Hmmmm ??? Kyllinger og sygdommme...
Fra : Ann K

Dato : 29-04-03 00:26

Hejsa.
Har selvfølgelig skrevet til Tias gamle Madmor om hendes gufmamse - daggamle
kyllinger...
Og har nu fået en advarsel om at kyllingerne kan give en sygdom kaldet
feline avium (kan behandles med antibiotika)... en sygdom som vist kan være
ganske forfærdelig for den enkelte kat som rammes
Kender I denne sygdom? Kan den på nogen måde forebygges??? Er det en sygdom
som er meget almindelig i danske "hønserier"??? Er det rigtigt at den ikke
er "kendt" i Sverige (det er noget med at sygdommen overføres af bakterier,
som man vist har fået udryddet) og at der derfor er manglende
resistens/modstandsdygtighed???
Vil gerne vide så meget som muligt, da Tia jo er helt vild med kyllingerne -
og jeg synes ærlig talt at hun skal have lov til at få dem... hvis altså jeg
kan vurdere risici og fordele

Mvh Ann - og Tia, der krydser poter for at kyllingerne kan godkendes

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-04-03 15:59

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message

> [...]
bakterier,
> som man vist har fået udryddet) og at der derfor er manglende

Har aldrig hørt om sygdommen. Det lyder som typisk
svensk - de tror nemlig altid at den sorte død venter lige
om hjørnet i Danmark og at vi lider af alskens
dårligdomme ))

Men her er hvad jeg kunne finde:

Although Mycobacterium avium infections are common in
wild, domestic and exotic captive birds, infections in
mamalian species are rare.

Most commonly they produce cutaneous lesions;
however, exceptionally they may also induce disseminated
disease. Only a few cases of disseminated
Mycobacterium avium infection have been described in
mammals, including dogs, cats, rabbits, primates, swine,
cattle, sheep and horses.

Pigs and rabbits seem to be predisposed, whereas dogs
and cats are considered to be highly resistant to these
organisms.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-04-03 18:25

Jap Helle, mange svenskere er helt hysteriske hvad angår sygdomme, og Inger
(Tias gammelmatte) er nok ingen undtagelse, i hvert fald når det gælder
hendes egne katte. En af hendes opdrættere har fået 11 katte syge efter
import af danske kyllinger (daggamle) 2 af dem er efter et par år stadig
ikke helt raske, så i dette tilfælde forstår jeg at Inger er bekymret.

Ann sender du de oplysninger Helle har fundet til Inger? Det er jo altid
godt at blive beroliget lidt. Det var måske også en ide, at tage en snak med
din dyrlæge.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 29-04-03 22:39

Hejsa.

>Jap Helle, mange svenskere er helt hysteriske hvad angår sygdomme, og Inger
(Tias gammelmatte) er nok ingen undtagelse, i hvert fald når det gælder
hendes egne katte.

<> Hæ - ved ikke lige med svenskere generelt... men jo Inger er!
Og dét er helt OK med mig... har det jo selv sådan... derfor spurgte jeg om
nogen kendte til sygdommen, for jeg kunne ikke selv finde ordentlige data...

>En af hendes opdrættere har fået 11 katte syge efter
import af danske kyllinger (daggamle) 2 af dem er efter et par år stadig
ikke helt raske, så i dette tilfælde forstår jeg at Inger er bekymret.

<> Jeps!!! og det hører vel med til historien at der er tale om oprindeligt
gode, sunde, raske avlsdyr, der nu har et vaklende helbred med alskens
følgesygdomme

>Ann sender du de oplysninger Helle har fundet til Inger? Det er jo altid
godt at blive beroliget lidt. Det var måske også en ide, at tage en snak med
din dyrlæge.

<> Jamen sæ'fø'li'
Skal alligevel have sendt en mail med en hoben nye billeder... der gik et
eller andet galt sidst, så Inger fik kun en laaaang tekstmail - med
udførlige kommentarer til de (ikke)vedhæftede billeder *sss*

Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-04-03 00:39

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> En af hendes opdrættere har fået 11 katte syge efter
> import af danske kyllinger (daggamle) 2 af dem er efter et par år stadig
> ikke helt raske, så i dette tilfælde forstår jeg at Inger er bekymret.

Jamen, så kan jeg da godt forstå at hun er betænkelig -
men kattene kan jo godt være syge uden at det har noget
med kyllingerne at gøre - eller de kan være
fejldiagnosticeret. Jeg kender mange, som fodrer med
daggamle kylliger og har gjort det i mange år - og har
endnu til gode at høre om nogen, der er blevet syge af
det. Ikke dermed sagt at det ikke kan ske - selvfølgelig
kan det dét - men det giver bestemt også andre
sundhedsmæssige fordele.

> Ann sender du de oplysninger Helle har fundet til Inger? Det er jo altid
> godt at blive beroliget lidt. Det var måske også en ide, at tage en snak
med
> din dyrlæge.

Jeg har snakket med Raiku om fodring med daggamle
kyllinger og hun synes at det er fortrinligt foder ville også
selv gøre det ind imellem - hvis hendes katte ellers gad at
æde dem

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians