VHF i sejlbåd. Stationær eller håndholdt?
Fra : Fly

Dato : 28-04-03 10:33

Hejsa!

Jeg får (forhåbentlig) snart mit SRC-certifikat til brug af VHF. Nu
overvejer jeg så hvilken type VHF-radio jeg skal bruge penge på.

1) En håndholdt radio, hvor jeg kan vælge mellem 1 og 5 watts sendeeffekt

2) En "stationær" radio, hvor jeg kan vælge mellem 1 og 25 watts sendeeffekt

Normal kotyme blandt sejlere er jo at bruge den laveste effekt som standard
og kun "skrue op" ved nødopkald eller hvis det ikke er muligt at trænge
igennem til modtageren/modtagerne.

Som jeg ser det er det en klar fordel at have en håndholdt ud fra den
betragtning at den er nem at tage med hjem (af hensyn til tyveri), og ved
sejlads på fjorde m.m. burde rækkevidde m.m. ikke være noget problem. Med
andre ord har jeg altså ikke tænkt mig at skulle ud midt i Nordsøen kun med
en håndholdt! Ulempen er klart batteriets stand og fremtidig levetid, men
den kunne selvfølgelig også tilsluttes bådens batteri. Måske er der endda
mulighed for at montere en antenne i masten og tilslutte den til den
håndholdte radio?!? Kender ikke lige dén finesse.

Fordelen ved en stationær er klart en lettere betjening og flere muligheder
for at lægge kanaler ind i nogle scanningsgrupper og uden tvivl en bedre
lyd. Ulempen er set med mine øjne en noget højere pris og noget mere arbejde
med installation, da den jo SKAL have en antenne placeret et sted.

Jeg håber på et par gode råd. Hvad med rækkevidden? Burde det med de 5 watt
ikke være muligt at række de 20-30 km, der maksimalt er til den bro/havn/båd
jeg kommer til at få fat på?

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Jens

Dato : 28-04-03 11:31

Med i overvejelserne bør også være, at du indenfjords måske kan have sværere
ved at nå landstationerne (Lyngby Radio) med lav effekt og en lavt placeret
antenne. Sagen er jo, at i sådan tilfælde, skal signalet over land inkl.
bakketoppe og bebyggelse, mens du faktisk normalt kan sende noget længere
over åbent hav. I f.eks. vores område (Vestlige Limfjord) er afstandene til
landstationerne normalt noget større end de nævnte 20-30 km.

Typisk vil det dog være sådan, at antennens placering (højde) vil være af
større betydning end selve sendeeffekten, så en bærbar suppleret med en højt
placeret ekstern antenne kunne måske være et rimeligt kompromis.

Personligt ville jeg klart vælge en fastmonteret vhf med ekstern antenne i
mastetoppen og tilslutning til båden el-system, selvom jeg da har fuld
forståelse for dine argumenter for og imod.

Jeg forstår dog ikke din konklusion, at en håndholdt skulle have "langt
bedre lyd"?? Sådan behøver det da nødvendigvis ikke at være ... ?

Mvh
Jens

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 28-04-03 14:05

En håndholdt kan generelt ikke række længere end du kan se. Jeg tror du
fortryder, hvis du køber en håndholdt. Jeg har begge dele (radio nørd). Den
stationære kan jo også bruges som DSC, hvilket ikke er lavet i håndholdt
format endnu.

Vh Christian

Fra : Fly

Dato : 28-04-03 18:06

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

(KLIP-KLIP)
Jeg forstår dog ikke din konklusion, at en håndholdt skulle have "langt
bedre lyd"?? Sådan behøver det da nødvendigvis ikke at være ... ?

Mvh
Jens
-----------------------

Hej Jens!

Det var nu også den stationære, jeg mener har bedre lyd. Dels er det en
større højttaler, som kan "spille" noget højere og dermed er lettere at
høre. Desuden er der bedre mulighed for at tilslutte en ekstra højttaler på
en stationær end med nogle løse ledninger på en håndholdt.

Håber ikke at jeg tager helt fejl!

Fra : John Hilt

Dato : 21-05-03 11:06

G'day all!
On Mon, 28 Apr 2003 12:30:47 +0200 Jens wrote:

>Personligt ville jeg klart vælge en fastmonteret vhf med ekstern antenne i
>mastetoppen og tilslutning til båden el-system, selvom jeg da har fuld
>forståelse for dine argumenter for og imod.

Hva gør du så om masten brekker i en storm og antennen blir liggende
under vann ...?

--
_/_/_/ -=jh=-

- This was a message from The Please Get a Life Foundation.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-06-03 23:25

Hvad skal en båd udstyres med, hvis man skal sikre sig mod alt??? og har
vi råd til det!!!
Jan Rasmussen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-06-03 08:04

En stationær VHF med antennen i masten. - og så en nødantenne i
værktøjskassen. Sørg for at kablet på nødantennen er langt nok og man
faktisk kan komme til at skrue det på VHF'en uden at skulle skille hele
båden ad. - det er jo ikke sikkert man har tid til det ....

Bjarke

Fra : Jan T Pharo

Dato : 28-04-03 15:54

Mon, 28 Apr 2003 11:32:35 +0200, Fly;
<3eacf5df$0$24615$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Måske er der endda
>mulighed for at montere en antenne i masten og tilslutte den til den
>håndholdte radio?!?

Ved lav effekt (5w fra håndholdt) blir det kun lidt tilbage deroppe i
antennen. Og er der en smule dårlig tilpasning av anetnnesystemet, eller
f eks en lille smule fugtighed i sammenføjningerne, så kan det være,
dine 5 watt er bedre nede på antennepisken end deroppe.
Brug hellere en fastmonteret, og vælg en, som er nem at tage med hjem.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E

Fra : Henning

Dato : 28-04-03 18:41

On Mon, 28 Apr 2003 11:32:35 +0200, "Fly"
<doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote:

>Hejsa!
>
>Jeg får (forhåbentlig) snart mit SRC-certifikat til brug af VHF. Nu
>overvejer jeg så hvilken type VHF-radio jeg skal bruge penge på.

Er det ikke noget med, at VHF-en faktisk bliver udfaset i løbet af et
års tid?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 28-04-03 20:12

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget med, at VHF-en faktisk bliver udfaset i løbet af et
> års tid?

Nej bestemt ikke. VHF er en 'billig' måde at kommunikere på, så den bliver
ikke lige erstattet. Den 'gamle' VHF, bliver erstattet med den en nyere VHF,
der indeholder DSC (Digital Selective Call). Så det er muligt at afsende
hurtigt mayday med et enkelt tryk på en knap.
Samtidig er det muligt at ringe til mobiltelefoner fra en VHF-DSC via en
kystradiostation.

Vh Christian

Fra : Tage Danielsen

Dato : 28-04-03 20:22

> Er det ikke noget med, at VHF-en faktisk bliver udfaset i løbet af et
> års tid?

Nej, det du nok tænker på, er at der var tale om at Lyngby Radio skulle
stoppe med at lytte på kanal 16 fra 2005, men det er såvidt jeg er
informeret udskudt til 2010 eller senere. Så de "gamle" radioer uden DSC er
stadig brugbare til at sende evt. nødmeldinger på.

T Danielsen

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 23-06-03 07:38

Jeg har selv både stationær VHF, fast antenne i masten og en løs nødantenne
OG har sejlet sammen med skolebåd der alene var udstyret med håndholdte. Her
lidt om mine erfaringer:

Da VHF'ens radiobølger ikke kan følge jordens krumning er højden af sende OG
modtage mast sammen med sendeeffekten afgørende for hvor lang ude til søs
man kan sende fra og stadig blive hørt.

Den faste VHF sender typisk med 5 gange større effekt end det maksimale en
håndhold kan klare og med antennen i mastehøjden har man langt større
rækkevidde.

For et par uger siden var vi f.eks. på natsejlads til Holbæk en haæv snes
både. På den ret korte tur var der VÆSENTLIG forskel på hvor klart bådene
gik igennem over håndholdt og stationær VHF. Værst er det fra én båd med
håndholdt til en anden der også kun har håndholdt, da begge master er nede i
vandoverfladen.

