/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Penta MD2B startproblem
Fra : Lipst


Dato : 27-04-03 09:56

Hej
Jeg har købt en MD2B, som manglede en starter. Jeg har fået fat i en starter
og monteret, men når jeg forsøger at starte den, så blæser den i
indsugningen og suger i udstødningen. Er det fordi at den kører "baglæns" og
hvorfor gør den så det ???????

På forhånd tak
Svend Larsen



 
 
Ejvind Andersen (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Ejvind Andersen


Dato : 27-04-03 11:45

JA!
Lipst <lipst@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eab9b19$0$31981$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har købt en MD2B, som manglede en starter. Jeg har fået fat i en
starter
> og monteret, men når jeg forsøger at starte den, så blæser den i
> indsugningen og suger i udstødningen. Er det fordi at den kører "baglæns"
og
> hvorfor gør den så det ???????
>
> På forhånd tak
> Svend Larsen
>
>



Claus Tersgov (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 27-04-03 14:34


"Lipst" <lipst@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3eab9b19$0$31981

> Jeg har købt en MD2B, som manglede en starter. Jeg har fået fat i en starter
> og monteret, men når jeg forsøger at starte den, så blæser den i
> indsugningen og suger i udstødningen. Er det fordi at den kører "baglæns" og
> hvorfor gør den så det ???????

Kunne man gætte på, at det er fordi, din starter kører den forkerte vej?

Den er sikkert beregnet til en anden type motor?

Claus



Ivar (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 27-04-03 16:36


Claus Tersgov skrev:

> Kunne man gætte på, at det er fordi, din starter kører den forkerte vej?
>
> Den er sikkert beregnet til en anden type motor?

Ja, hvis + og - var byttet ville startmotoren selvfølgelig løbe den
forkerte vej rundt, men den ville nok ikke gribe ind og trække motoren.
Jeg kan *ikke* anbefale, at man som forsøg prøver at bytte + og -,
da man kan ødelægge elektronik for dynamo/generator.

Jeg vil gætte på at Volvo altid har benyttet - til stel.


Ivar



Ole L. (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Ole L.


Dato : 27-04-03 22:57


> Ja, hvis + og - var byttet ville startmotoren selvfølgelig løbe den
> forkerte vej rundt, men den ville nok ikke gribe ind og trække motoren.
>
>
> Ivar
>

Det ville være rigtigt hvis der var brugt permanentmagneter til feltet.
Normalt bruges magnetspoler til feltet, disse sidder i serie med ankeret og
vender magnetfeltet hvis + og - byttes om, så motoren vil altid køre samme
vej rundt, (ligesom en eks. boremaskine til vekselstrøm). Den eneste måde at
vende omløbsretningen, er at bytte om på feltviklingerne i forhold til
ankeret. Det kan dog ikke anbefales på en startmotor da drevet kun kan køre
*en* vej rundt.
Hilsen Ole



Leon Hulstrøm \(4220~ (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm \(4220~


Dato : 28-04-03 16:57

Kan huske at de gamle Moris Mascot startere kunne flyttes et kvart omgang så
den kørte modsat

-Leon


"Ole L." <jeg_gider_ikke_spam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3eac523d$0$31957$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Ja, hvis + og - var byttet ville startmotoren selvfølgelig løbe den
> > forkerte vej rundt, men den ville nok ikke gribe ind og trække motoren.
> >
> >
> > Ivar
> >
>
> Det ville være rigtigt hvis der var brugt permanentmagneter til feltet.
> Normalt bruges magnetspoler til feltet, disse sidder i serie med ankeret
og
> vender magnetfeltet hvis + og - byttes om, så motoren vil altid køre samme
> vej rundt, (ligesom en eks. boremaskine til vekselstrøm). Den eneste måde
at
> vende omløbsretningen, er at bytte om på feltviklingerne i forhold til
> ankeret. Det kan dog ikke anbefales på en startmotor da drevet kun kan
køre
> *en* vej rundt.
> Hilsen Ole
>
>



Ole L. (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Ole L.


Dato : 28-04-03 19:56


"Leon Hulstrøm (4220)" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead4e62$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kan huske at de gamle Moris Mascot startere kunne flyttes et kvart omgang

> den kørte modsat
>
> -Leon
>

Yes, -da der er fire kul der sidder vinkelret på hinanden, svarer det til at
vende feltpolariseringen i forhold til ankerviklingerne.
Men så kan du også huske at man kun skulle vende batteriet, radioen og give
dynamoens feltvikling en kort tur med plusledningen, og tjuhej så var
Mascot'en med minus til stel og man havde ikke problemer med walkien!
Hilsen Ole



Leon Hulstrøm \(4220~ (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm \(4220~


Dato : 28-04-03 22:55

"Ole L." <jeg_gider_ikke_spam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead7928$0$31963$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstrøm (4220)" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ead4e62$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Kan huske at de gamle Moris Mascot startere kunne flyttes et kvart
omgang
> så
> > den kørte modsat
> >
> > -Leon
> >
>
> Yes, -da der er fire kul der sidder vinkelret på hinanden, svarer det til
at
> vende feltpolariseringen i forhold til ankerviklingerne.
> Men så kan du også huske at man kun skulle vende batteriet, radioen og
give
> dynamoens feltvikling en kort tur med plusledningen, og tjuhej så var
> Mascot'en med minus til stel og man havde ikke problemer med walkien!
> Hilsen Ole
>

NEJ Ole... der vidste jeg ikke.. jeg har aldrig kørt mascot. Jeg har set
dens starter anvendt til at starte en Go-cart, derfra ved jeg det med
starteren.
Jeg havde da walkie i gamle Mazda 929 Coupe og senere Taunus, der var det
største problem at få trukket en fase til "trin'et" der var stor nok, så
forlygterne og instrumentbordet ikke blinkede når man trykkede på knappen.

-Leon



Ivar (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 30-04-03 19:48


Ole L. skrev:

> Det ville være rigtigt hvis der var brugt permanentmagneter til feltet.

Det har du selvfølgelig ret i.
Jeg var lidt for hurtigt ude.

Ivar



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408532
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste