Gode Råd Søges
Fra : Tim Sørensen

Dato : 27-04-03 21:43

Jeg ønsker at bygge en hardtop på min åbne jolle.

Er her nogle der kan give mig nogle god råd / tips, om
hvordan man gør - eventuelt med links til hjemmesider.

Det som jeg vil er at have en lille kabine hvor man lige
kan sidder 2 mennesker og holde sig beskyttet fra vejr
og vind. + Et vindue i hver side og et forrest.

Jeg regner med at bruge Lexan til vinduerne i stedet for
Plexiglas, da jeg har hørt at det skulle være meget
stærkere og sværere et ridse.

Selve kabinen regner jeg med at blive bygget i finér, for
derefter at blive overstukket med glasfiber.

Jeg har set mange både der på mig virker som et
skræmmeeksempelpå hvordan det ikke skal gøres -
Og sådan ønsker jeg ikke at det skal blive.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Spiff

Dato : 28-04-03 08:09

Hejsa

Jeg tror din overbygning bliver meget tung og dermed er der risiko for at
din jolle bliver ustabil/farlig.

Hvorfor ikke lave en skabelon til at støbe galsfiber over.
Man kunne forsille sig at man lavede en grovtilpasset overbygning lidt under
mål i krydsfiner som passer over din jolle og så skumme den op til den
ønsket form og størrelse med alm bygningsskum. Fil/skær den til så du får
nogle pæne runde former. Filer/skære du forkert kommer du bare mere skum på.
Når du er tilfreds med formen overtrækker du den med vitavrap og støber en
galsfiberskald og vupti så har du en let og flot overbygning til din jolle.
Vitavrapen gør at din glasfiberskald nemt slipper formen.
Husk at det flotte resultat ligger i forarbejdet.

MVH
Jesper

Fra : Tim Sørensen

Dato : 28-04-03 19:53

"Spiff" <xx@xxx.com> wrote
> [...]
> Når du er tilfreds med formen overtrækker du den med vitavrap og støber en
> galsfiberskald og vupti så har du en let og flot overbygning til din

Tænk det havde jeg slet ikke tænkt på!
Genialt!

Jeg kan se alle fordelene: Smidighed, Vægt, udseendet....

Det skulle vel ikke være nogle hjemmesider, hvor jeg
kunne læse lidt mere?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Spiff

Dato : 29-04-03 09:27

> Det skulle vel ikke være nogle hjemmesider, hvor jeg
> kunne læse lidt mere?

Hjemmeside kender jeg ikke men mon ikke lidt søgen på http://www.google.com/
giver noget.
Hvis du handler hos en fagmand når du køber dine materialer så plejer der at
følge et par gode råd med.

F.eks. kan du afstive din overbygning indvendig efter den er færdigstøbet
ved at ligge et flexelektrikker rør og indstøbe det med nogle
glasfibermåtter der går en 15-20 cm op af siden.
Husk at hvis/når du lader et lag glasfiber hærte op inden du forsætter med
et nyt lag så skal overfladen affedes GRUNDIGT inden det næste lage. Husk at
hvis du evt. skal slibe og støbe ovenpå så skal du affedte før du sliber
ellers får du slebet den hinde der dannes på det hærtet glasfiber ned i
glasfiberen og der ved får du en dårligere vedhæftning.
Af andet jeg lige kan komme i tanke om er at det er meget svært at få
glasfiber til hæfte på skarpe kanter (det vil gerne slippe). Pas på du ikke
efterlader luftbobler i glasfiberen/polyesteren. Husk temperaturen skal være
over minimum i hele hærtningesperioden.
Husk en ordenlig gasmaske med korrekt og frisk filter til opgaven, det er
p.... giftigt, det er ikke nok bare at stå udendørs.

God fornøjelse
Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-04-03 11:59

"Spiff" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse news:3eae36dc$0$10448

> F.eks. kan du afstive din overbygning indvendig efter den er færdigstøbet
> ved at ligge et flexelektrikker rør og indstøbe det med nogle
> glasfibermåtter der går en 15-20 cm op af siden.

Brug træ i stedet for plastik. Hverken polyester eller epoxy kan hænge på
plast, så før eller siden vil det slippe på plastmaterialet og det vil begynde
at blive løst og ustabilt.

Udført korrekt kan du afstive med endog ganske tynde trælister.

Claus

Fra : PB

Dato : 01-05-03 23:29

Hvis man nu får den ide at lægge lidt glasfiber ovenpå sin nuværende
krydsfineroverbygning, som i øjeblikket er malet, hvordan opnår man så
den bedste vedhæftning? På matslebet maling eller på krydsfineren,
hvor malingen er slebet af? Eller er der en listig primer, man kan
bruge ovenpå sin maling for at få god vedhæftning af polyesteren?

hilsen Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-03 00:10

"PB" <mrpeter@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor malingen er slebet af? Eller er der en listig primer, man kan
> bruge ovenpå sin maling for at få god vedhæftning af polyesteren?

Nej, der er intet listigt, når det gælder epoxy og polyester og navnlig ikke
polyester

Malingen *skal* helt af, ellers kan polyesteren ikke trænge ind i træet. Det er
nu heller ikke noget problem, hvis man har en ordentlig slibemaskine, f.eks. en
excentersliber.

Claus

Fra : PB

Dato : 03-05-03 21:20

Hej Claus

Hmmm.., det havde jeg jo nok på fornemmelsen. Men det kunne jo

Jeg må i gang med sliberen.

hilsen Peter