Hvalpe og mad ?!?!?
Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 12:58

Hejsa

Har købt noget hvalpefoder til vores lille ny og der står han han skal ha
når han er mellem 3-6 uger 225-380 gram og da han jo er 8 uger kan det ikke
være den tabel jeg skal bruge så hvis man kigger i den tabel for hvalpe
mellem 6 uger og 7 mdr står der han skal ha 150- 290 gram ?!?!?!?

Det kan da ikke passe, at han skal ha mindre som 8 ugers hvalp end som 6
ugers hvalp ?!?!?

Mvh Martin & Dea

--Og Kemba som har appetit som en MEGET stor hund --

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-04-03 13:04

Hejsa.

Min lille nye hvalp, får hvad han kan spise. Jeg vejer det ikke, men holder
øje med om han bliver tyk. Har aldrig oplevet at de bliver tykke. Men for en
sikkerhedsskyld 2 hvalpe er jo ikke ens.

V H Gitte

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 13:18

> [...]
en
> sikkerhedsskyld 2 hvalpe er jo ikke ens.

Jeg vil oxo helst bare gi' ham det han vil ha', da det virker som om han
sagtens kan spise mere, men vil jo helst ikke over fodre ham, men der skal
jo noget til når man er en broholmer/malamut/schæfer, med fuld fart på..

Mvh

Martin & Dea

Fra : BN

Dato : 29-04-03 18:49

Hejsa

Da jeg fik Sandra, fik hun afmålt det mad hun skulle have. Jeg delte det ud
på to gange dagligt. Hum´n var/er meget energisk og hun var meget tynd.
På posen stod der, at man skulle passe på at hunden ikke får
proteinforgiftning. Efter et dyrlægebesøg, fik jeg at vide, at Sandra skulle
have det at spise, som hun var i stand til at omsætte (altså forstås på
denne måde, at hun ikke bare blev proppet og fed), da hun ikke ville få
proteinforgiftning ved dobbelt dosis, men kun hvis hun fik f.eks. kød ved
siden af. Jeg begyndte at give hende den daglige anbefaling to gange om
dagen, og hun blev hurtigt en flot hund, som farede lige så meget rundt som
inden, dog uden at løbe det hele af sig.

Nu kan nogle måske tro, at jeg sultede hende, dette var dog ikke tilfældet.
Hun var meget tynd da jeg anskaffede mig hende (4,5 mdr.), så det tog
naturligvis lidt tid før hun blev lidt "buttet" ;---)

Jeg synes du skal snakke med din dyrlæge, da som der tidligere er blevet
nævnt, så er der meget stor forskel fra hund til hund. Blot lige min
historie, håber den kan vejlede dig lidt

Hilsen BN

Fra : René Kofoed

Dato : 30-04-03 07:00

Hej Martin.
Hvilket foder bruger du ??
Du må for guds skyld ikke overfodre en sådan blanding, med et billigt
p..foder.
Du har en hund der er udsat, for stor risiko for at vokse for hurtigt. Køb
et dyrt produkt, det lønner sig i den sidste ende.
Jeg har en schæferhvalp på 9 mdr. som har fået Hills Precription Diet Large
Breed, fra dyrlægen. Det er meget dyrt, men du er sikker på at, hunden kun
får det den skal bruge, da det er udviklet til store hunderacer.
Der findes også andre produkter udviklet til store hunderacer.
Jeg har ikke fulgt foderanvisningen til punkt og prikke. Han har også fået
det han kunne spise.
MVH Susanne.

Fra : Therese

Dato : 28-04-03 13:48

"Martin Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> være den tabel jeg skal bruge så hvis man kigger i den tabel for hvalpe
> mellem 6 uger og 7 mdr står der han skal ha 150- 290 gram ?!?!?!?

Det lyder som en lidt mærkelig fodertabel efter min mening. Alt det
hvalpefoder, jeg har set, er der en væsentlig mere udførlig vejledning med
langt flere intervaller. De fleste har inddeling efter hvalpens alder og
vægt tit i forhold til om vægten er over eller under 50% af racens
voksenvægt. Jeg tror vi skiftede fodermængde hver uge eller hver 14. dag, da
vores var lille.

Det lyder i hvert fald meget mærkeligt, at den skal have mindre nu. Er det
et billigt mærke?

Ideén med at give den, hvad den kan spise, er meget god, som det er nu, men
utilstrækkelig i længden. Jeg synes du skal få fat i en bedre
fodervejledning til produktet eller skift foderet til noget med en bedre
vejledning.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-04-03 14:05

Hejsa.

