Saltvandsakvarie
Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 12:25

Hejsa

Efter at havde dykket i et saltvandsakvarie (Rødehavet) har jeg fået vildt
lyst til at prøve et saltvandsakvarie, istedet for mine plante
ferskvandsakvarier.

Er der nogle som kender nogle gode bøger man skulle tage og læse inden man
påbegynder sådanne noget ?

Hvad koster det for at starte et f.eks. 250 liters saltvandsakvarie op med
fisk, koraller osv ?
Inklusiv alt udstyr ?

Hvis vi snakker om nyt udstyr ?

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-04-03 12:56

Søren Reinke <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eabbe39$0$29545$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> påbegynder sådanne noget ?
>
> Hvad koster det for at starte et f.eks. 250 liters saltvandsakvarie op med

Endelig nok en som har set lyset *s*

For at tage det i række følge!

Der er flere gode bøger om emnet, men desværre er de og pris sat der
efter.

Der er et par serier, som specielt fremhæves, efter sigende skulle det
være de samme,
bare på henholdsvis tysk og engelsk.
THE MODERN CORAL REEF AQUARIUM , er i 4 bind og som titlen siger på
engelsk 4 bind.
Lige omkring 2200 for alle
KORALLENRIFF-AQUARIUM skulle være den samme blot på tysk. Prisen mangler
for bind 3,
men ligner meget prisen på den engelske udgave.
En anden "serie" i 2 bind, er The Reef Aquarium. Begge bind for 1422 kr.
Kig på Planteimportens bogliste, der kan du se de bøger som jeg her har
nævnt.

Prisen på f.eks et 250 liters er lidt svær at sige, for der er utroligt
mange muligheder rent teknik mæssigt,
lige fra husmandsmodellen til den store forkromede.
Hvis du skal ud og købe det hele fra nyt af, vil du komme af med noget et
sted mellem
ca kr.4000,- til op imod de kr.10000,-
Hvis du på forhånd afstår fra at holde de mere lyskrævende stenkoraller,
og er "tilfreds" med diverse læder koraller,
så kan du skrælle omkring kr.1000, af prisen. forskellen er fra HQI til
lysrør

Men prøv enten at gå ind på http://www.nordicreefforum.dk/ eller på
http://www.reefers.dk/
der er personer som sælger ud af deres udstyr, og der vil du formentligt
kunne gøre en god handel.

Carsten

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 13:05

> Endelig nok en som har set lyset *s*

Ja men det skyldes nok min nye super HDI dykkerlampe (Sorry kunne ikke
nære mig)

> For at tage det i række følge!
>
> Der er flere gode bøger om emnet, men desværre er de og pris sat
> der efter.

Det er jeg ikke i tvivl om.

> [...]
> det være de samme,
> bare på henholdsvis tysk og engelsk.
> THE MODERN CORAL REEF AQUARIUM , er i 4 bind og som titlen siger på

AUUUV

> [...]
> En anden "serie" i 2 bind, er The Reef Aquarium. Begge bind for
> 1422 kr. Kig på Planteimportens bogliste, der kan du se de bøger

Det vil jeg gøre, okay jeg vill enok købe dem hos en engelsk boghandler,
eller en tysk dyrehandel.

> [...]
> lige fra husmandsmodellen til den store forkromede.
> Hvis du skal ud og købe det hele fra nyt af, vil du komme af med

Okay.

> [...]
> på http://www.reefers.dk/
> der er personer som sælger ud af deres udstyr, og der vil du

Tak for tipsene.

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 27-04-03 13:48

> [...]
> og er "tilfreds" med diverse læder koraller,
> så kan du skrælle omkring kr.1000, af prisen. forskellen er fra HQI til

10.000,- for et 250l med det hele, er vist ret optimistisk. Bare mit lille
130L med rør, kostede lige under 10K. Og der var ikke noget specielt i det.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 13:50

THOMAS SCHREIBER wrote:

> 10.000,- for et 250l med det hele, er vist ret optimistisk. Bare mit
> lille 130L med rør, kostede lige under 10K. Og der var ikke noget
> specielt i det.

Hvad har gjort det så dyrt ?

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 27-04-03 14:08

> [...]
> Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
> http://www.dykkercenterlangeland.dk
> Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Så dyrt?

Dette er ca. priser:

Tunze/eheim Pumper = 3000,-
Akvarie/bord/lyskasse/armatur/rør = 3000,-
Filter = 2000

Skal siges at jeg hverken havde skummer, kalkreaktor eller osmolator eller
lign. på mit akvarie.

Det er allerede 8.000 UDEN indholdet!!! Og det er kun et 130L Akvarie. Du
skal sikkert have dobbelt så meget af det hele på et 250L akvarie +
skummer(sikket også 2000 eller mere).

Så kommer der 60kg levende sten + koreller, fisk og alt muligt andet.

Det er sindsygt dyrt at starte op med saltvand, især hvis du vil have
"teknik" i dit akvarie. Og så bruger det MEGET strøm. Uanset hvad de andre
siger.

Læs evt. mere om mit lille "low budget" akvarie på
http://minireef.dk/akvarier.asp -> Thomas Schreiber, eller på stall.dk/reef
Det kører perfekt, og koster kun 10% af hvad de andre betaler for deres
akvarier. Det er til gegæld også kun 10% af størrelsen.

Jeg har i øvrigt nogle saltvandsbøger til salg billigt, hvis du skulle være
interesseret. Mergus Marine Atlas vol. 1 og 2 på engelsk. Henholdsvis ca.
1100 og 700 sider + 2 bøger om butterfly og damsler.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 14:19

> [...]
> Akvarie. Du skal sikkert have dobbelt så meget af det hele på et 250L
> akvarie + skummer(sikket også 2000 eller mere).

Ja billigt er det ikke, det er næsten billigere at tage til rødehavet og
dykke i et 'saltvandsakvarie'

> [...]
>
> Det er sindsygt dyrt at starte op med saltvand, især hvis du vil have
> "teknik" i dit akvarie. Og så bruger det MEGET strøm. Uanset hvad de

I know :)

> [...]
> stall.dk/reef Det kører perfekt, og koster kun 10% af hvad de andre
> betaler for deres akvarier. Det er til gegæld også kun 10% af

Har set siden, ret 'sødt' akvarie :)

Hvor svært er det at holde kørende ?
Jeg har meget erfaring med ferskvand, har bare aldrig prøvet saltvand.

> Jeg har i øvrigt nogle saltvandsbøger til salg billigt, hvis du
> skulle være interesseret. Mergus Marine Atlas vol. 1 og 2 på engelsk.
> Henholdsvis ca. 1100 og 700 sider + 2 bøger om butterfly og damsler.

Hvad snakker vi om af pris ?

Jeg har selv bind #1 med ferskvand.

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 27-04-03 14:34

> Har set siden, ret 'sødt' akvarie :)
>
> Hvor svært er det at holde kørende ?
> Jeg har meget erfaring med ferskvand, har bare aldrig prøvet saltvand.

Nemmere end ferskvand syntes jeg. Det eneste jeg gør at fodre sparsomt og
skifte 5l vand ca. hver 10 dag.
Alt passer sig selv. Det vigtigste er at du får købt dig nogle gode sten fra
starten, og at du ikke bliver overmodig, og fylder for meget i akvariet.Til
gengæld er der rigtig meget liv i akvariet, de smådyrene vover sig ud, når
der ikke er fisk til at spise dem.

Jeg vil bestemt anbefale dig at starte med et miniakvarie. For det første
mister du få penge, hvis det ikke lige er det du håbede på. For det andet
kan du lave mindst lige så flotte små akvarier som store. Eneste begrænsning
er fiskene, som efter mine mening er dyreplageri at holde i de fleste
tilfælde anyway.

Se ivørigt http://reefkeeping.com/issues/2002-07/totm/

Det er på ca. 80L og ligner en million.

