Réaumur - Rømer
Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 27-04-03 10:24

En omkring 2. verdenskrig uhyre succesfuld britisk popularisator af
matematik og andre naturvidenskaber omtalte i en af sine bøger
fysikeren Réaumur som "a Dane". Man gættede dengang på at professoren
troede at Réaumur (1683-1757) og Rømer (1644-1710) blot var
variant-stavemåder for én og samme person.

Nu finder jeg til min befippelse i en artikel om Anders Celsius
følgende påstand:

Other temperature scales include Fahrenheit (1724), Réaumur
(1730), Rømer (1730+), Kelvin (1862), and Rankine (ca. 1860).
http://www.wikipedia.org/wiki/Celsius

Det er vist et faktum at Rømer blandt sine mange andre aktiviteter tog
sig af standardisering af mål og vægt. Men det er nyt for mig at dette
udstraktes til temperaturskalaer. Det ville da også være et sært træf
at disse to fysikere med (næsten) samme navn begge skulle have lavet
temperaturskalaer. Og årstallet 1730 virker mistænkeligt.

Hvad er den rette sammenhæng?

Sebastjan

Fra : Ivar

Dato : 27-04-03 12:19

Sebastjan in Malta skrev:

> Det ville da også være et sært træf
> at disse to fysikere med (næsten) samme navn begge skulle have lavet
> temperaturskalaer. Og årstallet 1730 virker mistænkeligt.

Rømer lavede en temperaturskala med to fikspunkt: vandets kogepunkt
og sneens smeltepunkt. Han satte tøpunktet til 7½ og kogepunktet til 60.
Det står beskrevet i bogen "Ole Rømer på stjernernes vej". Der står ikke
hvornår han lavede den, men han brugte sine termometre i vinteren 1708-9,
hvor temperaturen faldt to gange ned til hans nulpunkt.

Ivar

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-04-03 12:31

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Rømer lavede en temperaturskala med to fikspunkt: vandets kogepunkt
> og sneens smeltepunkt. Han satte tøpunktet til 7½ og kogepunktet til
60.

Det var et underligt valg af værdier. Ved man hvorfor han valgte disse
til sine fikspunkter?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-04-03 21:34

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> 60.
>
> Det var et underligt valg af værdier. Ved man hvorfor han valgte disse
> til sine fikspunkter?

Det skyldtes vel at han indelte det første termometer i 12ende dele eller
16ende dele tomme, og inddelte næste termometer efter det første.
Han brugte en kulde blanding som nulpunkt og fandt at ved 60 enheder var
det
punkt, hvor spritten kogte, i kogende vand.

Alt begyndelse er svær.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 13:19

On 27 Apr 2003 02:23:39 -0700, sebastjan60@hotmail.com (Sebastjan in
Malta) wrote:

> [...]
>at disse to fysikere med (næsten) samme navn begge skulle have lavet
>temperaturskalaer. Og årstallet 1730 virker mistænkeligt.

Prøv at kigge på:

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/term.htm

Hilsen
Claus