sterilisering/kasteration
Fra : Anne Schilling

Dato : 27-04-03 16:16

Hejsa

Jeg må altså lige spørge hvad forskellen er på at få en hunkat steriliseret
i forhold til at få den kastereret.

bløder de fx. når de er steriliseret??

Jaja, jeg ved det, min viden er ikke så stor, men det kommer frohåbentlig

Anne

--
Kig forbi min hjemmeside på
http://odense.kollegienet.dk/~hco-schilling/

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-04-03 16:27

Hej Anne!
Man sterilisere en hunkat. Dvs. man fjerner livmoderen og
æggestokkene. Man kastrere hankatte, dvs man fjerner testiklerne. Det
er såmænd bare sådan

Man lærer kun ved at spørger og spørger....så blive bare ved med det

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-03 16:35

In <b8gs72$230h$1@news.cybercity.dk> Anne Schilling wrote:
> Hejsa
>
> Jeg må altså lige spørge hvad forskellen er på at få en hunkat
> steriliseret i forhold til at få den kastereret.
>
> bløder de fx. når de er steriliseret??

I princippet "steriliserer" man slet ikke katte. Det er en talemåde fra
mennesker man "låner" En sterilisation - på begge køn - vil sige at
man overskærer / underbinder æggeledere / sædstrenge. Herved opnår man
at individet ikke kan formere sig, men stadig har sin sexlyst. Smart for
mennesker, mindre smart for katte
En kastration, derimod, indebærer at man fjerne æggestokke / testikler,
så der ikke mere produceres hormoner her - eller æg/sæd, selvfølgelig.
Og sexlysten forsvinder. Smart for katte, der ikke har noget at bruge
deres drift til når de ikke skal have børn - den er nærmest en plage,
både for dem og for de mennesker de bor sammen med. Knap så smart for
mennesker...
Om blødning - katte bløder slet ikke - hverken som fertile eller ikke.
De fungerer på en anden måde end os.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-03 16:52

In <20030427173459728+0200@sunsite.dk> Ann Rudbeck wrote:
> princippet "steriliserer" man slet ikke katte.

Øh, lille opfølgning
Altså, det jeg ville frem til - og som måske ikke fremgik: Det man
kalder en sterilisation hos hunkatte er i virkeligheden (også) en
kastration. Men begreberne bliver brugt i flæng - og derfor er der ikke
noget at sige til at man kan blive forvirret...
Hæ - det er ikke sådan, når man ikke får det hele med

Fra : Anne Schilling

Dato : 27-04-03 16:54

Hejsa

Ja nu er jeg da først rigtig forvirret.

Nogle siger at hankatte bliver kastereret og hunkatte steriliseret, men
andre siger at hunkatte også kan blive kastereret.

jeg snakkede lige med en fra kattens værn, og hun siger så, at en hunkat der
er steriliseret aldrig kan få børn, ikke komme i løbetid, - altså at man
bliver fri for alt balladen med hormoner mm.

Men hvad skal jeg så regne med?
Har jeg helt misforstået det hele, eller er der meget forvirring/delte
opfattelser om emnet!?

Anne

Fra : Niels Peter

Dato : 27-04-03 18:08

Anne Schilling wrote:
> [...]
>
> Men hvad skal jeg så regne med?
> Har jeg helt misforstået det hele, eller er der meget forvirring/delte

Din forvirring er meget forståelig, for det er noget rod, at der er
folk, der bliver ved med at kalde det sterilisation.
Det, man kalder sterilisation hos mennesker, altså at æggelederne bliver
sammensnørede, så der stadig produceres østrogen, men graviditet er
udelukket, bruger man slet ikke hos katte.
Katte bliver kastrerede, hvad enten det drejer sig om hanner eller
hunner. Ved en kastration fjerner man de kirtler, der producerer
kønshormoner og enten sæd eller æg (testikler henholdsvis æggestokke).
Og det er det, man gør hos begge køn hos katte.
Når der er nogen, der insisterer på at kalde det sterilisation, når det
drejer sig om hunkatte, må det være fordi, de mener, kastration kun kan
bruges om hanner; men det er sprogligt set forkert.
For at komme ud over denne forvirring har nogle foreslået, at man i
stedet brugte ordet neutralisation om begge køn, men det er ikke rigtigt
slået an.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-03 17:02

In <b8gufg$25t7$1@news.cybercity.dk> Anne Schilling wrote:
> [...]
>
> Men hvad skal jeg så regne med?
> Har jeg helt misforstået det hele, eller er der meget forvirring/delte

Der er nok kun forvirring rent sprogligt Jeg tror altså ikke nogen
ved deres fulde fem ville nøjes med at foretage en egentlig
sterilisation - mht. løbetider ville man så være lige vidt, katten ville
bare ikke kunne få killinger.
Men rent sprogligt vil du opleve at nogen kalder det det ene og nogle
det andet. Det er nok her forvirringen er opstået. Men det er samme
operation der er tale om. Og rent "kirurgisk" _er_ det en kastration

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-04-03 17:21

Hej Ann!
Hvis du går op til dyrlægen og beder om at få sterilieret din hunkat,
så fjerne de da æggestokke og livmoder.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-03 18:21

In <gp0oav0r965mkcdt8md50en66revmujg8p@4ax.com> Louise Viborg wrote:
> Hej Ann!
> Hvis du går op til dyrlægen og beder om at få sterilieret din hunkat,
> så fjerne de da æggestokke og livmoder.

Ja da (okay, ikke altid livmoder, men det er en anden sag) - men det er
sprogligt forkert - den bliver kastreret. Det var bare det jeg ville
frem til
Jeg opfattede det sådan at Anne var stødt på at begge betegnelser blev
brugt og blev forvirret over det - hvad der ikke er noget at sige til

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-04-03 18:59

Jamen, så har jeg da også lært noget idag
Det er da godt at min dyrlæge ikke tog mig bogstaveligt så, da jeg i
sin tid gik op og betilte tid til sterilisation af min hunkat *G*

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

On Sun, 27 Apr 2003 17:20:44 +0000 (UTC), Ann Rudbeck

Fra : Kate

Dato : 27-04-03 21:55

Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> wrote in

> Jamen, så har jeg da også lært noget idag
> Det er da godt at min dyrlæge ikke tog mig bogstaveligt så, da jeg i
> sin tid gik op og betilte tid til sterilisation af min hunkat *G*

Faktisk er nogle dyrlæger altså ikke her med på at man siger kastration
om et hundyr. Da jeg fik min hunkanin gik jeg til dyrlægen og bad om en
tid til kastration af hende. Hvilket affødte en undren hos ham hvor han
måtte sikre sig at jeg vidste at det var en hunkanin. Jeg måtte jo så
fortælle ham at jeg bestemt ikke ville have hende steriliseret i den
rigtige betydning.
Det gi'r mig en idé om at hvis man kommer og beder om en sterilisation,
så foretager dyrlægen reelt en kastration.

Så nu bidrog jeg vidst også til forvirringen

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-03 19:08

In <vg6oav0smu218ajedblu2sci3k0cvft112@4ax.com> Louise Viborg wrote:
> Det er da godt at min dyrlæge ikke tog mig bogstaveligt så, da jeg i
> sin tid gik op og betilte tid til sterilisation af min hunkat G

Ja, så var du blevet slemt skuffet
Nej spøg til side - dyrlægerne ved godt hvad de egentlig laver ved
katten. De ved osse at det er fjernelse af løbetiden folk vil have, når
de beder om at få steriliseret. Og da det er en længere udredning at
forklare forskellen (bare se på os! , tror jeg de opgiver og laver
den operation, de jo godt ved folk vil ha' uden de store forklaringer
Grunden til at jeg kastede mig ud i det var, at Anne spurgte om _
forskellen_ på sterilisation og kastration hos hunkatte - og så var der
jo ingen vej udenom

Fra : Louise Viborg

Dato : 27-04-03 20:20

Hej Ann!
Ja, selvfølgleig ved de det Tror at jeg fremover, kalder det
kastreret for begge køn, så jeg kan banke det ind i knolden med
syvtommer søm *G*
Der er jo en grund til at det hedder, at sterilisere mænd. Dem
kastrere man jo ikke, vel Med mindre man er godt gal i skralden på
dem *GG*

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

On Sun, 27 Apr 2003 18:07:48 +0000 (UTC), Ann Rudbeck

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-04-03 10:13

In <3eac43bd$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> Kate wrote:
> Det gi'r mig en idé om at hvis man kommer og beder om en sterilisation,
> så foretager dyrlægen reelt en kastration.

