Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon SLR.. D100 eller F5?
Fra : Acoon

Dato : 28-04-03 09:17

Hejsa,

Jeg står og skla til at købe et nyt SLR kamera. Det skal være Nikon da jeg
allerede har et Nikon F60, og jeg ønsker at bruge mine objektiver.

Jeg kan ikke helt beslutte mig for om det skal være et digitalt D100 eller
35mm F5.
Jeg har altid været tilhænger at 35mm da jeg altid har ment at hvis der er
noget man vil have digitalt kan man scanne det efterfølgende.
Men nu er jeg ikke længere så sikker da man også kan 'fremkalde' digital
billeder til alm fotopapir.

Er der nogen som har gode råd og ideer til hvad man skal gøre?

mvh
Thomas Petersen

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-04-03 10:43

"Acoon" <x@.x.z> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har gode råd og ideer til hvad man skal gøre?

Hej Thomas
Nu skal du lige have i mente at dette svar kommer fra en "digital bruger"..
Men jeg synes så bestemt at du skal erhverve dig et digital kamera.. Du har
jo allerede et 35mm kamera, og mit bud er, at du ikke vil kunne se særlig
meget forskel på det endelige resultat afhængig af om du bruger F60 eller F5
(det kan godt være F5 kan mere og er nemmere at arbejde med, men resultatet
vil nok ikke være synligt forskelligt).. Der er mange fordele ved at bruge
digital kamera, og jeg tror du vil komme til at elske at se resultatet lige
efter du har taget billedet, samt hvad der ellers er af fordele ved
digitalkameraet..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-04-03 10:57

"Acoon" <x@.x.z> wrote in news:b8io3l$c90$1@dknews.tiscali.dk:

> Er der nogen som har gode råd og ideer til hvad man skal gøre?

Jeg er Canon bruger men her er et generelt spørgsmål, som du skal stille dig
selv: Hvad skal det nye kamera kunne som dit gamle ikke kan? (Hint: Hvis du
er tilfreds med dit F60, hvorfor så opgradere til et F5?)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Acoon

Dato : 28-04-03 11:46

Det er ikke en opgradering jeg er ude efter. Det er en udviddelse.
Så jeg bla.a slipper for at skifte mellem objektiver.. (I know,
luksusproblem)

F5 kan mange ting som F60 ikke kan. Den kan fjernudløse. Den har en MEGET
bedre lysmåling. F.eks hvis du har det klassike problem med personer på en
scene med sortbaggrund. Kameraet tror der er mørk og skyder derfor hele
blitzen afsted. Med F5 kan jeg nøjes med at lave lysmåling på det der er i
forgrunden og derved 'glemme' baggrunden, hvadenten den er hvid eller sort.
(Lettere overdrevet)

-Thomas

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-04-03 12:12

"Acoon" <x@.x.z> wrote in news:b8j0ra$f63$1@dknews.tiscali.dk:

> Det er ikke en opgradering jeg er ude efter. Det er en udviddelse.
> Så jeg bla.a slipper for at skifte mellem objektiver.. (I know,
> luksusproblem)

Næh - man bestemmer jo selv hvordan man vil bruge sine penge

Jeg ved ikke hvor D100 "ligger" i forhold til Nikons filmkameraer, det ville
nok være en overvejelse værd. Det er mit indtryk at D100 er baseret på et
"consumer-level" kamerahus med tilsvarende features, hvor F5 er et semi-prof
kamera (?). Du nævner selv lysmåling, der er også FPS-hastighed, autofokus
hastighed mm.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-04-03 12:20

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:

> N?h - man bestemmer jo selv hvordan man vil bruge sine penge
>
> Jeg ved ikke hvor D100 "ligger" i forhold til Nikons filmkameraer, det ville
> nok v?re en overvejelse v?rd. Det er mit indtryk at D100 er baseret p? et
> "consumer-level" kamerahus med tilsvarende features, hvor F5 er et semi-prof
> kamera (?). Du n?vner selv lysm?ling, der er ogs? FPS-hastighed, autofokus
> hastighed mm.

Jeg tror du skal fjerne 'semi' der...

Fra www.nikon-image.com:

"F5 - The new standard in professional photography"

"D100 - Compact and lightweight, high-performance digital SLR camera"

D100 er ganske rigtigt det 'mindste' digitale SLR de laver, omend det
ikke siger så meget når der er 3, hvoraf de to 'hører sammen'.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-04-03 12:45

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in

> "F5 - The new standard in professional photography"

Ah - jeg havde byttet om på F5 og F100..