Det er kun som hvalpe, mine hunde får hvad de kan spise. Som voksne giver
jeg dem, den mængde jeg har fundet ud af er passende for at deres form er
ok. Dette er som regel mindre end vejledningen siger. Ellers ville min gamle
korthåret ligne en omvandrende klaverbænk. ( Og han har lidt for meget på
sidebenene nu også)

V H Gitte

Fra : Therese

Dato : 28-04-03 14:07

"Gitte & Thorleif" skrev i en meddelelse
> Det er kun som hvalpe, mine hunde får hvad de kan spise.
Ja, men hvor længe er hunden hvalp? Bernhard skulle i hvert fald ikke have
alt det, han kunne spise da han var 6 mdr. Hvis det er første gang man har
hund, kan det være meget rart at have nogle anbefalede mængder at gå efter.

> [...]
gamle
> korthåret ligne en omvandrende klaverbænk. ( Og han har lidt for meget på
Den er jeg helt enig med dig i. Her kan man nemmere regulere det ved at føle
på sidebenene

--
Mange hilsner
Therese, der lige har fået at vide af dyrlægeassistenten, at Bernhard ligger

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-04-03 14:23

Hejsa.

Det med mad er svært. Nogle har hunde der æder til de trimler, andres
forlader madskålen når de er mætte, andre skal nødes.
Jeg køber EN sæk hvalpefoder, når de har spist den går de over på
voksenfoder.
Hvalpene fodres 3 gange dagligt, trapper ned på 2 når de ikke længere gider
spise frokost.
Under hele opvæksten holder jeg øje med om de bliver fede. Begynder de på
det så tilpasser jeg maden. Indtil det får de det de kan æde. Så det har
ikke noget med alder at gøre, men ofte sker det omkring et år.
Min datters Shiba er snart 2 år og får stadig lov til at spise al det han
kan og med ekstra guf i. Og han er og bliver for tynd.
V H Gitte

Fra : Smat

Dato : 29-04-03 18:50

> [...]
ligger
> lige på den øvre side vægtgrænsen! Så han skal nu reguleres lidt ned i

Jeg synes da slet ik´ke Bernhard er i overkanten, set i forhold til Apollo
der er på fedekur.... hmm det kan være der er lidt delte meninger rundt
omkring. Men jeg synes du Bernhard er tæskeflot

Margrethe

Fra : Therese

Dato : 30-04-03 11:39

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes da slet ik´ke Bernhard er i overkanten, set i forhold til Apollo
> der er på fedekur.... hmm det kan være der er lidt delte meninger rundt
> omkring. Men jeg synes du Bernhard er tæskeflot

Tak tak
Det er heller ikke fordi han er overvægtig, men han ligger lige på grænsen.
Ribbene er ved at være gemt lidt væk

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 14:50

> [...]
> vægt tit i forhold til om vægten er over eller under 50% af racens
> voksenvægt. Jeg tror vi skiftede fodermængde hver uge eller hver 14. dag,

DEn er inddelt vægt på den ene akse og alder på den anden og de to eksempler
jeg kom med er ud fra min hunds vægt.

> Det lyder i hvert fald meget mærkeligt, at den skal have mindre nu. Er det
> et billigt mærke?

HAr købt det hos den lokale Korn og Foderstofs pusher hvor vi oxo køber
vores kattemad, han anbefaldede det og han plejer at være meget troværdig.

MArtin & Dea

Fra : Therese

Dato : 28-04-03 15:05

"Martin Larsen" skrev i en meddelelse
> DEn er inddelt vægt på den ene akse og alder på den anden og de to
eksempler
> jeg kom med er ud fra min hunds vægt.

Det er bare mærkeligt at aksen med alder kun har inddelingen "op til 6 uger"
og "6 uger til 7 mdr".

--
Mange hilsner
Therese

Fra : René Kofoed

Dato : 30-04-03 07:04

Hej Martin.
Står der ikke på sækken at, du skle tage hundens nuværende alder og finde
dens udvoksede vægt, og så give den det der står i det felt??

Fra : Hanne Brøgger-Jensen

Dato : 28-04-03 14:14

Hej Martin

Du skal være opmærksom på at det hvalpefoder passer til en mellem stor
hvalp, du skal tale med dem hvor du køber dit mad til hunde, den må ikke
vokse for hurtigt, det kan evt.blive en belastning for dens knogler, det
foder jeg brugt til mine var jeg opmærksom på at det passede til den
størrelse hunde jeg har. der finde flere slags Hvalpefoder, tal evt. med der
hvor han kan købe dyretilbehør. jeg købet at mit Foder hos Møllegårdens
dyretilbehør v/Rønnede og har gjort det i mange år efterhånden, da man får
en god betjening og oplysning om foderet man køber, hunden får en bedre
opvækst med det Foder der passer den, man skal ikke altid købe det billige.

ønsker du at vide noget mere så må du godt e-mail privat, jeg kan altid
snakke med Møllegården
Mvh
Hanne Brøgger.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-04-03 14:19

> [...]
> ugers hvalp ?!?!?
>
> Mvh Martin & Dea
>
> --Og Kemba som har appetit som en MEGET stor hund --

Hej Martin & Dea

Det er en tabel for spøgefugle

Fodrer du hvalpe der er 3 - 6 uger gamle, det plejer moderen vist at tage
sig af. Den anden spænder så vidt, så den passer, på et eller andet
tidspunkt . I øvrigt vil det afhænge af hvor stor foderværdien er i
det pågældende foder. Spis meget, med en lille foderværdi, eller lidt, med
en stor foderværdi.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 14:44

Okay tak for de mange svar, kan se at jeg ikke var præcis nok i mit
spørgsmål. Tabellen er delt ind efter vægt og alder og de to jeg eksempler
jeg havde valgt var for min hunds vægt.

MArtin & Dea

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 15:12

Hejsa

Jeg har lige hørt fra en dyrlæge at han bare skal have det han kan spise.
Det skal han blive ved med til han er 6 mån. gammel. Han hører under
gigant-racen og ligger lidt udenfor div. tabeller....(åbenbart)..

Kemba for hvertfald nu alt hvad han har lyst til, selv om han har god
appetit går han altså tit fra skålen uden den er tom...alt med måde jo

Dea og Martin

Fra : Ladycatwoman

Dato : 28-04-03 16:50

> [...]
>

> Kemba for hvertfald nu alt hvad han har lyst til, selv om han har god
> appetit går han altså tit fra skålen uden den er tom...alt med måde jo

Hej Martin og Dea.

Hvis han hører til gigantracen, så er jeg da lidt bekymret for den
rådgivning du har fået.
Jeg har en schæfer, og jeg fik anbefalet af dyrlægen at købe hvalpefoder til
Large Breed altså stor race.
Dette foder er lavet så hunden ikke vokser hurtigere end knoglerne kan følge
med.

Min erfaring med foder fra korn og foderstof forhandlere er, at de som regel
kun har 1-2 forskellige slags foder, og så betvivler jeg, at man kan tage
hensyn til forskellige racer/størrelsers behov.
Måske tager jeg fejl, men overvej ihvertfald kraftigt at gå til noget Large
Breed foder, så din lille hvalp ikke får problemer med knoglerne.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 17:21

> [...]
Large
> Breed foder, så din lille hvalp ikke får problemer med knoglerne.

Hejsa
Kan godt forstå din bekymring men han havde temmelig mange forskellige slags
foder og det jeg har fået er til large breed det står der ihvertfald på det

Mvh
Martin & Dea

Fra : Therese

Dato : 28-04-03 19:01

> [...]
> Det skal han blive ved med til han er 6 mån. gammel. Han hører under
> gigant-racen og ligger lidt udenfor div. tabeller....(åbenbart)..

Hej Martin og Dea

Jeg bliver altså også virkeligt bekymret over den rådgivning, du har fået.
Hvis du har en gigant-race hund er det meget vigtigt at du fodrer ham med et
kvalitetsfoder, der egner sig til racen og helst til giant racer. Hvis du
vil undgå HD og AA må du altså ikke slippe under 400 kr for 15 kg foder de
første 1½ år.
Derudover skal der IMO være en meget mere udførlig vejledning mht. foder, da
hunden ikke må tage for hurtigt på. Det er fint at give den hvad den kan
spise i øjeblikket, men når han/hun er 4 mdr og muligvis en grovæder, skal
det altså passes til. Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, skulle vi
skifte fodermængde omkring hver uge/ hver 14. dag, da han tog 1,5 kilo på om
ugen.

Skift foder! Det betaler sig helt klart bedst i den anden ende.
(Dyrlægeregninger)
Jeg har selv en Berner Sennen "hvalp" på 14 mdr, og han skal f.eks. først
have voksenfoder når han bliver 24 mdr af ovenstående grund. Han får Junior
nu (Royal Canin).

--
Mange hilsner
Therese, www.elverdalen.dk

Fra : Jynis

Dato : 29-04-03 07:35

> [...]
> ugers hvalp ?!?!?
>
> Mvh Martin & Dea
>
> --Og Kemba som har appetit som en MEGET stor hund --

I skal altid fodre med øjnene. Den angivne mængde der står på fodersækken er
kun en ca. vejledning. En meget aktiv hvalp skal selfølgedig havemere og en
stille hvalp måske lidt mindre. nogle tager nemt på og andre ikke.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk