kalender
Fra : Birger H. Hansen

Dato : 27-04-03 13:39

Hej.
Jeg vil gerne kunne lave en kalender, hvor jeg kan opdatere reservere dage
løbende f.eks ved udlejning af lokale. Er det muligt på en nem måde, gerne
for de næste to år.
Hilsen

birger

Fra : jopa

Dato : 27-04-03 13:52

Davs du
Birger H. Hansen <birger-h@post5.tele.dk> skrev bla:
> Hej.
> Jeg vil gerne kunne lave en kalender, hvor jeg kan opdatere reservere
> dage løbende f.eks ved udlejning af lokale. Er det muligt på en nem
> måde, gerne for de næste to år.

Du skal bruge noget serverside pHp eller ASP
Har du adgang til det så kan det snilt laves.
Se evt hvordaan jeg har lavet det her :
http://www.web-templates.dk/kalender.htm

Spørgsmål vedr serverside kan med fordel stilles her :

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-04-03 13:56

"Birger H. Hansen" <birger-h@post5.tele.dk> wrote in

> Hej.
> Jeg vil gerne kunne lave en kalender, hvor jeg kan opdatere reservere
> dage løbende f.eks ved udlejning af lokale. Er det muligt på en nem
> måde, gerne for de næste to år.

Kigger du efter noget i retning af <http://www.hum.auc.dk/
~ahpe01/grupperum/> ?

Hvis du logger ind med test som bruger og password kan du reservere dage i
testrummet (men ikke andre rum da systemet bliver brugt lige nu til at
holde styr på grupperum for 4. sem. hum. inf. på AAU).

Systemet kræver at webserveren understøtter PHP, men ellers er der ingen
krav. Kontakt mig hvis du vil have tilsendt/modificeret scriptet.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Birger H. Hansen

Dato : 27-04-03 14:24

Det er ikke meningen at man skal kunne tilmelde sig i kalenderen, det skal
kun være muligt at jeg går ind og retter i kalenderen med min FTP
forbindelse.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-03 14:39

> [...]
> Det er ikke meningen at man skal kunne tilmelde sig i kalenderen, det skal
> kun være muligt at jeg går ind og retter i kalenderen med min FTP

Prøv at kigge på denne kalender:

www.lille-birkholm.dk/ejd/stamhus.htm

Ved at definere baggrundsfarve i klasser i css og ændre klasser på
tabelceller ændrer jeg let og hurtigt en dato fra 'ledig' til 'reserveret'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Birger H. Hansen

Dato : 27-04-03 16:06

> Ved at definere baggrundsfarve i klasser i css og ændre klasser på
> tabelceller ændrer jeg let og hurtigt en dato fra 'ledig' til
> [...]

Det er lige netop dette jeg er ude efter, men så er der lige det at få
difineret klasserne i css, som jeg ikke ved noget om.

Mvh. Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-03 16:22

"Birger H. Hansen" <birger-h@post5.tele.dk> skrev

> Det er lige netop dette jeg er ude efter, men så er der lige det at få
> difineret klasserne i css, som jeg ikke ved noget om.

Det er da ikke noget problem. I css indsætter du:

..blaa {color: black; background: #bbbbff}
..gron {color: black; background: #bbffbb}
..rod {color: black; background: #ff9999}
..gul {color: black; background: #ffff99}

Derefter er det bare at sætte klasser på tabelcellerne efter behov:

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Birger H. Hansen

Dato : 27-04-03 21:55

> [...]
> .gul {color: black; background: #ffff99}
>
> Derefter er det bare at sætte klasser på tabelcellerne efter behov:

Tak for hjælpen det var lige det jeg havde brug for.

Venlig hilsen

Birger

Fra : Olav Noksagt

Dato : 27-04-03 20:28

Erik Ginnerskov:
> www.lille-birkholm.dk/ejd/stamhus.htm
>
> Ved at definere baggrundsfarve i klasser i css og ændre klasser på
> tabelceller ændrer jeg let og hurtigt en dato fra 'ledig' til 'reserveret'.

Smart nok, men du udelukker fuldstændigt skærmlæsere, farveblinde og folk
med andre skærme end normale farve-computerskærme.

Når du alligevel skal ind i tabellen og ændre class'en, hvorfor så ikke
indsætte et "Reserveret" eller "R" eller lignende - eller en lille grafik
med alt-tag'en "Reserveret"?
Måske ikke så pænt, men dog tilgængeligt.

Olav

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-03 23:50

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med alt-tag'en "Reserveret"?
> Måske ikke så pænt, men dog tilgængeligt.

Det var måske værd at overveje

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-04-03 11:43

Erik Ginnerskov wrote:

> Det var måske værd at overveje

Hvis du sætter et billede med det lille 'r' ind som non-repeated
baggr-billede på class'en så kan det løses uden ekstra arbejde hver gang
. Eneste ulæmpe er at det ikke vil skalere som et bogstav ville.
Fordelen vil til gengæld være at det ikke blander sig med teksten i
kalenderfeltet.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Olav Noksagt

Dato : 28-04-03 11:53

Jesper Brunholm:

> [...]
> . Eneste ulæmpe er at det ikke vil skalere som et bogstav ville.
> Fordelen vil til gengæld være at det ikke blander sig med teksten i

Lige præcist ikke! Mit indlæg går netop på at Eriks løsning IKKE er
tilgængelig for folk der ikke kan se godt - så en visuel løsning (deriblandt
background) er i den forbindelse ikke godt. Fidusen med at indlejre en stump
grafik er at skærmlæsere oplæser alt-tag'en, så en alt-tag på datoen "25."
der hedder R = "er reserveret" vil give sætningen i retning af "25. er
reserveret".

Olav.

Fra : N/A

Dato : 29-04-03 08:06

Fra : Olav Noksagt

Dato : 29-04-03 08:06

Erik Ginnerskov skrev:

> "Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev

> (deriblandt
> stump
>
> Det ville kræve, at denne grafik blev lagt ind i hver enkelt celle i html -
> med mindre du kan redegøre for, hvordan det kan gøres i css. Html-løsningen
> kan jeg ikke acceptere, da det kræver for meget arbejde.

Jeg kender heller ikke løsningen i css - hvem har sagt at det er nemt at
lave tilgængelige hjemmesider
Man kunne måske lave det med ssi, hvor man så kun skal rette ssi'ens navn i
cellen, men der er også lidt omstændigt.

> Jeg er kommet frem til en foreløbig mellemløsning, hvor reserverede dage har
> fået mørkere baggrund med fed hvid tekst. De måneder, der endnu ikke kan
> reserveres har fået teksten kursiveret.
Det er også nemmere at læse for svagtseende, men blinde (skærmlæsere) kan
stadigvæk ikke skelne ledige fra optagede.

Det er heller ikke for spille hellig i forbindelse med tilgængelighed, for
det ER omstændigt, men lige præcist information og navigation KUN ved hjælp
af farveangivelser er et problem.

Ellers en smart måde at opdatere kalender på, skulle jeg hilse at sige.
Altså lige bortset fra ovenstående

Olav

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-04-03 12:24

lav Noksagt wrote:
> [...]

> tilgængelig for folk der ikke kan se godt - så en visuel løsning (deriblandt
> background) er i den forbindelse ikke godt.

ok - det havde jeg ikke fanget, beklager.

I så fald ville jeg nok indsætte <acronym title="er
reserveret">r</acronym> i felterne, eller tilføje title="... til
td-tag'et samtidig med at jeg sætter class'en hvor det gøres visuelt pænt...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-03 12:27

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev
> [...]
> reserveret">r</acronym> i felterne, eller tilføje title="... til
> td-tag'et samtidig med at jeg sætter class'en hvor det gøres visuelt

Kan det gøres i css? Det skal kunne vedligeholdes løbende med så lidt
arbejde som muligt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 30-04-03 15:31

Erik Ginnerskov wrote:
> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> pænt...
>
> Kan det gøres i css? Det skal kunne vedligeholdes løbende med så lidt
> arbejde som muligt.

Du kan ikke indsætte title-attribut med CSS (så vidt jeg ved.)
Fidusen ved at sætte title på td'en er at man kan nøjes med at indsætte
en predefineret stump kode (class="reserveret" title="er reserveret") 1
sted når man skal opdatere i html'en.

Jeg er til gengæld i tvivl om om ikke du burde kunne gøre noget med CSS'
voice/reader facilities, dette er dog _komplet_ uudforsket land fra min
side...

Hvad vedligeholdelse angår ville jeg gå i retning af database og/eller
asp/php, men det er en anden snak og stiller nogle andre krav.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-03 16:04

> [...]
> Fidusen ved at sætte title på td'en er at man kan nøjes med at indsætte
> en predefineret stump kode (class="reserveret" title="er reserveret") 1

Når jeg i de aktuelle celler paster class="red" er der vel egentlig ikke
ekstra arbejde i også at indsætte title="reserveret".

Det vil jeg overveje indtil i morgen og den månedlige opdatering

> Hvad vedligeholdelse angår ville jeg gå i retning af database og/eller
> asp/php, men det er en anden snak og stiller nogle andre krav.

.... som serveren ikke understøtter, desværre.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin