Dekorering af træ med mikrobølger.
Fra : 120102356817

Dato : 28-04-03 23:08

Er der nogen som ved, om at man kan få noget udstyr, så at man kan dekorere træ,
f.eks. med mikrobølger, partikkelstråler, eller andet - helst på afstand. Jeg
forestiller mig noget, som måske kan få træets naturlige mønster frem - og gøre
det ekstra mørkt, måske i striber, så det ligner naturligt træ. Eventuelt, at
kunne "affyre" nogen pulser, som kan lave noget, som "ligner" knaster. Det skal
helst være rimelig perfekt, og det må ikke være de store fejl. Det ser ikke så
naturligt ud, hvis at "strålen" et sted rammer lidt forkert, således at den
"mørke knast" kommer til at sidde forkert, og ikke ser ud til, at have noget med
træet at gøre. F.eks. hvis at man forsøger at male nogen lodrette striber, så må
der ikke komme en effekt, så at bølgen rammer lidt forkert, og giver noget som
svarer til en knast ved siden af - og så et hul i den lodrette mønster. Det skal
se troværdigt ud.

Har nogen et apperat stående? Og kan nogen forklare frekvenser, og om det evt.
skulle være partikkelbølger?

Det må jo være muligt.

At dekorere træ, burde være en simpel ting.

Det må helst ikke ligne interferrens, hvis ikke, at det ser naturligt nok ud.
Hellerikke med partikkelbølger.

Hvis at "bølgerne" eller "partiklerne" har nogen negativ effekt overfor mennesker
eller dyr, så kunne jeg også godt tænke mig, at vide om at man f.eks. kan have
nogen simpel forholdsregler for beskyttelse, når træet behandles. Det skal
fungere såvel på finér, som på almindelig egetræ, og være uafhængig af træsort.
Derimod må f.eks. plastik ikke umiddelbart påvirkes, meddens at spånplader må
påvirkes, så længe at det er under et evt. lag hvidt melamin.

Fra : Danny Andreasen

Dato : 29-04-03 01:01

prøv at søge under phaser og startrek på ebay.com.. ?

Fra : 120102356817

Dato : 30-04-03 01:29

Tue, 29 Apr 2003 20:50:32 +0200, "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev:
> "120102356817" <jdm@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:1104_1051637438
@news.inet.tele.dk...

> Det kan du få lavet i ergoterapien på Sankt Hans Hospital.
> Og så er det gratis!
>
> Mvh
> Martin

Prøv nu at svare seriøst! Du kan jo også prøve at se, om ikke noget af dit træ,
har linier, som kun kan ses fra den ene side. Det skal helst være hvor at
belysningen har været fra den ene side i mange år!

Det er jo et videnskabeligt faktum. Ikke noget, som kun kan ses på et hospital.
Faktisk, så er det ofte et af de steder hvor at det ikke kan ses. Her males alt
hvidt.

Derimod, hvis du køber en musemåtte i planetariet med et hologram på, så får du
måske noget som ligner. Eller en gammel linial, som havde "linier" og et
damplokomotiv som ændrede sig, når at man vippede linialen. Altså, her ved
linialen samme effekt, men bare plast. Linierne virker som årene i træet. Og de
er så bevidst farvet på begge sider. Som kan gøres optisk på træ. Enten ved at
det naturligt falmer. Eller på grund af produktionsprocessen.

Jeg tror - som sædvanligt - at de på hospitalerne kun har meget lidt begrænset
kendskab til fysik. Måske kan nogen få dog have haft en gammel plastlinial som
har et billede der kan vippes, eller tal som ændrer sig, når den vippes. Og så
kan man også her se samme teknik, altså at den ene side af "rillerne" har en
farve, og den anden side, en anden farve. Præcis som træ har, når det kun falmer
på den ene side.

Nu kan du så gå hjem og male øjne på træet som kan flytte sig. Du skal bare have
det rette udstyr..

"Danny Andreasen" <danny@styles.dk> wrote:
prøv at søge under phaser og startrek på ebay.com.. ?

Umiddelbart er det en naturlig effekt, som også skyldes solen. Om at en "phaser"
fra startrek kan bruges ved jeg ikke. Jeg har ikke prøvet, men vil godt have, at
man kan proppe en film/hologram i, så at træets mønster bestemmes. Jeg tvivler
dog på, at det er en teknik fra startrek, da at jeg altid har betragtet startrek
som en af de mest useriøse fremtidsfilm der findes. Mange andre er meget bedre -
når det drejer sig, om fremtid og videnskab. Den eneste mulighed for startrek er,
at den overhovedet ikke findes, og at alle ombord på rumskibet er
livstidsfangere, som har fået elektroder på hjernen, så de befinder sig i et
virtuel univers, hvor de nu skal tro på en højst usandsynlig verden. Og at man
forsøger at give livet bag tremmer mening i det kunstige "spilleunivers", hvor de
i princippet kan have uendelig liv, indtil at de dør i livstidscellen, og måske
også rejse i tiden, og andet gas.
Alt er gas i startrek. Også holografirummet. Generelt betragter jeg enhver film
med overlyshastighed, og at rejse tilbage i tiden som fup. At lave tidsrejser kan
man simpelthen ikke. Måske kunne man, hvis at alt kunne beskrives som linære
ligninger. Men det er simpelthen umuligt. Selv "terminatorfilmen", hvor at
robotten kunne efterligne alt, var væsentlig mere sandsynlig end startrek. Med
nanoteknologi, vil det måske være muligt. Selvom at dele af robotten går af, så
vil de dels kunne finde hinanden udfra radiobølger eller andet, kunne man
forestille sig. Måske fordi at de kan se hinanden, hvis robotten bliver stor nok,
til at den har "øjne". Man kan måske fremstille materialer op til 200 gange
stærkere end stål udfra nanoteknologi. 20 gange kan man idag uden nanoteknologi.
(fiskesnørren og dragesnoren f.eks.)
Men at rejse i tiden, er umuligt. Man kan måske godt rejse frem - men aldrig
tilbage. Det kan kun gøres, hvis du lægger byen fremtiden på jorden, og kan rejse
til og fra den. Du kan dog ikke rejse til fremtiden i selve fremtiden, med mindre
at du har en superfremtid. Men det har næppe noget med Einsten at gøre.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-04-03 16:39

120102356817 wrote:
> Er der nogen som ved, om at man kan få noget udstyr, så at
> man kan dekorere træ, f.eks. med mikrobølger, partikkelstråler

Du kan sikkert få udstyr til at behandle træ med mikrobølger.
Det er en teknik der bruges til at standse udbredelsen af
skimmelsvamp i gamle huse ved at varme træet lokalt.

> Jeg forestiller mig noget, som måske kan få træets
> naturlige mønster frem - og gøre det ekstra mørkt, måske
> i striber, så det ligner naturligt træ.
Hvad med bejse?

Det kunne være interessant at udregne korrelationen mellem
dette indlæg og så BW's, og se om der er en særlig høj
korrelation.

Man kunne f.eks. gzip'pe dette indlæg konkateneret med en
række forskellige BW indlæg, og så gzippe filerne for sig,
og så trække størrelserne af filerne fra hinanden. Så får
man et estimat af den relative entropi mellem dette indlæg
og andre forfattere i denne gruppe.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : 120102356817

Dato : 29-04-03 18:13

Der faktisk en årsag til at jeg efterspørger udstyret.

Begge mine døre, er pludselig kommen til at have nogen holografiske linser på sig. Og dem vil jeg jo godt få
af.

Af en eller anden grund, så opstod pludselig nogen knaster på træet. De så lidt unaturlige ud - syntes jeg.
Lignede måske mere "øjn" end en helt naturlig knast.
Lidt besynderligt, og jeg kunne ikke regne ud, hvordan den var kommen. Efter at have rådspurgt mig omkring, så
har jeg fået at vide, at det er almindeligt.

Den præcise årsag kender jeg ikke. Jeg fik at vide, at meget billig træ, var lavet med en lysfølsom lak, som
man brugte under fremstillingen til at kompensere for fejl i træet - og måske kunne det være årsagen.

Af en eller anden grund, så kom effekterne så frem, da at jeg gav det teaktræsolie! Det fremhævede nyancerne,
og pludselig stod øjnene klart frem.

Det som fik det til at ligne øjn, viste sig at være en slags optisk bedrag. Noget, som svarer til et hologram.
Når at de små fordybninger i træet belyses fra den ene side, og ikke fra den anden, eller mindre fra den anden,
så vil det kunne blive farvet på grund af belysningen (falmet f.eks.) på den ene side, meddens den anden
forbliver uændret. Det betyder, at betragtes døren fra den ene side, så ses fordybningernes farve kun fra denne
side. Her er de måske mørke. Når at man går om og ser fra en anden vinkel, så ses fordybningerne herfra. Og
farven kan være ændret. Det gør, at det i nogen tilfælde kan ligne et hologram. I mit tilfælde, kunne "øjnene"
flytte sig, afhængig af, hvordan at man så på træet. Også nogen af striberne, var opstået på samme måde. Og når
at man satte en finger på, og flyttede sig, så vil to striber blive fremhævet når man henholdsvis så på den
anden side, og fra den anden. De to striber må have farvet træet mørkt fra hver sin side, hvorved at det kan
ses. Og mønsteret ændres, som funktion af vinklen.

Samme effekt ses, når træ belyses fra den ene side i mange år. Da vil det ofte blive mere lys fra denne side.
Det afhænger af træet. Fra den side, hvor det ikke får lys, vil det være normalt. Og man vil da se, at selvom
at man belyser træet med samme belysning (f.eks. en lommelygte), så vil "knasten" eller "striberne", kunne være
usynlige, afhængig af, hvilken side de ses fra! Og synlige fra den anden side, hvor at det ikke er falmet ens.

Altså, kan man lave knaster som tilsyneladende forsvinder, når at de ses fra den ene side, og er synlige fra
den anden. Og naturen kan gøre det, på grund af det kun falmes fra den ene side.

Naturligvis er selve træets "porer" de samme. Og træets mønster ændrer sig ikke direkte, når man kigger på
fordybningerne. Men farven ændrer sig, fordi at fordybningerne har forskellig farve, afhængig af, om du ser dem
fra den ene eller den anden side.

På mange måder ligner det et dagslyshologram. Spørgsmålet var nu, hvordan de kunne fjernes. Allerede ved
fremstillingen forsøger man åbenbart at kompensere for træs naturlige udseende med optiske måder. Og efter
nogen år, ser det måske forfærdeligt ud, når at træet påvirkes på en måde, til at kompensationen får en ny
effekt..

Men jeg tror, at hvis at det skal kompenseres for de fejl, som at mit træ har fået, så skal det kraftige midler
til. Altså noget med laserlys, og hologramteori. For et hologram kan nok fjernes med et modsat hologram.

Måske kunne man også anvende metoden, til at implantere hologrammer i træ.

Jeg går ud fra, at farveskiftet som afhænger af vinkelen hvormed træet betragtes, og dermed hvilke dele af
træet som man ser, faktisk kun kan skyldes lys. Altså, at f.eks. træet er falmet fra den ene side, og ikke fra
den anden. Det er altså ikke noget naturligt, som man har i ny frisk træ. Men noget naturligt, som opstår på
grund af belysning.

Det sjove var så, at jeg ikke opdagede de før at jeg gav det olie. Før det, da var det umuligt at umiddelbart
se. Men træolien fremhæver nyancen, og får linsen frem. Eller "øjet", som kan flytte sig.

Men som at man nu altså ved, så er det en helt naturlig forklaring. Og det er ganske almindeligt for træ.
Specielt steder, hvor det ikke belyses forfra, men f.eks. fra siden. Det utrolige er, at kunne kompensere for
det. Og det var derfor, at jeg vil vide, om nogen mon havde udstyret.

Fra : 120102356817

Dato : 29-04-03 18:31

Jeg tænkte på, om nogen her på dk.videnskab måske kan fortælle
om fremstilling af træ, og om at man bruger holografiske, eller
optiske metoder ved fremstillingen, hvor at træet får en fotolak
som gør at træet bliver modtageligt overfor lys, og at man kan
lave træet så det ser mere perfekt ud. Måske, også forklare, om
at effekten, skyldes produktionen af træet, eller om det er
denne form for træ, og kombineret med, at træet er belyst i
mange år fra den ene side og ikke fra den anden, eller om det
udelukkende er noget naturligt som skyldes belysning fra den ene
side, og ikke fra den anden, som får disse mærkelige effekter
frem, hvor at træets mønster afhænger af hvorfra det ses.

Mit træ var teaktræ. Har det noget med træart at gøre. Og hvor
det kommer fra?

Jeg vil tro, at det nok er nogen tømrer som har hørt om
problemet. Og måske også har den korrekte forklaring, på "øjne"
som flytter sig, da vores lidt var éen vi selv fandt på som
årsag, udfra det som kunne umiddelbart ses på træet.

Er det også risiko for, at der kommer "bevægende øjne" eller
"farvelinier" på træet, hvis at man køber noget nyt træ idag,
eller har man fundet en måde at behandle træ på, i de sidste 30
år, som gør at det ikke kan ske?

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-03 19:51

Fra : 120102356817