Lige præcist

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 16:54

"Anne Schilling" <anne_schilling@hotmail.com> skrev...

> Jeg må altså lige spørge hvad forskellen er på at få en hunkat
steriliseret
> i forhold til at få den kastereret.

Hej Anne

Katte - og andre dyr - bliver ikke steriliserede, kun kastrerede... altså,
man fjerner hele molevitten*, så man fratager dyret dens seksuelle drift.
Det gør man i sagens natur ikke med mennesker
At vi så _kalder_ det sterilisation er en helt anden sag - det er bare fordi
det lyder "pænere" at sige steriliseret om en hunkat end kastreret...

> bløder de fx. når de er steriliseret??

Nej, og heller ikke inden... katte får nemlig ikke menstruation, da de først
får ægløsning når en parring gennemføres. Hvis det ikke fører noget med sig,
ja, så går æggene bare til grunde. De har altså en ganske anderledes cyklus
end andre pattedyr, herunder mennesker.

* = nogle - enkelte - dyrlæger fjerner kun æggestokkene og lader livmoderen
sidde tilbage. Dårlig løsning IMO, idet der så stadig er stor risiko for
livmoderbetændelse, cyster og livmoderkræft.

Mvh. Camilla

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 27-04-03 20:33

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man fjerner hele molevitten*, så man fratager dyret dens seksuelle drift.
> Det gør man i sagens natur ikke med mennesker

Ok lidt OT, og så alligevel...
Du skriver at man fratager dyrets dets sexsuelle drifter... Klart mine
hunkatte kommer ikke i løbetid (heldigvis Men, min hankastrat (Aby) har
altså lyster alligevel - Han har en yndlings pude, der bliver æltet og
parret flere gange dagligt...

Hvorfor??

/Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 22:13

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev...
> [...]
har
> altså lyster alligevel - Han har en yndlings pude, der bliver æltet og

He he - han er så lige undtagelsen, der bekræfter reglen
Nogle katte er bare "oversexede" - og det er jo ikke *alt* testosteron, der
produceres i testiklerne - en del kommer oppefra, og det er jo heldigvis
ikke hjernen, der bliver fjernet
Så nogle katte har bare stadig lyster, selvom de har fået fjernet bollerne -
skriver med vilje *kun* bollerne, da jeg faktisk aldrig har hørt om en
hunkat, der havde en veludviklet seksualdrift på trods af kastration.

Derudover kan der måske være enten en form for vane eller dominans
indblandet... ikke godt at vide hvad der foregår i en kattehjerne! )

Mvh. Camilla

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 27-04-03 22:28

> [...]
der
> produceres i testiklerne - en del kommer oppefra, og det er jo heldigvis

Hehe.. tjooo.. nogen gange tror man jo nærmest at det er i den forkerte ende
han er blevet kastreret *G*

> [...]
>
> Derudover kan der måske være enten en form for vane eller dominans
> indblandet... ikke godt at vide hvad der foregår i en kattehjerne! )

Tænkte på om der evt. kunne være sket en "fejl" ved kastrationen, og at
dyrlægen måske ikke havde fået fjernet alt det der skal væk?

/Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 22:37

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Tænkte på om der evt. kunne være sket en "fejl" ved kastrationen, og at
> dyrlægen måske ikke havde fået fjernet alt det der skal væk?

Hej Mette

Nej, det tror jeg nu ikke - det er faktisk ikke normalt for fertile
hankatte, at de sådan parrer puder... de plejer bare at brøle og råbe (for
at komme ud eller tiltrække damer!) og så i øvrigt stinke og strinte...
Så med mindre hans urin hørmer ganske uudholdeligt, så tror jeg såmænd nok
det hele er fjernet - og fra den rigtige ende

Mvh. Camilla

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 28-04-03 13:06

> [...]
> Så med mindre hans urin hørmer ganske uudholdeligt, så tror jeg såmænd nok
> det hele er fjernet - og fra den rigtige ende

Tak for det, så er jeg mere rolig...
Zeus lugter heldigvis ikke, og strinter heller ikke, dog har han det af og
til med at aflevere en "kage" i vores brusekabine (det var vi blevet
informeret om da vi overtog ham, for ca. 2 mdr. siden).
Han kan også godt "bræge" højt indimellem, men mest når han vil opnå noget
(så som at komme ud på terressen eller tikke mad).

