis din motor er saltvandskølet, kan det ikke lade sig gøre. Man kan kun gøre
det, hvis motoren er ferskvandskølet, da man sætter apparatet ind i kølevands
cirkulationen.

Claus

Fra : jetp

Dato : 02-05-03 07:41

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gøre
> det, hvis motoren er ferskvandskølet, da man sætter apparatet ind i

Findes der nogle eksempler på nettet, der illustrerer, hvordan man forbinder
den slags til kølesystemet i en ferskvandskølet motor. Det kan også være
varmtvandsbeholder ...
Skal det køre parallelt med motorens eget kølesystem, eller skal man
indskyde f.eks. varmtvandsbeholderen i systemet, så man lader kølevandet
køre omvejen igennem denne varmeveksler?

Mvh Jens, Randers

Fra : Curt Kristiansen

Dato : 02-05-03 13:28

Hej gruppe.
Det er naturligvis som Claus allerede har skrevet kun hvis man har en
ferskvandskølet motor at systemet kan lade sig gøre, da varmeapparatet
ellers tærer hurtigere end du kan nå at sige ...
Varmeapparatet eller varmtvandsbeholderen indskydes blot i systemet, så
vandet også kører en tur her igennem. Systemet er blevet afprøvet på en tur
herfra og til Gibraltar og retur uden problemer. Det er jo måden man også
får varmen på i den firhjulede, så et er velafprøvet om jeg så må sige.

Curt
"Quetzal" - GD28

Fra : PB

Dato : 03-05-03 21:26

Det rigtigste vil nok være at lave et udtag, der er termostatstyret
ligesom motorens egen køler. Brug en lidt koldere termostat, så dit
varmeapparat overtager kølingen til det evt. ikke er nok mere, så hvis
temperaturen stiger yderligere, åbner den nuværende termostat til
motorens egen køling. Har du så ikke åbnet for varmen, virker alt som
nu.

Det må nærmest betegnes som parallelt med det nuværende system.

hilsen Peter