Hvis du har prøvet at sejle og miste f.eks. en bøja af syne pga. at den
gemmer sig bag kimingen (nemmest at se om natten) vil du vide hvor stor
rækkevidden ca. er mellem to både med håndholdte. Jeg vil personligt GÆTTE
på at sådan to kan snakke sammen på aftande af ca. 5-10 sømil, men herefter
bliver det sværere. Lyngby radios master er dog ret høje, så dem kan man nok
godt få fat på over lidt større afstande.

Endelig er der det med overgangen til DSC. Lyngby Radio har LYTTEPLIGT, dvs.
de SKAL døgnets 24 timer overvåge kanal 16 (den gamle analoge) OG kanal 71
(den nye digitale) og varsko SOK hvis der kommer en nødmelding (MAYDAY). Det
er besluttet at denne lyttepligt skal ophøre for dan analoge kanal 16 og
alene fortsætte på den nye digitale kanal, men indtil videre har man
allerede én gang udskudt slutdatoen fra 2005 til 2010 og det KAN jo være at
det udskydes igen.

Der er i øvrigt andre fordele ved det digitale idet f.eks. en GPS kan sættes
sammen med en digital GMDSS radio og så kan man sende nødmelding ved at blot
at trykke på en knap. Skibets navn er kodet ind og positionen aflæses
maskinelt fra GPS'en. Dvs. at alle og enhver (også uden SRC) kan instrueres
i at sende dette nødsignal hvis f.eks. skipper falder over bord og han er
den eneste der kende MOB-manøvre og har SRC - og det ER jo faktisk sket
før!!!

Har man en analog (som jeg) er det altså ikke nødvendigt at skifte med det
samme, men køber man nyt mener jeg at man bør købe en fastmonteret digital
DSC med GMDSS og indgang til signal fra GPS og med antenne i mastetoppen.

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

Fra : Kurt Becher

Dato : 08-07-03 02:55

HØRT!!

Den sikkerhed en håndholdt VHF giver, strækker sig til at man er sikker på,
at man kan få opdateret indkøbsseddelen når man står i Brugsen!

Det er dog en dejlig ting at have, specielt hvis man har børn, der padler
rundt i den oppustelige uden for synsvidde. Det giver lidt ro i sjælen...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-04-03 19:20

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Jeg får (forhåbentlig) snart mit SRC-certifikat til brug af VHF. Nu
> overvejer jeg så hvilken type VHF-radio jeg skal bruge penge på.

Der er også lige den sikkerhedsmæssige detalje, at hvis din båd havarerer,
og du er nødt til at forlade skibet, har du ikke megen glæde af en stationær
vhf. Her ville en håndholdt måske kunne redde dit liv.
Ligger man der i sin redningsvest eller -flåde uden at kunne få forbindelse
på sin mobiltelefon, er en Foruno på 40 meter vand ikke mange potter p..
værd

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 29-04-03 08:42

> [...]
forbindelse
> på sin mobiltelefon, er en Foruno på 40 meter vand ikke mange potter p..

Nu vil jeg hævde at det er _meget_ sjældent at man er nødt til at forlade
sin båd så hurtigt at man ikke kan nå at udsende et nødsignal. Og der må jo
være noget større chance for at det bliver hørt fra den kraftige sender med
den højt monterede antenne end fra en håndholdt i vandoverfladen.

Hvis man ligger i redningsvest vil antennen være så lavt placeret at man har
en meget begrænset rækkevidde - hvis man iøvrigt fik den med, og den fandt
sig i turen i vandet.

Der er vist iøvrigt noget om, at folk i en del tilfælde går i flåden alt for
tidligt, jeg tror SOK anbefaler at blive i båden så lang tid den kan holde
sig flydende (stort set).

mvh

Martin

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-04-03 17:24

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eae2ccd$0$4377$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Nu vil jeg hævde at det er _meget_ sjældent at man er nødt til at forlade
> sin båd så hurtigt at man ikke kan nå at udsende et nødsignal. Og der må
jo

Det tror jeg heldigvis, du har ret i. Men er man i den sjældne situation, at
man er i _livsfare_, kan det vel lige så godt være sket på den værst
tænkelige måde, så man må forlade båden skyndsomst. Bådens batterier og
motor kunne også stå under vand, så er man også skidt hjulpet med en
stationær.

> være noget større chance for at det bliver hørt fra den kraftige sender
med
> den højt monterede antenne end fra en håndholdt i vandoverfladen.

Enig. Men kan man ikke montere en teleskopantenne på sådan en fætter?

> [...]
har
> en meget begrænset rækkevidde - hvis man iøvrigt fik den med, og den fandt

Jeg tror, englænderne kalder det en "waterbag" el. lign. Altså en vandtæt
pose, hvor man placere VHF'en, passet, kontanterne, ID-papirene osv. Den
skal hænge tilgængeligt, så man lige napper den med, inden man hopper i
baljen

> [...]
for
> tidligt, jeg tror SOK anbefaler at blive i båden så lang tid den kan holde

Det kunne man godt forestille sig. Hvis ens båd er ved at synke, må det være
svært at blive frem for at gå i den formodede sikrere flåde....
BTW, jeg har ikke selv en håndholdt VHF men kun en stationær. Skulle jeg på
"langtur" under fremmede himmelstrøg for eksempel, tror jeg nok, jeg ville
overveje ovennævnte "waterbag".....

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 30-04-03 09:19

<snip>

> tænkelige måde, så man må forlade båden skyndsomst. Bådens batterier og
> motor kunne også stå under vand, så er man også skidt hjulpet med en
> stationær.

Selv om var tilfældet kan man nok stadig trække strøm nok til at lave et
nødopkald.
Men man skal nok tage sig sammen og få det gjort før batteriet er drænet
(det kommer nok helt af sig selv :-/)

> BTW, jeg har ikke selv en håndholdt VHF men kun en stationær. Skulle jeg

> "langtur" under fremmede himmelstrøg for eksempel, tror jeg nok, jeg ville
> overveje ovennævnte "waterbag".....

Det ville jeg nok også. Men det oprindelige smp. gik vist på de Indre Danske
Farvande.

Jeg har end ikke overvejet VHF til Wayfareren

mvh

Martin

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-04-03 19:27

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eaf86db$0$29538$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...

> Jeg har end ikke overvejet VHF til Wayfareren

He-he, men en megafon var da en mulighed

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Jakob

Dato : 06-05-03 22:25

> [...]
har
> en meget begrænset rækkevidde - hvis man iøvrigt fik den med, og den fandt

Mange af de små håndholdte kan flyde og er vandtætte!

Fra : Per

Dato : 29-04-03 21:42

> [...]
watt
> ikke være muligt at række de 20-30 km, der maksimalt er til den

Prisen skal ikke være afgør det.. du kan idag få en VHF med DSC for 2.995
inkl, moms + antenne anlæg, og jeg menes ikke at have set en håndholdt til
under 1.995,-

:) Per

Fra : PB

Dato : 01-05-03 23:38

Konklusionen må vel være noget i retning af, at hvis man går efter en
billig, er det en håndholdt.

Går man efter max. sikkerhed (det gør jeg) skal det være den
kraftigere stationære.

Er man til både livrem og seler, skal man have en af hver. Så har man
også den fordel, at man kan kommunikere med sit skib, selvom man er på
'ekspedition' væk fra båden. Meget bedre end en walkie.

Jeg vil anskaffe mig en brugt håndholdt som supplement, når jeg falder
over en til en rimelig pris. Er der i den forbindelse nogle
mærker/modeller, der særligt kan anbefales/frarådes?

hilsen Peter

Fra : Bjarne Andersen

Dato : 09-05-03 16:55

Hej.
På spørgsmålet om det skal være en stationær/håndholdt VHF må det vel
bestemmes af temperment, dog vil jeg af egne erfaringer - da jeg både har
håndholdt og stationær - sige at ma med en stationær sagtens kan række som
du beskriver.
MEN......
har du tænkt på en nødsituation ?
Hvis du er i dårlig vejr, så er en håndholdt meget mere vanskelig at
betjene - små knapper m.m. - end en stationær, som har store knapper og
letlæseligt display.
Men vi kommer jo aldrig i nød, det er altid de andre, men tænk på det, det
kan måske blive afgørende.
det var mit råd.
Bjarne