Så jeg kan jo nok konkludere at jeg bare har fået mig en tosset Aby

/Mette

PS. Zeus skal forøvrigt ud og vacc. på torsdag, så så kan jeg jo lige høre
der om det med urenligheden kan skyldes noget fysisk.

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-04-03 21:26

> PS. Zeus skal forøvrigt ud og vacc. på torsdag, så så kan jeg jo lige høre
> der om det med urenligheden kan skyldes noget fysisk.

Jeg vil gætte på at det nok ikke er fysisk, for han har jo levet en lidt
omtumlet tilværelse, så det er nok mere sandsynligt at det er psykisk.

Men jeg vil lige berette om en hunkat, som jeg havde
engang. Hun gjorde præcis det samme. Jeg forsøgte alt
muligt og noget af det første var selvfølgelig at prøve
forskellige slags grus - fint grus, groft grus, miljøstrø,
klumpegrus, ikke klumpende grus ect. Ingen virkning. Ja,
dvs. indtil jeg efter mere end 1 år tilfældigvis havde købt
Everclean for første gang....... Det viste sig at hun ikke
kun var sippet overfor hvilken type grus det var - næ, hun
var simpelthen et mærkedyr - det SKULLE være
Everclean - og hun var aldrig urenlig igen. Sjovt nok, var
hun ikke vokset op med Everclean, men det var altså
alligevel det, der passede hende.

Jeg vil ikke påstå at problemet løser sig bare du køber
Everclean, men bare fortælle at løsningen nogen gange
kan være enormt simpelt og dog alligevel ret
kompliceret

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-04-03 07:10

Helle A skrev
<Jeg vil ikke påstå at problemet løser sig bare du køber
Everclean, men bare fortælle at løsningen nogen gange
kan være enormt simpelt og dog alligevel ret
kompliceret >

Ja.........som næsten alt der har med katte at gøre *GG*

--
Marianne Hellemose

*** Ailurophil ***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 30-04-03 18:58

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gætte på at det nok ikke er fysisk, for han har jo levet en lidt
> omtumlet tilværelse, så det er nok mere sandsynligt at det er psykisk.

Hmm.. Jeg ved ikke med den omtumlede tilværelse, for som sagt, var han
urenlig allerede hos hans tidligere ejer... (og jo jeg vidste det godt inden
vi sagde ja til ham).

> Jeg vil ikke påstå at problemet løser sig bare du køber
> Everclean, men bare fortælle at løsningen nogen gange
> kan være enormt simpelt og dog alligevel ret
> kompliceret

JA! Det tog os 1/2 år at få Choko (vores forskræmte-halvvildkatte-killing)
renlig!!!!

Næææh, efter sigende har den tidligere ejer prøvet "alt"... (jeg tvivler nu
på at ALT er prøvet) men det underlige er, at det jo ikke er hver gang han
"rammer" ved siden af, kun en gang imellem...

Jeg er begyndt at overveje om det er en form for "skildring" om at; "Her
bestemmer jeg!" (ræve laver jo stort på åbne områder, for at andre ikke skal
være i tvivl om at det er deres territorie), for i aftes havde Zeus & Choko
deres første "rigtige" cat-fight Heldigvis kom ingen tilskade...
Men alligevel bliver man jo forskrækket.

/Mette

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-04-03 17:21

Anne Schilling skriver:

> Hejsa
> Jeg må altså lige spørge hvad forskellen er på at få en hunkat steriliseret
> [...]

Forstår godt du er lidt forvirret, det er nemlig slet ikke så let. Udtrykkene
bliver tit brugt forkert.
Du kan evt. kigge her på siden, hvor jeg har skrevet en lille forklaring:
http://www.vildkat.dk/index.php?sidenummer=6
Hilsen Dorthe

Fra : Anne Schilling

Dato : 27-04-03 18:05

Tak skal i have for jeres svar
Jeg tror jeg har fået nogenlunde styr på begreberne nu, men jeg vil helt
sikkert lige kaste et blik på din side Dorthe!!

Vh
Anne