Geologiske kort
Fra : Jens Kristian Damsga~

Dato : 28-04-03 16:45

Er der nogen, der kender en bog eller et websted med palæografiske kort
over Danmark,
altså kort der viser Danmarks (og måske tilstødende områders) og deres
udvikling fra
kambrisk tid.

m. v. h.
Jens Damsgård

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-04-03 23:12

Hvad med http://www.varv.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-04-03 08:38

Jens Kristian Damsgaard skrev:
> Er der nogen, der kender en bog eller et websted med
> palæografiske kort over Danmark, altså kort der viser
> Danmarks (og måske tilstødende områders) og deres
> udvikling fra kambrisk tid.

Jeg har (vistnok i Nordisk Korthandel) købt et kort over
"Skånes Berggrund". Jeg har endnu ikke fundet et komplet
palæogeografisk kort over Danmark. Tidsskriftet "Varv",
som Peter Ole nævner, har bragt nogle fine kort af slagsen
over Bornholm, Fx i 1988-2 og 3, 1989-1 og 3.

Det palæogeografiske materiale ligger jo lidt dybt nede i
det meste af resten af landet.

DGU har udgivet et jordartskort over Danmark i 4 dele
(1:200 000). Men det er jo en anden (og senere) historie.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- palæografi: læren om skriftarterne i oltid og middelalder