> Hvad snakker vi om af pris ?

500 + porto(befinder sig i århus) for alle bøgerne. "De skal bare ud", så
der kan komme andre ind nye i bogreolen.

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 14:42

THOMAS SCHREIBER wrote:

> Nemmere end ferskvand syntes jeg. Det eneste jeg gør at fodre
> sparsomt og skifte 5l vand ca. hver 10 dag.

Hmmm ja hvorfor ikke.

> [...]
> i akvariet.Til gengæld er der rigtig meget liv i akvariet, de
> smådyrene vover sig ud, når der ikke er fisk til at spise dem.

Du er meget tæt på at overtale mig.

> [...]
> store. Eneste begrænsning er fiskene, som efter mine mening er
> dyreplageri at holde i de fleste tilfælde anyway.

Det vil jeg give helt ret i.

> 500 + porto(befinder sig i århus) for alle bøgerne. "De skal bare
> ud", så der kan komme andre ind nye i bogreolen.

Det skal jeg lige fundere over.

Fra : Jonas Levring

Dato : 27-04-03 22:49

> [...]
begrænsning
> er fiskene, som efter mine mening er dyreplageri at holde i de fleste

Nu har jeg efterhånden også længe kigget på et, og nu skal det MÅSKE være
:) - Planen var at det skulle være et "forsøg" på om der er for meget
pasning ved saltvand, men også at det skulle gøre ved siden af
tanganyikaerne. Jeg har da indtil nu fået lavet lidt tegning og tænkt lidt
over de forskellige ting :)

Hvad er det for nogle pumper du bruger ? - jeg har kigget på din side, og
der står "Sicce Mi Mouse" har ikke rigtigt kunne finde nogle forhandlere af
dem !?

Mine tegninger er primært lavet ud fra det du har lavet, dog 5 cm brede og
dybere. Jeg har dog bare det problem, at jeg ikke helt kan få ind i mit
lille hoved, hvad der i akvariet gør at der ikke er brug for en skummer
eller sump ?

En anden ting jeg har læst hist og her er at koreller skulle svine ?! - er
dette korrekt, og hvormange/hvilke bør man satse på ? - Hvad med en/to
anemoner til klovnefiskene - sviner de også ?

Jeg kunne i det hele taget godt bruge en ordentlig "bygge og opstarts-guide"
til saltvandsakvarier. Jeg syns nemlig at de jeg har læst indtil nu, mest er
nogle hvor man skal bruge en knart mill før end der er kommet vand i (og det
har man ikke som studerende). Var det ikke noget for dig Thomas at lave
sådan en lille guide til hvordan man kommer igang med et lille
saltvandsakvarie, og hvad det skal indeholde for at det kan holde en
naturlig balance ? :)

mvh.
Jonas Levring

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-03 09:58

Jonas Levring <jonas@slet_dette_levring.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8hioo$t0o$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> dybere. Jeg har dog bare det problem, at jeg ikke helt kan få ind i mit
> lille hoved, hvad der i akvariet gør at der ikke er brug for en skummer

Et saltvandsakvarie, kan i teorien godt køre både uden skummer og sump,
men kun hvis du vil nøjes med en enkelt reje og en
søstjerne(selvfølgeligt meget forenklet)
lige så snart der kommer fisk i baljen, bør man have en skummer. Det kan
selvfølgeligt godtlade sig gøre unden
men så skal man skifte vand temmeligt ofte, da fiskene jo udskiller en
del affaldstoffer, som ophober sig i vandet.
Samtidigt vil man se at vandet med tiden får en svag gullig farve, det
ser ikke pænt ud, og på et eller andet tidspunkt
vil der være sket en så stor ophobning af affaldstoffer, at det vil gå
galt.
De levende sten kan klare en hel del af omsætningen, men ikke hvis der er
mere end et par ganske små fisk i akvariet.

Selvom en skummer koster penge, og egentligt er alt for dyr, i forhold
til hvad det er, mener jeg at det er en god investering.

