Buhk 24 HK diesel "rumler" og løber varm !~
Fra : anders

Dato : 27-04-03 17:16

Scenario fra igår på øresund:

Båden er en LM28 fra 1986 med en saltvandskølet Buhk 24 HK
Sejlede fra Helsingør til Rungsted for motor alene.
Det blæste ganske pænt og søerne kom ind foran for tværs hvilket bevirkede
at vi rullede kraftigt.
Gik ca. 3100 omdrejninger. Pga. kraftig modstrøm ud for Kronborg området
skød vi ikke mere end 3 knob, så maskinen arbejdede hårdt for sagen.

Til sagen:

Når vi rullede mest kom udstødningens afgang selvfølgelig under vand. Nu var
det som om at den slugt en del vand for det begyndte lyde som en gruden med
kogende vand !! Skarpt forfulgt af en kortvarig "rysten" (som om skruen
kørte rundt i luften). efter 10-30 sekunder ophørte "kogeriet" (gætter på at
vandet i udstødningen var fordampet nu). MEN !!!! temperaturen steg til et
faretruende niveau og alarmen gik !!!
Jeg måtte sænke omdrejningerne til ca. 2500 for at få temperaturen ned på et
acceptablet niveau.

Jeg kom hjem men temperaturen kom aldrig ned på sit normale niveau igår.

SPØRGSMÅL:

Hvad kan forklaringen være på den høje temperatur og er det korrekt at den
skal ryste i hele skroget blot fordi vi ligger og ruller i bølgerne og
dermed sluger lidt vand gennem udstødnings afgangen ??

Håber nogen kan komme med et 'erfaringsindspark'

På forhånd tak.

Anders

Fra : Ole L.

Dato : 27-04-03 23:10

"anders" <andersREMOVE@soderberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dermed sluger lidt vand gennem udstødnings afgangen ??
>
> Håber nogen kan komme med et 'erfaringsindspark'

Det skulle ikke betyde noget at udstødningen kom under vand, det er der
mange andre der prøver hver dag! Det er mere sandsynligt at du er sejlet ind
i et eller andet som både er kommet i skruen (rystelser) og suget med ind i
kølesystemet (nedsat køling).

Hvis du har et søvandsfilter skal det bare renses
Hvis du har en sugesi skal du i vandet for at rense den.
Hvis du ikke har nogen af delene har du problemer! - Hele kølesystemet skal
renses.

Hilsen Ole

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 28-04-03 16:55

<snip>
> [...]
> Hvis du har en sugesi skal du i vandet for at rense den.
> Hvis du ikke har nogen af delene har du problemer! - Hele kølesystemet

Jeg ville mene at Ole har ret.. der kan side noget nede på
indsugningsgitteret eller din impreller er stået af.
Jeg har flere gange fået plastikposer i gitteret og fyldt mit søfilter med
vandmænd, med høj temp. til følge. Jeg skifter impreller HVER år.

Mvh
Leon

Fra : john_lundsgaard

Dato : 28-04-03 19:15

"anders" skrev d. 27-04-03 17:16 dette indlæg :

> at vi rullede kraftigt.
> Gik ca. 3100 omdrejninger. Pga. kraftig modstrøm ud for Kronborg
området
> skød vi ikke mere end 3 knob, så maskinen arbejdede hårdt for sagen.

Hej Anders

Nej jeg tror ikke på at det at udstødningen kommer under vandet er årsag
til problemet, og slet ikke når motoren kører med mange omdrejninger, så
er der altid overtryk i udstødningen.

Jeg har engang for mange år siden fyldt motoren i en gammel spidsgatter
fordi jeg prøvede at starte den (med håndsving) samtidig med at
udstødningen var under vand på grund af krængning, og hver gang den ikke
kom igang, men slog lidt tilbage, så tog den sig et "snøk" saltvand. Men
i vores B31 har vi ofte udtødningen under vand, og det giver bare lidt
"gurglen".

Næh jeg er mere bange for det alvorlige problem:

17 år gammel saltvandskølet motor, der får lov til at ræse alt hvad den
kan - 3100 omdrejninger må være tæt på toppen for en Bukh. Så alt hvad
der sidder af rust i kølesystemet det er nok revet løs, og kørt med
rundt i systemet, sammen med eventuelle løsrevne stumper af impelleren.

Jeg tror på en grundig gennemskylning af hele kølesystemet, og vil da
foreslå et skift til ferskvandskøling inden det er "for sent".

Held og lykke med det.

Hilsen John

http://www.kandu.dk/

Fra : anders

Dato : 29-04-03 07:42

Hej John
Tak for dit bidrag.
Jeg har imellem tiden konstateret at rumlen og kogeriet med rimelig stor
sikkerhed skyldes at mit Ardic oliefyr kørt på fuld udblæsning og det var
den der tog en sluk vand hvergang styrbord side blev dyppet i en bølgedal.
Som tidligere nævnt så optrådte mislydene kun i forbindelse med den
voldsomme gyngen fra side til side.
Tilbagestående problem er den høje temperatur:
Jeg skal idag tjekke impel i saltvandtkølingen (den er IKKE ferskvands
kølet). Den siges at være skiftet af mekanikeren for 10 dage siden !
Derefter er det sien der skal tjekkes. Måske et "begynder" spørgsmål, men
kan sien kontrolleresuden at hoppe i baljen ? Mig bekendt er min BUKH ikke
udstyret med det sædvanlige gennemsigtige filter der kan renses for tang
eller ligende. Den har blot en studs ved skrog gennemføringen og så en
slange direkte til pumpen. Endelig kan det vel også være en defekt termostat
!!
Ifølge manual er arbejdstemperaturen på denne DV24 SME mellem 50 & 75
grader.
Findes der en let metode til at teste funktionen på termostaten ?

Anders

Fra : john lundsgaard

Dato : 29-04-03 13:14

> [...]
> udstyret med det sædvanlige gennemsigtige filter der kan renses for tang
> eller ligende. Den har blot en studs ved skrog gennemføringen og så en

Hej Anders.

Der er den kolde og våde måde, som du selv foreslår (altså badebukserne)

Så er der den snedige måde:
Luk for søventilen,
pil slangen af.
Luk op for søventilen.

Hvis vandet står ind i en stiv stråle, så er der ikke skidt i!!!

Hvis der er skidt i, så kan du MÅSKE få det ud ved at pille med en tynd
skrue trækker ned gennem søventilen (men jeg vil råde dig til at holde en
klud omkring skruetrækkeren - ellers garanterer jeg for at du bliver
våd!!!!!)

Klip
> [...]
> grader.
> Findes der en let metode til at teste funktionen på termostaten ?

Yeps,
gryde med vand og termometer.
Op på komfuret med gryden, temostaten i, og rør rundt. når du når
åbningstemperaturen skal du se termostaten lukke op

God fornøjelse

John

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 30-04-03 00:22

>Findes der en let metode til at teste funktionen på termostaten ?
Hej Anders
Hvis du lægger termostaten i en kasserolle med vand og varmer den op, sammen
med et termometer, så kan du se hvornår termostaten åbner.
Ejvind

anders <andersREMOVE@soderberg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eac0231$0$24640$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 30-04-03 13:08

Hej Anders
Din termostat er en ventil, som er fjederbelastet. Den har til opgave at
holde motoren i en konstant varm temperatur.
Denne fjeder er med al sandsynlighed en bimetalfjeder, der ændre facon når
den bliver varm.
Den ændrede facon, gør at ventilen åbner sig og det bør du kunne se nede i
vandet. Når jeg skriver "bør" er det fordi at, det ikke er alle der åbner
sig, nogle typer bliver bare løsere i fjederen og åbner ved lavere vandtryk.
På termostaten er der for det meste stemplet, den temperatur den skal åbne
ved.

Det er sjældent, at en termostat forårsager for høj temperatur(men det kan
ikke udelukkes), fjederen plejer at blive for slap og det bevirker at
motoren ikke kan opnå arbejdstemperatur, fordi at kølevandet "bare" render
forbi termostaten.

Overståede er typisk for alm. termostater til biler, som jeg har haft med at
gøre, men der er sikkert mange forskellige termostater, som også arbejder
lidt anderledes, men de har alle samme virkning, nemlig, at holde på den
rigtige temperatur i motoren.

Jeg kunne foreslå at du kikkede på den kilerem som trækker kølvandspumpen,
hvis den er for slap vil den ikke kunne trække pumpen med rundt ved høje
omdrejninger og derved får du mindre kølevand og en højere motortemperatur,
for når du nedsætter omdrejningerne, nedsætter du også trykket på kølvandet
og derved kan pumpen lettere løbe rundt og derved også en lavere
motortemperatur.

Hvis det ikke lykkedes, vil jeg foreslå, at du piller termostaten ud og
lukker termostathuset med en papparkning husk hul til
vandgennemstrømning(kun for at tætne udad til) starter motoren.

Hvis du opnår arbejdstemperatur, har du en forstoppelse et eller andet sted.
Hvis du der i mod ikke opnår arbejdstemperatur har din termostat et problem.

Men jeg tror på kileremmen.

Ejvind