EP
Fra : Peter F.

Dato : 28-04-03 13:29

Jeg er ved at skrive danskopgave i gymnasiet om Kashmir, og udviklingen i
deres musik og tekster gennem årene. Jeg er stødt ind i at de har udgivet en
masse EP'er. Jeg ved at en EP er en slags single med normalt 2-5 numre, men
er der nogen der kan forlare begrebet nærmere?
Hvad er, som regel, grunden til at bands udgiver EP'er?

Håber I gider hjælpe, det plejer I jo
Venlig hilsen Peter

Fra : Dopedog

Dato : 28-04-03 13:45

> [...]
men
> er der nogen der kan forlare begrebet nærmere?
> Hvad er, som regel, grunden til at bands udgiver EP'er?

VIl bare lige sige at en EP faktisk er en mellemting mellem en single og et
helt album. Mener det står for Extended et-eller-andet

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-04-03 13:58

> VIl bare lige sige at en EP faktisk er en mellemting mellem en single og
et
> helt album. Mener det står for Extended et-eller-andet

"Extended Play" kanske?

Kasper

Fra : Per

Dato : 28-04-03 13:59

"Dopedog" <dopedog@privat.dk> skrev i en meddelelse
> en
> men

EP står for Extended Play, ligesom LP står for Long Play... og EP'ens
funktion er efter min mening enten at være en forløber for en LP (eller CD
for den sags skyld) eller en udgivelse, der efterfølger en LP - typisk med
numre, der måske ikke lige kom med på føromtalte LP.
Det kan også være en udgivelse, der tematisk er mere koncentreret på få
numre...

/Per

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 28-04-03 14:11

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> er der nogen der kan forlare begrebet nærmere?
> Hvad er, som regel, grunden til at bands udgiver EP'er?

EP står for "Extended Play" i modsætning til en LP, "Long play" og en
Single. En EP er altså et format, der hverken er en single eller en LP
(eller, som du skriver "et helt album". "LP" har knyttet sig så meget til
vinylplader at det ikke bruges om CD'er, selv om der logisk set ikke burde
være noget til hinder for det)

Hvornår en udgivelse kan kaldes en EP er lidt en smagssag. Der findes LP'er
med seks numre (og sikkert også færre) og singler med fire - selv om mange
sikkert ville sige at netop de antal numre ville være passende til en EP.

Der kan være mange grunde til at udgive EP'er. Fx at:

- man på et givet tidspunkt ikke har materiale nok til et album, men udgiver
en EP fordi man vurderer at der er efterspørgsel efter den, eller der en
markedsføringsgevinst i det.

- man har for meget materiale til et album og vælger at udgive de overskydne
numre på EP'er frem for på singler

- man ikke udgiver sin numre med henblik på airplay (hvilket oftetst er
grunden til at udgive singler), men alligevel ønsker at udgive forløbere for
sine album

- man er lidt en krukke der synes det lyder fedt at sige at man har udgivet
en EP

-Jakob

Fra : Uffe Holst

Dato : 28-04-03 14:19

In an article of 28 Apr 2003 Jakob T. Eriksen wrote:

> [...]
> vinylplader at det ikke bruges om CD'er, selv om der logisk set ikke burde

Jeg har da nogle CD'ere stående på hylden, hvortil EP klæber. Men det
er korrekt, at det er meget lidt anvendt.

> [...]
> sikkert ville sige at netop de antal numre ville være passende til en EP.

Jeg fik engang at vide, at en EP har en spilletid på 20-30 minutter.

--
Uffe Holst

Fra : Lars Rindsig

Dato : 28-04-03 17:43

Uffe Holst wrote:

> Jeg fik engang at vide, at en EP har en spilletid på 20-30 minutter.

Du kan ikke rigtigt bruge tid til så meget - afair har Aphex Twin (eller
en eller anden én) udgivet en single på tre kvarter, eller deromkring,
og fx The Minutemen lavede LP'er ned spilletid på de hersens 20-30
minutter, og så begynder definitionerne at sejle en smule.

Lars

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-04-03 14:27

Jakob T. Eriksen wrote:

> Der kan være mange grunde til at udgive EP'er. Fx at:

Snip

> - man er lidt en krukke der synes det lyder fedt at sige at man har
> udgivet en EP

*LOL*

-Sune

Fra : Lars Rindsig

Dato : 28-04-03 17:48

Jakob T. Eriksen wrote:

> - man på et givet tidspunkt ikke har materiale nok til et album, men
> udgiver en EP fordi man vurderer at der er efterspørgsel efter den,
> eller der en markedsføringsgevinst i det.

M-hm. EP'er var ret udbredte i England og Frankrig i 50'erne og starten
af 60'erne; for de amerikanske kunstneres vedkommende var det ofte
nedbarberede udgaver af de amerikanske LP'er, hvor alt fyldstoffet blev
fjernet.

> - man har for meget materiale til et album og vælger at udgive de
> overskydne numre på EP'er frem for på singler

.... eller man har ikke nok materiale til en LP. Hvis vi bliver hos de
store navne, var Magical Mystery Tour jo fx en EP.

EP'er er i øvrigt stadig ret udbredte i punk-kredse (og visse
indie-cirkler også), bl.a. fordi det i mange tilfælde er ulideligt at
høre et helt album med et hardcore-band, eller fordi det er små bands,
der ikke har så meget materiale.

Lars

Fra : Carit

Dato : 19-05-03 22:49

Tildels var EP'er udbredte netop fordi lydkvaliteten på en 7" med kun 2-3
sange på hver side i 45 rpm, alt andet lige er langt bedre end på en LP med
20 min spilletid på begge sider.
I dag udgives stadig EP'er i cd format fordi omkostningerne på produktion af
en cd med spilletid under 16 minutter er væsentlig lavere end en fuldlængde
cd > 16 min.
Men som også tidligere nævnt giver formatets omfang af 4-6 sange også
mulighed for at fremstå mere helstøbt end det måske er muligt for et ungt
band på en lp.
I England ses mange upcoming bands at udgive ep'er af ovenstående grunde,
efterhånden som repetoiret udvides udgives herefter LP/fuldlængde cd'ere.