partitionsformater - hvilket?
Fra : morten

Dato : 29-04-03 08:46

Hej....

Endelig fik jeg taget mig sammen til at slette mine diske. En sletning,
der tog 9 timer(slet alle data) på 60GB

Nu er jeg så blevet opmærksom på, at jeg kan vælge mellem et utal af
grundformater til de nye partitioner, og det forvirrer mig lidt.

Jeg kender jo kun Mac OS og Mac OS Udvidet.

Jeg kan vælge A/UX Root - A/UX Swap - A/UX Autorecovery - A/UX Free -
A/UX User 1/2/3/user/random - Linux - Mac OS Server UFS og flere
endnu......

Kan nogen gi´ en forklaring, eller skal jeg bare holde mig til udvidet
OS?

Jeg skal have en 5GB OS 9 - en 2GB scratch og resten til X.....

Så det er vel ligemeget, egentlig?

Men jeg er da nysgerrig - skal jeg lave en til Linux, for sjov? Jeg har
jo YDL 2 og har aldrig prøvet den?

Hej fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-04-03 20:22

morten <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> endnu......
>
> Kan nogen gi´ en forklaring, eller skal jeg bare holde mig til udvidet

Hold dig til HFS+ (udvidet). Alt andet giver bøvl.

> Jeg skal have en 5GB OS 9 - en 2GB scratch og resten til X.....
>
> Så det er vel ligemeget, egentlig?
>
> Men jeg er da nysgerrig - skal jeg lave en til Linux, for sjov? Jeg har
> jo YDL 2 og har aldrig prøvet den?

Medmindre du har et specifikt formål med det, så vil jeg anbefale dig at
lade være. Du vil bare ærge dig over partitionen senere hen. Hvis du vil
lege med Unix er der rigeligt med muligheder i OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 30-04-03 21:15

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> lade være. Du vil bare ærge dig over partitionen senere hen. Hvis du vil
> lege med Unix er der rigeligt med muligheder i OS X.

Tak, René.....(for moralsk støttte)

Det er også lige, hvad jeg har gjort....

Morten

Fra : Allan Wermuth

Dato : 01-05-03 12:37

Først, jeg har igennem et par år kørt med Linux og FreeBSD, og hørte en del
om Mac OS X. Jeg anskaffede mig så en PowerBook 1 GHz med 15" display. Et
stykke tid arbejdede/udforskede jeg Mac OS X, XDarwin og OroborosX. Jeg
havde lyst til, at prøve noget nyt. Spørg mig ikke hvorfor, jeg har nemlig
fortrudt min installation af YDL 2.3, hvor jeg slettede alt andet på
harddisken.

Jeg har derfor forsøgt, at geninstallere Mac OS X, men jeg kan imidlertid
ikke få Mac OS X til at finde min harddisk under installationen.

Skal harddisken være partitioneret og formateret inden reinstallationen af
Mac OS X påbegyndes?

Og hvis harddisken skal partitioneres og formateres først, hvordan gøres det
nemmest? Kan det gøres med den medleverede Mac OS X CD?

Mvh Allan Wermuth

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-03 13:03

On Thu, 01 May 2003 13:36:46 +0200, Allan Wermuth wrote:

> Og hvis harddisken skal partitioneres og formateres først, hvordan gøres det
> nemmest? Kan det gøres med den medleverede Mac OS X CD?

Du går bare i Diskværktøj inden du installerer. Det kan gøres fra OS CD'en.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Allan Wermuth

Dato : 01-05-03 13:11

Mange tak for hjælpsomheden. Nu er det min allerførste Mac (jeg har kørt
windows i alt for mange år, Linux og FreeBSD 2-3 år), så jeg vil meget gerne
vide hvordan jeg "går i Diskværktøj" før jeg installerer.

Og når jeg er havnet i Diskværktøj, skal hele disken så partitioneres og
formateres til Mac OS X extended?

/Allan Wermuth

Fra : Bitbucket

Dato : 01-05-03 13:44

Allan Wermuth <alw@mailer.dda.dk> wrote:

> [...]
> vide hvordan jeg "går i Diskværktøj" før jeg installerer.
>
> Og når jeg er havnet i Diskværktøj, skal hele disken så partitioneres og

Start op på Install CD1 , vælg Installation -> Disk Utility

Du kan godt nøjes med at omformatere enkelte partitioner hvis du vil
det.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Allan Wermuth

Dato : 01-05-03 14:11

Tak for hjælpen

/Allan

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-03 08:05

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Du kan godt nøjes med at omformatere enkelte partitioner hvis du vil
> det.

HVAD kan man? Hvordan pokker gør man det?......Det har jeg ledt efter
masser af gange og hver gang bliver jeg advaret om, at en formatering
vil slette ALLE partitioner.

Please, speak out.....

(sødt mærke du har fået dig)
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Bitbucket

Dato : 02-05-03 10:23

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> HVAD kan man? Hvordan pokker gør man det?......Det har jeg ledt efter
> masser af gange og hver gang bliver jeg advaret om, at en formatering
> [...]

Åbn Disk Utility
Klik på partitionen du vil slette i panelet til venstre
Klik på fanebladet Erase
Vælg Volume Format i rullegardinsmenuen og ændr evt partitionens navn
Klik på Erase (knappen Options er grå når man har valgt en partition)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-03 11:05

> [...]

> Vælg Volume Format i rullegardinsmenuen og ændr evt partitionens navn
> Klik på Erase (knappen Options er grå når man har valgt en partition)

Hmm.....tak skal du ha´ - men det synes jeg, jeg har prøvet med
ovenstående besked, men jeg har nok gjort noget andet, eller i en anden
rækkefølge......du lyder sikker nok....

Det er hermed husket, tak
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-05-03 09:51

In <1fubqei.5m8bwi1g9mkqoN%mortenlind@mac.com> Morten Lind wrote:

> HVAD kan man? Hvordan pokker gør man det?......Det har jeg ledt efter
> masser af gange og hver gang bliver jeg advaret om, at en formatering
> [...]

Et enkelt spørgsmål: Morten, hvorfor omformaterer (1 t) du i det hele
taget? Det har jeg da aldrig haft brug for.

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-03 11:26

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Et enkelt spørgsmål: Morten, hvorfor omformaterer (1 t) du i det hele
> taget? Det har jeg da aldrig haft brug for.

Hej David....

Har du aldrig hørt om forårsrengøring?

Alt det rod og ragelse, der i løbet af et år "sniger" sig ind på
maskinen. Hundredevis af billeder, der fylder, underlige applikationer
fra weird´e softwareudviklere, ufuldstændige filmprojekter, og masser i
samme genre.

Hvad der skal gemmes, bliver brændt - resten bliver slettet - undervejs
er jeg måske også blevet klogere med hensyn til organisering af maskinen
- hvilke diske bruger hvormeget, hvornår & hvorfor.......det kan så
ændres i samme forbindelse.

Så kommer jeg et nyt system på dyret, og alle er glade - som Shubidua
synger:"......så du føøøøøøøøøødt sommmmmm. På ny".

Maskinen bliver friskere at arbejde med - og jeg har det bedre med det -
i sidste ende er det sidste det vigtigste......

Denne gang har jeg f.eks. ændret min scratchdisk og min 9-partition -
næste gang ryger 9 måske helt ud......hvis Apple carboniserer MicroLogic
AV.......?

Til sidst synes jeg, det er rart nok at opfriske, hvor det hele går hen,
hvad er hvad og hvor.......

Så deeeeeet

Var det svar nok, David? (Ses vi den 10.?)

Hej fra
Morten, der ikke véd, hvorfor der står "(1 t)" i dit indlæg?
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-05-03 17:48

In <1fuc4ww.16nkoy21q4l0n4N%mortenlind@mac.com> Morten Lind wrote:

> Tjah, det kan da godt være.....måske har du mere orden end jeg har?
> Men som nævnt er det en personlig opfattelse af, at det "smører" lidt
> bedre...og fornemmelser er jo ikke sådan liiiige til at diskutere,
> vel?
>
> Du behøver ikke at være medlem - bare du kan hygge dig og kaffen og
> kagen er vist betalt...
>
> Så brug du blot dine sidste klip......
>
> Hej
> M.

Jeg har lige snakket med Morten Reippuert og Jonas C. Voss. De kommer
måååskke også. Det vil da være hyggeligt! (Så, nu roterer jeg dit navn
på nettet igen, Jonas - på en fredagsdum måde, Morten! )
--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup