Labrador Hvalp købes
Fra : Thomas E. Rasmussen

Dato : 28-04-03 20:16

Er der ikke et sted på internettet hvor der er Labrador Hvalpe til salg det
skal IKKE være med stamtavler og alt det der - vi skal bare ha' en hund der
er en sød og dejlig familie hund.

Thomas Rasmussen

Fra : Musen

Dato : 29-04-03 07:28

> [...]
det
> skal IKKE være med stamtavler og alt det der - vi skal bare ha' en hund

Prøv dba.dk eller gulgratis.dk. der plejer at være en hel del af den slags
annoncer. Held og lykke med det

Venlig hilsen Musen

Fra : Karen

Dato : 29-04-03 09:43

http://home19.inet.tele.dk/drk-lab/drk-hvalpe.htm

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-04-03 13:14

"Thomas E. Rasmussen" <thomas.egelund@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead7de0$0$31972$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
det
> skal IKKE være med stamtavler og alt det der - vi skal bare ha' en hund

Hej Thomas,

Jeg gætter på, at når du siger at du ikke vil have en stamtavle - så skyldes
det at du gerne vil spare penge på anskaffelsen af hunden. Det forstår jeg
faktisk godt, for det er jo efterhånden en større udskrivning at købe hund.
Du vil sikkert se, at en Labrador Retriever med stamtavle koster 5-6.000 kr.
og ved at få en Labrador uden stamtavle kan man sikkert sagtens spare et par
tusinde.

Alligevel synes jeg at du skal tænke på, hvad det koster at have hund.
Stamtavle eller ej. Hunde uden stamtavle spiser det samme foder og koster
det samme i både forsikring og dyrlæge. Jeg gætter på at det koster ca.
4.000 kr. om året at have hund hvis man tager det hele med. Hvis hunden
holder i 12 år så er det en investering på 48.000 kr. som er gjort i gode
hundeoplevelser. Lidt kynisk taler vi altså om at du ved at spare 2.000 kr.
reducerer din investering i hund med 4%, noget som jeg tror de fleste af os
der har hund sagtens kunne spare ved at være mere prisbevidste når vi købte
foder eller ved at undersøge priser når vi får hunden vaccineret etc.

Ved at købe en hund med stambog vil du få en deklaration på hundens
forældredyr. Det er specielt sundhed som betyder noget. Du får altså ren
besked om, hvorvidt forældrene har arvelige sygdomme som hofteledsdysplasi,
albueledsdysplasi og øjenlidelser. Da din garanti for "fejl og mangler" ved
hvalpen er reguleret i købeloven, er den garanti du får fra opdrætteren
nøjagtig den samme uanset om du køber med eller uden stambog. Men tænk
alligevel på hvor ærgerligt det er at få en rar hund som man er glad for, og
så måtte aflive hunden p.g.a. alvorlige sundhedsproblemer som hvalpen har
arvet fra sine forældre.

Endelig er det da meget godt at vide, at når man nu er interesseret i en
Labrador, og forventer at få et Labrador-temperament ind i huset, at man så
ikke får noget der "ligner en Labrador til forveksling". Og hvis der
virkelig er tale om 100% Labrador på både far og mor-side, så ville jeg
interessere mig meget for, hvorfor der IKKE var en stambog. Hvad var det for
stambogsføringskrav forældredyrene ikke kunne opfylde? Hvorfor ville
opdrætteren ikke gerne have et par tusinde kr. mere for hver hvalp i kuldet?

Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg ikke påstår at hunde uden
stamtavle er hverken bedre eller dårligere end hunde med stamtavle. Min
pointe er bare, at en stambog kan se dyr ud i anskaffelsesøjeblikket, men
set over hundens levetid kan det være penge der er givet godt ud.

Bedste hilsner
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-04-03 13:49

> Søren Voigt skriver:

(klip)

Hej
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Sørens gode indlæg, men måske skal der lige
gøres opmærksom på at de nævnte regler kun gælder for hunde stambogsført i
DKK (Dansk Kennel Klub) der findes efterhånden flere andre stambogsførende
organisationer som har Labradors på hvalpelisterne. Bl.a. DRU (Dansk
Racehunde Union) og Jagtklubben (hvad er det nu den hedder?). Den eneste
organisation der forlanger visse sundhedskrav til avlshunde er altså DKK.
Hilsen Vibeke

---

Fra : x Vuf x

Dato : 29-04-03 14:32

Tue, 29 Apr 2003 14:49:27 +0200, Battlefield´s wrote:

> [...]

>organisation der forlanger visse sundhedskrav til avlshunde er altså DKK.

Sikke da noget vås! Mine hunde bli'r da både udstillet før avl og øjenlyst!
Og jeg stambogsfører "kun" i DHL.
Nu er det godt nok ikke Labrador, jeg har...

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com/

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-04-03 14:48

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
newsvsavshov0o63247dnub8qta4u71ibkvm@4ax.com...
> [...]

øjenlyst!
> Og jeg stambogsfører "kun" i DHL.
> Nu er det godt nok ikke Labrador, jeg har...

Jeg tror, at det Vibeke hentyder til, er at der findes en stambog der
optager Labrador Retriever hvor der _ingen_ sundhedskrav stilles. Ser man
ned over denne stambogs hvalpeliste for Labrador Retriever findes der pt. 22
kuld udlyst. Kun 1 af disse 22 kuld kunne få udstedt stambog i DKK. Der
findes kuld hvor hverken far eller mor overhovedet er HD-fotograferet.
Øjenlysningerne mangler eller er flere år gamle. De færreste er deklareret
med albuestatus.

Det er en skandale for avlen af verdens bedste hunderace, at kvaksalvere
uden seriøs interesse for racens fremtid kan få lov til at holde på med
deres useriøse avl.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : x Vuf x

Dato : 29-04-03 19:27

Tue, 29 Apr 2003 15:48:24 +0200, Søren Voigt wrote:
> [...]

>findes kuld hvor hverken far eller mor overhovedet er HD-fotograferet.
>Øjenlysningerne mangler eller er flere år gamle. De færreste er deklareret

Det er da noget svineri, men det berettiger ikke til hentydninger om,
at det kun er DKK-hunde, der bliver undersøgt i hoved og mås!

>Det er en skandale for avlen af verdens bedste hunderace, at kvaksalvere
>uden seriøs interesse for racens fremtid kan få lov til at holde på med
>deres useriøse avl.

Det er en skandale ja, men at det skulle være verdens bedste race,
kan jeg IKKE gi' dig ret i! Du ved nok...Hver sin smag!

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-04-03 20:04

> [...]

Hej Sonja P,

Har du linket til DHL's hvalpeliste for Labrador Retriever? Hvad er
stambogsføringskravet til en Labrador Retriever i DHL?

/Søren

Fra : Rikke Andersen

Dato : 30-04-03 08:04

> Jeg gætter på at det koster ca.
> 4.000 kr. om året at have hund hvis man tager det hele med.

Hej Søren

Øv jeg må gøre noget forkert, for jeg kan altså ikke holde omkostningerne
nede på 4.000,- *SMILER STORT*

Knusere fra

Rikke Andersen
www.bobbe.dk

Fra : kajo

Dato : 01-05-03 00:02

"Søren Voigt" <soren_voigt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

SNIP

Som andre har skrevet, er det et meget godt indlæg.
Det er bare en skam at det er fyldt med dobbeltmoral og antydninger.

> [...]
og
> så måtte aflive hunden p.g.a. alvorlige sundhedsproblemer som hvalpen har

Hofteledsdysplai kommer ikke nødvendigvis fra forældrene men kan ligge meget
længere tilbage.

> [...]

> stambogsføringskrav forældredyrene ikke kunne opfylde? Hvorfor ville
> opdrætteren ikke gerne have et par tusinde kr. mere for hver hvalp i

Hvem siger forældredyrene ikke kunne opfylde stambogsføringskravene?

> Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg ikke påstår at hunde uden
> stamtavle er hverken bedre eller dårligere end hunde med stamtavle.

Det viker bare sådan.

Men man skal selvfølgelig passe på hvor man køber sin hvalp, også selv om
man køber en med stamtavle.
Chancen for at få en syg hund er efter min menig lige stor, uanset om der er
stamtavle eller ej.

Mvh. Kajo