Når vi går tur....
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 28-04-03 06:18

Hejsa (igen).

Ja som nybagt hundeejer dukker der en masse ting op hen af vejen, så i må
lige bære over med mig.

Vi har jo Tessa, som er 8 uger gammel.
Når vi går tur med hende har hun det engang imellem med at begynde at
pive/hyle. Hun virker ellers glad og ivrig når vi går. Logre med halen,
snuser og prøvesmager det hele. Tit når vi så går hjem igen og vi tager
hende op når vi skal op af trappen så begynder hun at ryste. Nogle gange
kun meget lidt, andre gange ryster hun pænt meget. Vi gør ellers alt for at
når vi går tur, så har vi det sjovt og hyggeligt sammen. Hun får også både
masser af ros og godbidder.

Er der nogen som har oplevet lignende og som evt. kan berolige mig med at
det er helt normalt. Give nogle råd og vejledning?

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-04-03 07:51

> Vi har jo Tessa, som er 8 uger gammel.

Tillykke!

> Når vi går tur med hende har hun det engang imellem med at begynde at
> pive/hyle.

Hun er stadig lille og mest tryg ved hjemmet. Der er mange nye dufte rundt
omkring. Dufte af små hunde, store hunde, dominerende hunde, usikre hunde
osv. Alle disse dufte påvirker hende. I skal også sørge for ikke at gå for
lange ture med hende da hun fysisk ikke er rustet til det endnu.

> Tit når vi så går hjem igen og vi tager
> hende op når vi skal op af trappen så begynder hun at ryste. Nogle gange
> kun meget lidt, andre gange ryster hun pænt meget.

En kombination af en gå-tur med en masse oplevelser (nogen gange flere end
andre) og så et "overgreb" hvor i pludselig holder hende fast kan godt
fremkalde lidt utryghed. Det er jo ikke naturligt for hunde at blive holdt
fast på den måde, så i må lære hende at det ikke er skdit at blive holdt.
Gør det lidt på hendes primisser og træn det inde når i leger. I kan gøre
det at i i starten bare hurtigt lægger begge hænder blidt på siden af hende
og så roder med det samme. Langsomt øger i så den tid i holder fast i hende,
men aldrig længere end hun stadig er tryg ved det. En anden god
tillidsøvelse er at i ligger på ryggen og lader hende gå hen til jer ved at
gå imellem jeres ben som i ligger og stritter med op i luften.

> Er der nogen som har oplevet lignende og som evt. kan berolige mig med at
> det er helt normalt. Give nogle råd og vejledning?

Jeg har oplevet hvalpe "stå af" og jeg vælger at ta' det som et tegn på at
nu har de fået oplevelser nok!

Rinnie

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 28-04-03 11:26

> Tillykke!

Tak c",)

> [...]
> osv. Alle disse dufte påvirker hende. I skal også sørge for ikke at gå for
> lange ture med hende da hun fysisk ikke er rustet til det endnu.

Okay, det burde jeg jo have sagt mig selv, altså det med lugtene. Vi går
ikke særlig lange ture. De tager måske lang tid, men det er fordi vi giver
os god tid og hun jo skal snuse til _alt_.

> [...]
at
> gå imellem jeres ben som i ligger og stritter med op i luften.

Det med benene vil vi da prøve.
Hun er nu tryg nok ved at have halsbånd og line på. Vi hiver ikke i hende,
overhovedet. Vi får hende til at "lystre" verbalt, hvilket går forbavsene
godt.

> Jeg har oplevet hvalpe "stå af" og jeg vælger at ta' det som et tegn på at
> nu har de fået oplevelser nok!

Vi slår koldt vand i blodet her og tager det endnu mere stille og roligt, så
vi ikke får tingene til at virke mere overvældene end de er i forvejen c",)

> Rinnie

Tusind tak for hjælpen Rinnie.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-04-03 09:31

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3eacb967$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa (igen).
>
> Ja som nybagt hundeejer dukker der en masse ting op hen af vejen, så i må
> lige bære over med mig.
Hejsa Kennneth & Tessa ;C)
Tillykke med vapsen.
Uha, jeg tror at alle i denne gruppe har været i samme situation som dig, vi
skal jo starte et eller andet sted ;C)

Rinnie's svar til dig siger jo faktisk alt, Tessa er jo "ny" i verden og
derfor skal du bare tage det helt roligt, det er helt normalt, nogle hvalpe
er jo mere nysgerrige end andre ;C)
Hmm, dit "nick" virker meget bekendt, vi har faktisk mødt hinanden "live" på
Valby station engang i forbindelse med køb/salg af et grafikkort ;C)
Endnu engang tillykke med vapsen og velkommen til.
Mvh
Martin & Laika
Laika kan ses her: http://home13.inet.tele.dk/dinah

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 28-04-03 11:33

> [...]
> Tillykke med vapsen.
> Uha, jeg tror at alle i denne gruppe har været i samme situation som dig,

He he he, ja det har du selvfølgelig HELT ret i. Man føler sig bare så
uvidende en gang imellem og da der jo er tale om et levende væsen, så vil
man jo gøre sit aller bedste for at hun har det så godt som muligt.

> [...]

> Valby station engang i forbindelse med køb/salg af et grafikkort ;C)
> Endnu engang tillykke med vapsen og velkommen til.

Tessa er _meget_ nysgerrig. Heldigvis vil jeg nærmest sige. Jeg har også
lige skrevet til Rinnie at vi prøver at sætte tempoet endnu mere ned, så hun
lige kan få fordøjet alle de ting der sker omkring hende. Hun er jo meget
"spæd" endnu.
Du har helt ret ang. at vi to har handlet på Valby St. Jeg kunne ikke lige
kende dit nick, du har måske skiftet?
Graffikortet "lever" forresten stadig i bedste velgående. Blæseren afgik
ved døden netop som Zalman kom med deres passive køler. Så det er bare
dejligt.

> Mvh
> Martin & Laika
> Laika kan ses her: http://home13.inet.tele.dk/dinah

Tak for dit svar c",)

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-04-03 13:53

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ead0351$0$122$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> uvidende en gang imellem og da der jo er tale om et levende væsen, så vil
> man jo gøre sit aller bedste for at hun har det så godt som muligt.

Hej Kenneth.
Hehe, i know, derfor vil der også blive båret over med alle nybagte
hundeejere, et er at læse om det i en bog men når først man står med det
lille kræ i hjemmet så er der mange ting man lige pludselig bliver i tvivl
om, så spørg du bare løs ;C)
Da jeg mistede min gamle hund Dinah 15 dec.1999 anede jeg ikke hvad jeg
skulle få tiden til at gå med, der var bare så tomt, så snusede jeg til
dette fænomen "nyhedsgrupper" (og det var i de gode gamle 56 K dage ;C) ),
pludselig fandt jeg denne gruppe, og her kunne jeg fortælle hvor svært det
var at sige farvel til "god ven" igennem 15 år og samtidigt møde nogen som
vitterligt forstod hvad det ville sige at have hund. 14 dage efter var jeg
nede og se Laika, 6 Feb. 2000 huserede hun i mit hjem, og TRO mig selv som
"lidt" erfaren hundeejer, sååå glemmer man hvilken "tornado" man får ind af
døren ;C)
Endnu engang tillykke med Tessa og fedt at høre at kortet kører endnu,
super ;C)
Martin & Laika