Fra : max

Dato : 28-04-03 12:45

> [...]
>
> D100 er ganske rigtigt det 'mindste' digitale SLR de laver, omend det
> ikke siger så meget når der er 3, hvoraf de to 'hører sammen'.

Fuji s2pro, samme som d100, bare bedre... Fuji kalder det
et pro fessionelt kamera - well det er udemærket og på nogle
punkter bedre end d1x modellerne, så det er værd at overveje.

Det er absolut tid til at skifte til digital, en f5 er ikke vejen frem,
men hvis du er meget glad for film og fremkaldelse så overvej
et af de mindre modeller og helst brugt, meget brugt og billigt,
for du kan ikke komme af med om - hehe faktisk allerede idag.

Nikon laver nogle f80 og f100 modeller der kan det samme som
f5 - men køb brugt.. Husk, hvis du køber nye/brugte objektiver
at købe D eller DS udgaver, de vil fungere på kommende huse.

Digitalt er super fedt, men det er en stor investering, om et år
får du dobbelt så meget kamera for den halve pris.. Canon er
allerede begyndt at sænke prisen med deres nye meget roste
model 10d.. Det kan vi nikonister jo så ikke bruge til en skid.
-max-

Fra : Acoon

Dato : 28-04-03 13:19

Jeg har siddet og kigget lidt på
http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page17.asp
Jeg syntes ikke de snakker så pænt om D100...

Citat start
Overall Image Quality / Specifics
There's no doubting that the D100 can produce excellent, well exposed,
vibrant coloured and wide dynamic range images. And that it's delivering
more resolution than we've seen from any other Nikon digital SLR. Any D100
image reduced in size for presentation or web publication will look superb.
However, zoom up to 100% and the look and feel of the image isn't as crisp
and smooth as we've come to expect from D-SLR images.

'Unsharp' images
Something which soon became and issue among the early adopters of the D100
was a complaint about D100 images appearing soft. I've been over this
subject in this review already, the fact that JPEG images out of the camera
are not as sharp as they could be, that shooting RAW will consistently
deliver sharper images (although with the trade-off of higher noise levels).
Unfortunately it's not just a case of applying additional sharpening to the
JPEG files in the 'digital darkroom', it would appear as though some detail
has already been lost.

Citat slut

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-04-03 13:29

"Acoon" <x@.x.z> wrote in news:b8j6a1$h1v$1@dknews.tiscali.dk:

> Jeg har siddet og kigget lidt på
> http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page17.asp
> Jeg syntes ikke de snakker så pænt om D100...
>
> Citat start
> Citat slut

Jeg har aldrig prøvet eller læst om D100, men det skal siges at selvom
DPReview betragtes som den autoritative kilde på digitalkameraer, så bliver
deres reviews typisk ikke opdateret, hvis der på et senere tidspunkt kommer
fixes til kameraet. Da review'en er fra juli 2002 vil jeg foreslå at du også
læser Nikon SLR forumet igennem for kommentarer ->

http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1021

Fra : J@N

Dato : 28-04-03 13:31

"Acoon" <x@.x.z> skrev i en meddelelse
> Det er ikke en opgradering jeg er ude efter. Det er en udviddelse.
> Så jeg bla.a slipper for at skifte mellem objektiver.. (I know,
> luksusproblem)

Hvis du køber et digicam, er du stadig nødt til skifte optik, jeg er sikker
på at du udelukkende vil bruge dit digicam
Noget andet er at der ikke meget ved at have blandede billeder film/digi -
vidvinkel/tele - vice versa, jeg vil foretrække enten digi eller analog.

Jan

Fra : Alex W

Dato : 28-04-03 13:16

> [...]
> allerede har et Nikon F60, og jeg ønsker at bruge mine objektiver.
>
> Jeg kan ikke helt beslutte mig for om det skal være et digitalt D100 eller

Hej Thomas

Du bør nok gå digitalt, selv om det er lige dyrt nok endnu.

Jeg tog skridtet fuldt ud for ikke så længe siden.
Skrottede al Nikon grejet og gik over til 'fjenden'
Har nu Canon 10D og en håndfuld objektiver til det.
Det her vist sig at være et godt bytte... bare for at gøre dig lidt mere
forvirret )

/Alex

Fra : Acoon

Dato : 28-04-03 13:26