> En anden ting jeg har læst hist og her er at koreller skulle svine ?! - er
> dette korrekt, og hvormange/hvilke bør man satse på ? - Hvad med en/to
> anemoner til klovnefiskene - sviner de også ?

Den med at koraller skulle svine, den må du meget gerne komme med nogle
links til!!
Koraller optager ganske små mængder af nitrat, men ikke så meget at det
er noget man skal
satse på til bortfjernelse af nitraten.
Hvilke og hvormange koraller du skal have er komplet umuligt at svare på,
da det kommr helt an på flere ting.
Akvarie størrelse, lys, hvilket udstyr du har koblet til akvariet, og
ikke mindst hvilke koraller du vil have.

Anemoner sviner markant mere end koraller gør, (korallerne sviner nemlig
ikke) fordi de jo skal fodres med foder som
rejer og små stykker fisk. Der er dog lige en ting du skal være opmærksom
på med anemoner! De går hvis de ikke er tilfredse
med lys og vandstrømningen, og desværre er det ikke altid deres
opfattelse af et godt sted er den samme som din.
En anemone som sidder midt på forruden er ikke så dekorativ!
Mange har også oplevet oversvømmelse i akvariet, fordi anemonen har sat
sig i overløbet og blokeret det.

> [...]
er
> nogle hvor man skal bruge en knart mill før end der er kommet vand i (og

Mit bedste bud er at få fat i en saltvandsakvarist i nærheden af dig, som
du kan kigge ind til
og få nogle tips. Der er mange gange lettere og billigere løsninger, end
den store forkromede.

Hvis du lige fortalte hvor i landet du bor, kunne det da være at man
kendte en deromkring.

Carsten

Fra : Jonas Levring

Dato : 28-04-03 10:28

> Hvis du lige fortalte hvor i landet du bor, kunne det da være at man
> kendte en deromkring.

Jeg bor i Nærum, lige nord for Lyngby, lige nord for København :)

Bemærk venligst at det skal være et LILLE akvarie - altså max 50-60l, da der
ellers ikke er plads til det.

/Jonas Levring

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-04-03 16:05

THOMAS SCHREIBER <NOSPAM@blabla.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8gknk$9o9$1@sunsite.dk...
> Dette er ca. priser:
>
> Tunze/eheim Pumper = 3000,-
> Akvarie/bord/lyskasse/armatur/rør = 3000,-
> Filter = 2000

Jeg synes også det er nogle ret baske priser du disker op med her!
Lad os tage udgangs punkt i Planteimportens priser på akvarier og borde,
her er tale om helt almindelige standard varer, og selvfølgeligt vil
specielt byggede
ting være dyrere.
Da 130 liter som akvarie ikke er standard har jeg valgt et 128 for at
have noget at gå ud fra.
Akvarie 593,-
Bord 524,- vælge man et kabinet med læger og sider er prisen 3x så
høj 1535,-
Armaturer 2 stk ca 100,- per stk. Rør ca. samme pris per stk

Tunze pumper, er ikke de mest udbredte pumper her hjemme, derfor er
priserne fra
Http://www.aquapro200.de

Tunze pumper alt efter størrelse, men mon ikke et par Tunze 1000/2 skulle
kunne klare det,
de koster hver ? 82,- ialt kr.1230,-
Som retur pumpe har jeg kigget på en Eheim 1060, som giver 2240 liter i
timen,den koster ? 85,- =
kr. 638,-

Så samlet kommer jeg op på en pris der ligner 3400, for akvarie, bord,
lys og pumper.
Lyskasse mangler, og er svær at pris sætte da den formentlig er hjemme
bygget.

> Det er allerede 8.000 UDEN indholdet!!! Og det er kun et 130L Akvarie. Du
> skal sikkert have dobbelt så meget af det hele på et 250L akvarie +
> skummer(sikket også 2000 eller mere).

Det er ikke altid at dobbelt så stort er lig dobbelt så høj pris, ofte
er tingene dimisioneret til
langt større akvarier, end det bliver brugt til.

> Så kommer der 60kg levende sten + koreller, fisk og alt muligt andet.

60 kg levende sten i et 250 liters vil jeg nok også mene er temmeligt
meget, 40 kg er nok mere
realistisk.

> Det er sindsygt dyrt at starte op med saltvand, især hvis du vil have
> "teknik" i dit akvarie. Og så bruger det MEGET strøm. Uanset hvad de andre
> siger.

Trods mine modsigelser i det budget du har sat op, så er vi ikke uenige
om at det er
vildt dyrt, at starte op og vedligeholde, for slet ikke at snakke om
strømprisen!!
Men jeg mener så tilgæld også at det er så langt mere spændende end et
almindeligt
ferskvands akvarie.

Carsten

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 28-04-03 17:26

> Armaturer 2 stk ca 100,- per stk. Rør ca. samme pris per stk
>

> Carsten

Fortæl mig lige hvor du kan skaffe dobbelt 24W T5 armatur til 100 pr stk.
Jeg vil gene købe 300 sæt så.

Mine priser er det som det koster at skulle købe i DK. Hvis ikke mindre.
Hvis du skal til at bestille 117 dele fra 117 forskellige fohandlere i
tyskland, skal du lige ligge "5000" på i porto.

Jeg står fast ved alt det jeg har sagt / skrevet.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-04-03 20:25

THOMAS SCHREIBER <NOSPAM@blabla.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8jknq$4ve$1@sunsite.dk...

> Fortæl mig lige hvor du kan skaffe dobbelt 24W T5 armatur til 100 pr stk.
> Jeg vil gene købe 300 sæt så.

Ok! du nævnte intet om at det var T5! Så jeg gik ud fra at det var T8,
som 99% af
de andre bruger endnu.

Carsten

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 29-04-03 17:35

> Ok! du nævnte intet om at det var T5! Så jeg gik ud fra at det var T8,
> som 99% af
> de andre bruger endnu.
>

> Carsten

Hvis du bare formoder hvad jeg har af udstyr, er det så ikke svært for dig
at sige om de priser jeg oplyser er rigtige eller forkerte?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-04-03 19:26

THOMAS SCHREIBER <NOSPAM@blabla.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8m9lo$dof$1@sunsite.dk...
T8,

> Hvis du bare formoder hvad jeg har af udstyr, er det så ikke svært for dig
> at sige om de priser jeg oplyser er rigtige eller forkerte?

De andre priser på pumper, varierede ikke retmeget i forhold til
forskellen mellem
T5 og T8

Carsten

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 29-04-03 19:28

> De andre priser på pumper, varierede ikke retmeget i forhold til
> forskellen mellem
> T5 og T8
>
> Carsten

Måske ikke, men hvis du ikke ved præcis hvad jeg havde, hvordan kan du så
overhovedet sige at jeg overdriver med priserne???

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 13:08

Hej Søren

Vi talte med en akvariebutik specialiseret i saltvandsakvarier for et par år
siden - den ligger på Folehaven, og jeg kan ikke huske, hvad den hed.

Tag en snak med ham - han var yderst behjælpsom med råd og vejledning.

Vi overvejede at lave vores 500 liters akvarium om til saltvand, men udover
skummer o.l. ville det koste ca. 40.000 at få et - lidt skrabet - akvarie op
at stå.

Det bliver naturligvis væsentlig billigere, når akvariet kun er halv
størrelse :)

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-04-03 13:02

Ruth Bresson <ruth@FJERNES.dacor.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eabc59d$0$42574$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
op
> at stå.
>
> Det bliver naturligvis væsentlig billigere, når akvariet kun er halv

Det vil være lidt svært at få fat i Detlev, som han hedder, da butikken
er lukket for ca 2 år siden.

Iøvrigt er en forhandler nok ikke den bedste lige at kaste sig over, når
man er helt blank. Der kan virkeligt sælges meget
isenkram som er overflødigt, når man ikke ved bedre.

Så hellere hoppe ind på de 2 link jeg sendte, og få en snak med folk
der, det er nogle som selv har saltvandsakvarier, og derfor
ved hvor skoen trykker, og så er der heller ingen økonomiske interesser
involveret.

Carsten

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 13:04

Ruth Bresson wrote:

Hej Ruth du er ikke kun dykker kan jeg se

> Hej Søren
>
> Vi talte med en akvariebutik specialiseret i saltvandsakvarier for et
> par år siden - den ligger på Folehaven, og jeg kan ikke huske, hvad
> den hed.

Folehaven ? Hvilken by snakker vi om ?

> [...]
>
> Vi overvejede at lave vores 500 liters akvarium om til saltvand, men
> udover skummer o.l. ville det koste ca. 40.000 at få et - lidt

40000,- WOW hvad er det lige som gør det så dyrt ?

> Det bliver naturligvis væsentlig billigere, når akvariet kun er halv
> størrelse :)

Det er korrekt.

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 13:26

Hvis jeg savner at komme ud i bølgerne, har jeg et hyggeligt akvarie at
kigge på :)

Butikken (i Valby) er åbenbart lukket ifølge Carsten, siden vi var forbi, så
det var ikke en særlig god hjælp :(

Har du stadig dine discos?

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 13:25

> [...]
>
> Butikken (i Valby) er åbenbart lukket ifølge Carsten, siden vi var
> forbi, så det var ikke en særlig god hjælp :(

Nope faktisk har jeg slet ikke akvarier i øjeblikket, jeg valgte at sælge
det hele inden jeg flyttede fra København tilbage til Sønderborg for 2 uger
siden.

Fra : :-.Brian.-:

Dato : 27-04-03 13:30

Jeg er igang med at starte et 470 Liters op og det er med både nye og brugte
dele. Ialt kommer det vel til at koste mig omkring 15.000 Kr. Dette er UDEN
fisk og koraler mm.

Ang. bøger og links så er dem Carsten nævner helt kanon.......

Se mere på mit site http://www.saftkongen.dk/Reef%20Page/MAIN.htm

Mvh
Brian

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 13:44

:-.Brian.-: wrote:
> [...]
> Dette er UDEN fisk og koraler mm.
>
> Ang. bøger og links så er dem Carsten nævner helt kanon.......

Har du noget imod at liste op hvad de enkelte ting koster ?
Det er mere så jeg kan få en ide om prislejet.

Fra : :-.Brian.-:

Dato : 27-04-03 16:18

Tjaa lige sån det værste kommer her :

Woha akvarie 120*65*60 - 2300 + 600 i fragt fra Tyskland
Sump - 800
Skummer Deltec APF 600- 2700
Deltec 5250 retur/cirkulations pumpe - 2500
Varmelegeme - 180
Salt - 500
PVC rør og fittings - 1500
Bundsand - 800
HQI lys 2*150 watt (brugt) - 2500

Så det er 14000-15000 spir der er brugt og så mangler der stadig levende
sten samt fisk/koraler. Bordet har jeg selv bygget af noget gammelt rest
træ..... Se billede af hvordan det ser ud pt. i dk.binaer.

Brian

Fra : Claus

Dato : 27-04-03 21:09

Har også tænkt lidt på at starte med saltvand. Det skal evt. holdes i
et 325 l. Hvad er absolut minimum af teknik som skal anvendes hvis man
blot vil holde fisk? Kan et akvarium f.eks køre uden skummer og sump?

On Sun, 27 Apr 2003 17:18:28 +0200, ":-.Brian.-:"

Fra : Claus

Dato : 27-04-03 21:10

Har også tænkt lidt på at starte med saltvand. Det skal evt. holdes i
et 325 l. Hvad er absolut minimum af teknik som skal anvendes hvis man
blot vil holde fisk? Kan et akvarium f.eks køre uden skummer og
sump?On Sun, 27 Apr 2003 13:25:28 +0200, "Søren Reinke"