saltvand
Fra : Claus

Dato : 27-04-03 21:12

Har også tænkt lidt på at starte med saltvand. Det skal evt. holdes i
et 325 l. Hvad er absolut minimum af teknik som skal anvendes hvis man
blot vil holde fisk? Kan et akvarium f.eks køre uden skummer og sump?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-03 21:29

Nej det kan det ikke, jeg vil sige at du skal som et minimum have en
skummer. Sump er et plus da du derved får flere liter vand.

/Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-04-03 22:49

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ebeoav0vube5vv0l5mlsdgfeese5lt5h4r@4ax.com...
> Har også tænkt lidt på at starte med saltvand. Det skal evt. holdes i
> et 325 l. Hvad er absolut minimum af teknik som skal anvendes hvis man
> blot vil holde fisk? Kan et akvarium f.eks køre uden skummer og sump?

I teroien kan et akvarie godt køre uden skummer, men bare ikke særligt
godt
og ikke med ret mange fisk, samt heftige og ofte vandskift.

Jeg forstår godt folk dropper tanken om et saltvandsakvarie når de hører
de
vilde priser, men det behøver ikke være så slemt som det blæses op til.
Ingen behøver fra start af at have hverken et Woha akvarie, eller Deltec
pumper.

Personligt har jeg ingen af delene, og mit kører lige godt af den grund.
Mit eget akvarie er et brugt 576 liters, som har en sump på 128 liter,
(et akvarie som jeg alligevel havde). Et påfylde kar på 120 liter, også
et gammelt akvarie.
Cirkulationen klares med 2 Aquaclear 500 + 2 Aquaclear 802 Powerheads.
Lamperne er 1 dobbelt og 1 enkelt Arcadia, købt brugt.
Pumpen der driver skummeren er også en 802.
Det eneste som er købt fra nyt af er diverse fittings, og returpumpen som
er en Selze der giver
2800 liter samt min skummer som er en Deltec 850. Det skal lige tilføjes
at min oprindelige skummer
var den helt store fra AquaMedic, men den støjede for meget. Skummeren
fik jeg for kr. 1000,- plus min
gamle skummer.
Derudover har jeg købt en brugt Ratz kalkreaktor samt trykflaske på 6 kg.

Til dem der godt vil igang med saltvand, har jeg det råd, find en som bor
i nærheden af dig selv som har saltvand,
og kig derefter i enten den Blå Avis eller på reefers, samt
nordicreefforum. Der er folk som sælger ud af deres
overskud/brugte ting som regel til priser på halvdelen af nyprisen eller
under. Det er jo ganske underordnet om
skummeren er ny eller brugt, hvis den bare fungerer og sådan er det med
de fleste ting. dog kan jeg godt forstå at
nogle godt vil have akvariet fra nyt af, så er man fri for ridser og
lign.

Carsten